Korálků není nikdy dost. Jistě se zde najde někdo, kdo jim propadl teprve nedávno a pořádně neví, jak na to. Možná i někdo, kdo jim teprve propadne, a ještě o tom neví? 

(Hlavním důvodem uvedení tohoto návodu zde je ovšem to, že chci přestavět svoje vlastní stránky a je mi líto návody jen tak zlikvidovat - když už mi daly tolik práce, že. Korálková kapitola v mém životě se pomalu uzavírá. Pokud tedy budete mít pocit, že jste to už viděly, nemýlíte se.)

Ketlovaný náhrdelník - náramek

Na úvod malinko teorie:

Slovo ?Ketlování? je odvozeno od německého die Kette = řetěz, řetízek.

Ketlovaný náhrdelník je složen z drátků, na nichž jsou navlečeny korálky.

  A teď už jen a jen praxe: 

Co budeme potřebovat

Nástroje

Základním nástrojem při ketlování jsou kleště:

Já používám celkem čtvery - dvoje s úzkými plochými zahnutými čelistmi (mohly by ale být i rovné), jedny s kulatými čelistmi a štípačky. Několik postřehů ke kleštím:

-      nepotřebujete nic masivního, spíše jemnější modely (pak je ale nesmíte nikomu půjčit na ocelové dráty ani použít na paměťový drát)

-      lepší jsou kleště s pružinkami, které drží čelisti otevřené

-     kulaté čelisti by měly mít co nejmenší průměr, aby s nimi šla dělat krásná malá očka (je trochu problém je sehnat, obvyklé elektrikářské bývají dost silné)

-      při práci oceníte také neklouzavá držátka

-      v prodejnách pro kutily se dají koupit okolo stovky, při různých náhodných akcích v supermarketech třeba i soupravička 4 ks za 100-200 Kč

-      u nových kleští si prohlédněte čelisti ? neměly by na nich být otřepy, případně příliš ostré hrany nebo ostré zoubkování; když nějakou nepravost najdete, použijte smirkový papír, krajním řešením je olepení čelistí izolepou (i když to má zase jisté nevýhody)

Kromě kleští se hodí ještě krejčovský centimetr (ale také můžete délku poměřovat rovnou kolem krku). 

Materiál

Základem ketlovaného náhrdelníku jsou "drátky", tedy správně bižuterní jehly a nýty, spojovací kroužky a pak samozřejmě korálky.

Ketlovací jehly se dělí na očkové a nýtové. Očková jehla má na jednom konci očko, po vytvoření očka na druhém konci se dají spojovat za sebe. Nýtová jehla vypadá jako špendlík a používá se na různá visátka a zakončení.

Základní dílek řetízku

Na očkovou jehlu navlékneme jeden nebo více korálků tak, aby nám zůstal volný konec dlouhý 6-8 mm. Konec zahneme do pravého úhlu, vezmeme kulaté kleště a stočíme očko. Nové očko by mělo být zrcadlovým obrazem očka na druhém konci. Je-li mezi navlečenými korálky nějaký, který by měl volně viset (lístek, kapička), nesmíme korálky očkem příliš utáhnout.

Spojování dílků

Když máme navlečeno a zaočkováno několik dílků, začneme je spojovat pomocí kroužků. K tomu nám poslouží kleštičky s plochými čelistmi. Do jedněch kroužek uchopíme, druhými rozevřeme, navlékneme oba spojované dílky a kroužek zavřeme. Začínáme od středové části náhrdelníku, což nám umožní při práci rozhodovat, kolik dílků navlečeme pro ozdobnější střed, kolika méně ozdobnými dílky budeme pokračovat po stranách a jak dlouhý náhrdelník bude.

Dokončení

Nakonec na jednu stranu připojíme karabinku, na druhou stranu asi 6 cm dlouhý řetízek a na jeho konec tečku ? ozdobný korálek na nýtové jehle. Práce s nýtovou jehlou je podobná jako s očkovou ? navlečete, zahnete, v případě potřeby jehlu zkrátíte a stočíte očko.

Pak už se můžeme kochat ...

... a k náhrdelníku si vytvořit ještě náušnice: