Právě před sto lety - v roce 1915, proběhla v Obecním domě v Praze výstava českého svérázu. Její iniciátorkou byla etnografka a historička umění Renáta Tyršová.

 

Co byl vlastně český svéráz? Později československý svéráz.

Český svéráz byl módní styl, který přímo vycházel z tradičních krojových součástí a zdobení. Vycházel tedy z lidové tradice a vyhovoval tehdejšímu společenskému klimatu. Touze po národním uvědomění, manifestaci češství a přihlášení se k dědictví předešlých generací.

Jaromíra Mulačová (nar. 1881) chápala svéráz jako návrat ke kmenové příslušnosti, k uplatnění a znovuvzkříšení lidového umění. Nezanedbatelným „produktem“ svérázu byla i snaha napomoci obnově umění vyšívačského a rozkvětu lidových řemesel vůbec. Svéráz tedy nebyl obnovený nebo napodobený lidový kroj. Myšlenkou tohoto stylu nebyl návrat ke starým a původním krojům, ale inspirace střihy a zdobením pro šaty městské  a moderní. Nejvýrazněji se uplatňoval svéráz v módě letní. Dámské - především sukně a halenky, ty někdy     i podle původních krojových střihů. Dětské šatečky byly velmi oblíbené. Děti  na obrázcích Marie Fischerové Kvěchové bývají oblečené právě v šatičkách  ve stylu českého svérázu. Do pánské módy pronikl svéráz velmi sporadicky. Snad jen ve výšivkách na pánských košilích.

 (o Jaromíře Mulačové více v blogu Narodila jsem se ve šťastné době)

                                                                                                                                               

  Obecní dům v období konání výstavy

Jaromíra Mulačová a český svéráz

Propagace českého svérázu se chopila i Jaromíra Mulačová. V roce výstavy vydala a částečně napsala a ilustrovala knihu Album českého svérázu. Publikace sama byla rozdělená do čtyř částí.

V první naučné, se autorka věnovala stručné historii oblékání, popisu krojů a jejich typickým znakům podle místa původu, způsobu vyšívání a technologickým radám při výrobě oděvu.

V závěru textové části autorka radí, jakých obecných zásad se má člověk při oblékání držet. Jsou to:

  1. Zásada individuálnosti . Každý člověk tvoří svou postavou, povahou a chováním originální osobnost. Je tedy nutné, aby šat jako obal, byl v dokonalé harmonii s osobou jež ho nosí.
  2. Zásada jednoduchosti. Oděv ozdobami přeplněný, střihem rozkouskovaný, barevně rozmanitý nikdy nebude elegantní a v módě trvalý.
  3. Zásada šetrnosti. Je šetrnější volit materiál kvalitní a časem prověřený. Stejně tak nepodléhat v oblékání nápadným novinkám, které budou v příští sezóně zapomenuty.

 

Druhá část byla inspirativní s množstvím obrázků oděvů dámských a dětských (ilustrace J. Mulačová a Z. Severová).

Ve třetí kapitole zpracovala Jaromíra Mulačová nákresy výšivek, kabelek a zástěr. Autorkou poslední kapitoly byla Renáta Tillnerová. Zde byly nákresy jednoduchých střihů a pokyny ke stříhání a zpracování oděvů.

Všechny návrhy oděvů byly prací J. Mulačové. V albu nabízí i možnost objednat si individuální návrhy oděvů, výšivek a střihů na uvedené míry.

 Nahlédněme tedy do samotné publikace:

 

Přebal alba českého svérázu, str. 42 dámská halenka včetně rozkresu výšivky, str. 35 dívčí šaty (14 – 16 let) a šatečky pro děvčátka (3 – 7 let),  str. 57 nákresy výšivek včetně určení umístění na oděvu

Tato fotografie je sice až z roku 1940, ale přesto si z oblečení některých dívek můžeme udělat představu, jak český svéráz vypadal (vyšívané halenky a bolerka)

Jak to bylo dál?

Obliba českého svérázu vrcholila s koncem války a založením samostatného Československa. Koncem dvacátých let byl český svéráz již vysmíván a časem zapomenut. Jedním z největších kritiků svérázu byl Karel Čapek. S Jaromírou Mulačovou si vyměnil několik ne příliš uctivých polemik v časopisech. Později však i ona sama kritizovala, že svéráz se dostal za hranici nevkusu.

A dnes?

Dnes je pojem český svéráz téměř zapomenutý. Inspirace lidovým krojem, výšivkou a ornamentem se cyklicky vrací a stále se objevuje nejen v oblastech samotného odívání, ale i módních a bytových doplňků. Prohlédněme si, co nabízí tvůrci Fleru:

 

Jedna z nejvýraznějších postav inspirovaných folklorem je Jana Kubínová alis Blueprint. V její nabídce najdeme výrobky z klasických materiálů, inspirované tradičním oděvem nebo v soudobém designu, nádherné výšivky a bytový textil vyhovující soudobému životnímu stylu z klasických materiálů.

Dívčí šatičky a taštička- modrotisk, dívčí kabelka- modrotisk, panenka kanafas

 

 

Aida Style používá současné materiály, střihy a typy oděvů. Tisk je inspirovaný lidovou výšivkou z různých oblastí.

 Ľudovky- legíny, Čičmanka- čiapka

 

 

 

Fourjel svojí nabídkou reprezentuje použití klasického materiálu, střihu i výšivky

Vyšívaná košilka pro chlapečka

 

Catherina lidové ornamenty na oděv nevyšívá, ale maluje.

Tunika s ornamentem z jižní Moravy

 

AtelierDeCouture kombinuje současné materiály a střihy s klasickou nebo korálkovou výšivkou

 

Šifónové šaty s ručně vyšívanými stuhami , jutová sukně se strojovou výšivkou

 

Módní doplňky inspirované folklórem na Fleru najdeme také

 

Třeba Linda Rottová alias Rolinda maluje klasické lidové ornamenty na zcela soudobou obuv- plátěnky nebo náušnice

 

 Modrotiskové tenisky a folklórní náušnice se slováckým motivem

 

Náušnice a další šperky nabízí i Studio PES. Autorka se lidovým ornamentem inspiruje a přetváří ho v moderním rukopisu. Použitý materiál a technologie jsou také současné.

Náušnice CORTH- materiál polyuretanová pěnová guma

 

 

U Magaely nakoupíte krásné věnečky inspirované bohatými kroji mladých dívek a nevěst

 

Věneček "pod tým naším okénečkom", sponka "a v tom našem dvoře"

 

Goshico zdobí plstěné kabelky moderně pojatou folklórní výšivkou.

Kufříková kabelka do rukky FOLK KOČKY

Karel a Hynek strojově vyšívají lidové ornamenty v barevnosti, která je orientálně bohatá a zářivá

 

 Strojově vyšívaná kapsička a zástěra.

 

 

 

...a další a další... pokud si zadáte do vyhledávače Fler slova folklor, folklorní objevíte ještě mnoho krásných věcí, které jsou inspirované lidovým uměním. Jeho krásou a osobitostí.