Právě před sto lety - v roce 1915, proběhla v Obecním domě v Praze výstava českého svérázu. Její iniciátorkou byla etnografka a historička umění Renáta Tyršová.
Co byl vlastně český svéráz? Později československý svéráz.
Český svéráz byl módní styl, který přímo vycházel z tradičních krojových součástí a zdobení. Vycházel tedy z lidové tradice a vyhovoval tehdejšímu společenskému klimatu. Touze po národním uvědomění, manifestaci češství a přihlášení se k dědictví předešlých generací.
Jaromíra Mulačová (nar. 1881) chápala svéráz jako návrat ke kmenové příslušnosti, k uplatnění a znovuvzkříšení lidového umění. Nezanedbatelným „produktem“ svérázu byla i snaha napomoci obnově umění vyšívačského a rozkvětu lidových řemesel vůbec. Svéráz tedy nebyl obnovený nebo napodobený lidový kroj. Myšlenkou tohoto stylu nebyl návrat ke starým a původním krojům, ale inspirace střihy a zdobením pro šaty městské a moderní. Nejvýrazněji se uplatňoval svéráz v módě letní. Dámské - především sukně a halenky, ty někdy i podle původních krojových střihů. Dětské šatečky byly velmi oblíbené. Děti na obrázcích Marie Fischerové Kvěchové bývají oblečené právě v šatičkách ve stylu českého svérázu. Do pánské módy pronikl svéráz velmi sporadicky. Snad jen ve výšivkách na pánských košilích.
(o Jaromíře Mulačové více v blogu Narodila jsem se ve šťastné době)
Obecní dům v období konání výstavy
Jaromíra Mulačová a český svéráz
Propagace českého svérázu se chopila i Jaromíra Mulačová. V roce výstavy vydala a částečně napsala a ilustrovala knihu Album českého svérázu. Publikace sama byla rozdělená do čtyř částí.
V první naučné, se autorka věnovala stručné historii oblékání, popisu krojů a jejich typickým znakům podle místa původu, způsobu vyšívání a technologickým radám při výrobě oděvu.
V závěru textové části autorka radí, jakých obecných zásad se má člověk při oblékání držet. Jsou to:
- Zásada individuálnosti . Každý člověk tvoří svou postavou, povahou a chováním originální osobnost. Je tedy nutné, aby šat jako obal, byl v dokonalé harmonii s osobou jež ho nosí.
- Zásada jednoduchosti. Oděv ozdobami přeplněný, střihem rozkouskovaný, barevně rozmanitý nikdy nebude elegantní a v módě trvalý.
- Zásada šetrnosti. Je šetrnější volit materiál kvalitní a časem prověřený. Stejně tak nepodléhat v oblékání nápadným novinkám, které budou v příští sezóně zapomenuty.
Druhá část byla inspirativní s množstvím obrázků oděvů dámských a dětských (ilustrace J. Mulačová a Z. Severová).
Ve třetí kapitole zpracovala Jaromíra Mulačová nákresy výšivek, kabelek a zástěr. Autorkou poslední kapitoly byla Renáta Tillnerová. Zde byly nákresy jednoduchých střihů a pokyny ke stříhání a zpracování oděvů.
Všechny návrhy oděvů byly prací J. Mulačové. V albu nabízí i možnost objednat si individuální návrhy oděvů, výšivek a střihů na uvedené míry.
Nahlédněme tedy do samotné publikace:
Přebal alba českého svérázu, str. 42 dámská halenka včetně rozkresu výšivky, str. 35 dívčí šaty (14 – 16 let) a šatečky pro děvčátka (3 – 7 let), str. 57 nákresy výšivek včetně určení umístění na oděvu
Tato fotografie je sice až z roku 1940, ale přesto si z oblečení některých dívek můžeme udělat představu, jak český svéráz vypadal (vyšívané halenky a bolerka)
Jak to bylo dál?
Obliba českého svérázu vrcholila s koncem války a založením samostatného Československa. Koncem dvacátých let byl český svéráz již vysmíván a časem zapomenut. Jedním z největších kritiků svérázu byl Karel Čapek. S Jaromírou Mulačovou si vyměnil několik ne příliš uctivých polemik v časopisech. Později však i ona sama kritizovala, že svéráz se dostal za hranici nevkusu.
A dnes?
Dnes je pojem český svéráz téměř zapomenutý. Inspirace lidovým krojem, výšivkou a ornamentem se cyklicky vrací a stále se objevuje nejen v oblastech samotného odívání, ale i módních a bytových doplňků. Prohlédněme si, co nabízí tvůrci Fleru:
Jedna z nejvýraznějších postav inspirovaných folklorem je Jana Kubínová alis Blueprint. V její nabídce najdeme výrobky z klasických materiálů, inspirované tradičním oděvem nebo v soudobém designu, nádherné výšivky a bytový textil vyhovující soudobému životnímu stylu z klasických materiálů.
Dívčí šatičky a taštička- modrotisk, dívčí kabelka- modrotisk, panenka kanafas
Aida Style používá současné materiály, střihy a typy oděvů. Tisk je inspirovaný lidovou výšivkou z různých oblastí.
Ľudovky- legíny, Čičmanka- čiapka
Fourjel svojí nabídkou reprezentuje použití klasického materiálu, střihu i výšivky
Vyšívaná košilka pro chlapečka
Catherina lidové ornamenty na oděv nevyšívá, ale maluje.
Tunika s ornamentem z jižní Moravy
AtelierDeCouture kombinuje současné materiály a střihy s klasickou nebo korálkovou výšivkou
Šifónové šaty s ručně vyšívanými stuhami , jutová sukně se strojovou výšivkou
Módní doplňky inspirované folklórem na Fleru najdeme také
Třeba Linda Rottová alias Rolinda maluje klasické lidové ornamenty na zcela soudobou obuv- plátěnky nebo náušnice
Modrotiskové tenisky a folklórní náušnice se slováckým motivem
Náušnice a další šperky nabízí i Studio PES. Autorka se lidovým ornamentem inspiruje a přetváří ho v moderním rukopisu. Použitý materiál a technologie jsou také současné.
Náušnice CORTH- materiál polyuretanová pěnová guma
U Magaely nakoupíte krásné věnečky inspirované bohatými kroji mladých dívek a nevěst
Věneček "pod tým naším okénečkom", sponka "a v tom našem dvoře"
Goshico zdobí plstěné kabelky moderně pojatou folklórní výšivkou.
Kufříková kabelka do rukky FOLK KOČKY
Karel a Hynek strojově vyšívají lidové ornamenty v barevnosti, která je orientálně bohatá a zářivá
Strojově vyšívaná kapsička a zástěra.
...a další a další... pokud si zadáte do vyhledávače Fler slova folklor, folklorní objevíte ještě mnoho krásných věcí, které jsou inspirované lidovým uměním. Jeho krásou a osobitostí.