Uběhl týden a tak vítejte zpět v našem letním čtvrtečním seriálu o kráse polymerových hmot. Pracovali jste s nimi někdy? Znáte některé z technik? Považujete se za polymerové neználky, začátečníky nebo dokonce pokročilé? Zkuste si svoje vědomosti o polymeru ověřit třeba odhadem, jakými postupy jsou vyrobené šperky v našem článku. Možná vás u některých tvůrců překvapí, jak překrásné věci lze vytvořit i za pomoci jednoduchých a dobře známých postupů.
Bohatství přírody
Jana Roberts Benzon z USA ovládla dokonale práci s kaleidoskopickými vzory a začala jejich pomocí vytvářet překrásné složité vrstvené přívěšky představující fantastické květy. Ale příroda jí nabízí i jiné zdroje inspirace. Například zajímavé amorfní tvary.
www.flickr.com/photos/66187037@N00
Polymerové artyčoky
Někdy stačí najít si jeden zajímavý nápad a ten pak variovat různými způsoby. Výsledkem je ucelený rozpoznatelný rukopis. Takový nápad zpracovává ve svých polymerových špercích i rakouská tvůrkyně Eva Ehmeier. Princip, který ji zaujal, je vrstvení barevných lupínků stočených do ruliček - ona sama je nazývá "artyčoky".
www.flickr.com/photos/hoedlgut
Dokonalá práce s "canes"
Sarah Nelson Shriver se dá považovat za polymerovou veteránku, protože s tímto materiálem pracuje už více než 20 let. Patří mezi tvůrce pracující s kaleidoskopickými vzory a dokáže vytvořit skutečně neuvěřitelné dekory. Každý z nich si předem navrhuje a dlouhou dobu je připravuje jako umělec malbu. Inspiruje se přírodou, ale i vzory na etnických textiliích a kobercích.
Lahodná "mokume gane"
Melanie Muir je výtvarnice ze Skotska, inspirací jí je krajina a barvy skotské vysočiny. V jejích dokonalých špercích se nezapře ani láska k čínskému a japonskému umění. Pracuje technikou nazývanou "mokume gane", jejíž kořeny jsou právě v Japonsku. Kdo někdy tuto techniku vyzkoušel, určitě může potvrdit, že vypadá jednoduše, ale že vytvořit něco víc než jen barevnou "spatlaninu", je těžší, než to vypadá.
Barevné harmonie
Sandra McCaw získává mezinárodní uznání především pro své mistrovství při práci s barvami a vzory a díky svému obdivuhodnému smyslu pro detail a preciznost. Stínování, barevné přechody a jemné barevné nuance, které vytváří, mnohdy získávají až charakter malířského díla. Díky těmto kvalitám jsou její šperky i ve sbírkách několika muzeí. A není divu.
www.facebook.com/sandra.mccaw.1
Paví pýcha
Mezi pracemi Katty Schmitt z Německa mě nejvíc zaujala její oslňující kolekce složená z pavích oček. Pokud navštívíte její stránky, najdete i její další práce.
www.flickr.com/photos/katy-schmitt
Roztočené lentilky
Swirls je anglické označení pro korálky čočkovitého tvaru vytvářené pomocí krouživého pohybu. Díky němu lze vytvořit zajímavé vzory stočené do spirály. Jedny z nejzajímavějších, inspirovaných přírodními barvami a strukturami, umí vytvořit Laura Timminsz USA.
Složitě i jednoduše
Judy Belcher je další fascinující autorkou a pedagožkou z USA. Umí vytvořit pozoruhodné šperky i za pomoci velmi jednoduchých - dalo by se říct "základních" - vzorů. Ovládá ovšem i ty složitější, včetně vytvoření "válečku" s dekorem v podobě obličeje.
www.flickr.com/photos/9465294@N07/sets/
Z říše polymerových korálků
Janice Abarbanel je další tvůrkyní z USA. Její doménou se stala výroba korálků lentilkovitého tvaru v neuvěřitelné škále vzorů a barev. Jako mnozí jiní i ona se inspiruje přírodou, jejími strukturami a texturami - a samozřejmě barvami. Ráda používá perleťové druhy polymeru a metalické efekty, což jejím výtvorům dodává luxusní charakter.
www.flickr.com/photos/janiceabarbanel
A šupky dupky zpátky na Fler
A po šťavnaté přehlídce zahraničních mistrů je opět čas podívat se, co dovedou s polymerem domácí tvůrci.
Tentokrát jsme vybrali kousky, které nejsou postaveny na složitých nebo pracných technikách a jejich kombinování, ale u kterých je účinek dosažen jednoduchým způsobem. Protože prvním krůčkem k dokonalému polymerovému šperku je precizní a čisté tvarování a práce s barvami.
Necessity nr.3 | Yellow.Jacket.Angel
Prstýnek Čechránky modré | Catchii
Vertikal lines /orange-grey/ | Steampunk studio
Jak můžete vidět, "kumšt" není jen v tom, ovládat mnoho technik, kombinovat je a střídat jednu za druhou, ale třeba i to, umět se chopit pouze jedné, (popř. pouze jednoho motivu či nápadu) a zpracovávat ji tak dlouho, dokud není dotažena k dokonalosti a dokud nejsou odhaleny a vytěženy všechny její možnosti.
Je-li člověk dost svědomitý, vytrvalý a poctivý, občas časem posune její hranice i někam dál. A i v jednoduchosti může být krása.
Úvodní foto: Laura Timmins