V aktuálním čísle časopisu Kreativ, který mimochodem zdobí moc hezká titulka se zajíčkem :), najdete vložený plakát třeba k zarámování.

Jak vznikal, a proč jsem ho namalovala právě tak, jak je, se dozvíte v následujícím článku.

Propojení s přírodou

Začátkem prosince mi v mailu přistálo nádherné zadání a nabídka, abych společně se dvěma dalšími výtvarnicemi namalovala plakát, který bude vložen jako dárek do čísla 2/2020 časopisu Kreativ.

Nebudu vám sem přepisovat celé zadání, rámcově šlo o to, že jsme součástí celé planety a že ta je provázanější víc, než si to uvědomujeme a připouštíme a vůbec tušíme. Z toho plyne základní myšlenka: mysleme na to, co děláme, nejsme pány tvorstva, ale součást všeho.

Téma

Nechtěla jsem vymalovávat celý koloběh v přírodě nějak konkrétně, rozhodla jsem se proto pro práci se symboly a celé propojení promítnout i do zvolených materiálů.

Obrátila jsem se i do mytologie a chtěla jsem odkázat na symboly, co se táhnou od historie a dát je do souvislostí s tématem článku (propojení – provázání v přírodě).

Motivy

Dívka – člověk – nejsme v přírodě sami, její vlasy jsou zároveň znázorněním přírody na horizontu. Zeleň co prorůstá, symbolizuje vazbu a kořeny.

Sova ve vlasech – Athéna, moudrost, tajemství, existuje více než  200 druhů sov. Sova pálená obývá téměř všechny světadíly, s výjimkou těch nejchladnějších.

Granátové jablko – bylo jablkem poznání v ráji (Adam a Eva)

Šalamounova koruna měla tvar „korunky“ granátového jablka, Héraklés a zahrada Hesperidek a mnoho dalšího – např. vzkříšení Krista.

Květ granátovníku drží v zobáčku holub stěhovavý – nyní vymřelý druh –  dříve býval nejhojnějším ptákem na Zemi, po osídlení Ameriky bělochy byl masivně vybíjen, poslední uhynul 1914 – ale existuje naděje – v roce 2013 začaly pokusy o klonování z DNA (holubi jsou zachováni vypreparovaní v muzeích) – projekt The Great Comeback.

Materiál

V první řadě jsem zvolila papír, který určí celé vyznění ilustrace. Možná vám to přijde neuvěřitelné, ale u akvarelu je to opravdu tak!

Tady jednoznačně zvítězil papír z ruční papírny ve Velkých Losinách.

Je obdivuhodné, že dokázali udržet kontinuitu výroby od konce 16. století! Jsem opravdu pyšná, že něco tak úžasného u nás v republice máme a vždycky, když na tenhle papír maluju, mám pocit hrdosti i úcty.

Malovala jsem kvašem a akvarelem. Akvarely jsem si pro tenhle účel míchala vlastní, kvaše jsem použila Umton (opět tuzemská značka se skvělou tradicí od roku 1919), doplňkově Pébeo a Renesans.

Barvy hodně ovlivní vnímání celé ilustrace. Zvolila jsem jemnou a neagresivní barevnost. Sametová hebkost kvaše celý záměr jen podtrhla.

Postup

Jako vždycky, k prvnímu urovnání myšlenek a rozvrhnutí kompozice pomohla skica. Někdy si ke skice píšu i poznámky. Finální skica, která je podkladem pro další malbu je jen jednoduchá, v lince.

I když jsou kvaše krycí a mohla bych si dovolit malovat světlé přes tmavé, mám mnohem raději „akvarelový“ způsob práce a krycí bílou používám v omezeném množství.

Světlá místa raději vynechávám. Výsledek mi pak připadá mnohem svěžejší.

…a je hotovo!

Původně jsem myslela, že obrázek budeme pro potřeby časopisu ořezávat, ale nakonec zůstal v surové podobě. A moc se mi líbí.

Doufám, že potěší i vás!