Rok se s rokem sešel. Dny v kalendáři se více a více přibližovaly k vykřičníkem označenému políčku s nápisem: Jihlava serigrafie! Oprášit bágl, sbalit spacák, kreslicí potřeby, dobrou náladu a třeba i kytáááru. V Praze přibalit em.en., Jíťu, a s Jindrou odjíždíme na 7. Workshop serigrafie.

Čtyřdenní setkání se uskutečnilo v grafických dílnách SUŠ grafické a VOŠ grafické v Jihlavě. Letos jsme se z Fleru sešly v sestavě: SvatavaJ, em.en., Pokusná laboratoř. Partu doplnili studenti z grafických a výtvarných škol, lektoři, profesionální sítotiskaři i amatéři, ale také zájemci o serigrafii, kteří nedrželi těrku se sítotiskovou barvou nikdy v ruce.

Den první - Navrhování a tvorba sítotiskové šablony

Čtvrtek je již tradičně dnem příjezdu a setkání. Před polednem začíná workshop tematickou přednáškou JUDr. Miloše Machurka na téma serigrafie. Účastníci workshopu se seznamují s historií a technologií uměleckého sítotisku. Vznikají první návrhy a předlohy pro osvit šablon. Lektoři pomáhají s rozvržením tiskařské práce a rozdělením jednotlivých odstínů barev navrženého obrázku na sítotiskové šablony.

Zpod rukou se nám přímo kouří. Vše, nač se podíváme, rozkládáme na jednotlivé barvy tisku. Přemýšlíme, jak tištěný obrázek co nejefektněji natisknout s co nejmenším počtem barev, ale vždy se tak nějak dostaneme k pěti a více barvám :-D

Serigrafie je vlastně umělecký sítotisk. Tisk - princip opakování - má i v sítotisku své etické zásady. Tisková forma - motiv, musí být zhotoven vždy ručně autorem. Nemělo by být použito fotoreprodukcí. Lze však akceptovat fotografii vytvořenou autorem. V dnešní době digitálních technologií se nelze vyhnout zpracování nebo umělecké úpravě snímku v grafickém programu. Fotografii lze na fólii ještě dále ručně dotvářet proškrabováním, řezáním a skládáním do koláže apod.

Je několik způsobů, jak vytvořit šablonu pro tisk serigrafie:

Vykrývaná šablona "block out"

Místa, která se zamalují vykrývacím roztokem, nebudou tisknout.

Štětcem se nanáší vykrývací roztok přímo na sítovinu, která je napnutá v hliníkovém rámu. Můžeme vytvářet jednobarevný i vícebarevný potisk na jednom nebo i více sítech. Na sítovinu lze tiskat razítky nebo tupovat molitanem. Začínáme vždy od nejsvětlejší barvy. Ta místa, která budou na papíře bílá, zakryjeme roztokem. Vysušíme fénem, rám upneme do sítotiskového držáku, naneseme barvu a tiskneme. Šablona se umyje od barev ředidlem. Nanášíme další vrstvu roztoku. Vykrýváme první tištěnou barvu a tak pokračujeme dále podle návrhu a počtu barev.

Vymývaná šablona "rezerváž"


Místa, která se nakreslí tuší na pauzovací papír, budou tisknout.

Opak block outu. Motiv se nanáší na pauzovací papír tuší formou perokresby, ale i tiskáním, šrafováním, kresbou tužkou, stínováním, frotáží. Ta část, která se zakryje - začerní, bude tisknout. Černou stopu lze vytvořit i akrylovou barvou na čirou fólii, která se následně dá proškrabovat apod.

Mastná stopa na šabloně voskovou svíčkou

Umělecká metoda rezerváže se provádí přímo na sítotiskovou šablonu. Mastným médiem - svíčka, litografická křída, voskovka, kreslíme přímo na čistou sítotiskovou šablonu. Ta se následně v tmavé komoře ovrství fotocitlivou emulzí, nechá usušit, provede se osvit, šablona se vymyje vodou. Tam, kde byla mastná stopa, se emulze vymyje a tato stopa tiskne.

Řezaná šablona

Motiv se skalpelem řeže do maskovací červené fólie, červená plocha tiskne.

Řezání do maskovací fólie používáme při tisku velkých ploch. Dá se tím ušetřit dost času. Zároveň se dají skalpelem vyřezat přesné geometrické tvary, ostré hrany a linie. Fólie se pak položí při osvitu na sítotiskovou šablonu nataženou fotocitlivou emulzí, osvítí a vyvolá.

Nastal večer. Odložit tužky a řezáky, zítra je taky den. Je třeba se ubytovat, zajít do hospůdky na dobrou večeři, probrat, co se za celý rok událo a spláchnout vše jihlavským Ježkem...

Den druhý - Vůně prvních natisknutých barev

V pátek se už od rána plní chodby grafické školy odérem sítotiskových barev, ředidel a pojidel. Hliníkové rámy s právě nasvícenými motivy se řadí v šablonárně a většina z nás nedočkavě čeká na to svoje síto.

Míchají se první barvy. Špachtlemi si na papíry zkoušíme, jaké odstíny jsme si namíchali. Při tisku na papír se používají ředidlové barvy, do kterých se přidává pojidlo a zpomalovač. Ten je důležitý při tisku slabých linek a kontur, aby barva nezasychala v šabloně. Velká bitva je o "med". Říkáme tak průhlednému pojivu, z kterého se přidáním malého množství sítotiskové barvy míchají lazurní barvy. Přetiskem vznikají zajímavé průhledné efekty a další odstín barvy na papíře.

Páteční večer se pomalu blíží. Za okny už je tma. Tiskneme do poslední minuty, abychom se všichni vystřídali na sítotiskových stolech a každý si stihl natisknout postupně všechny barvy.

Den třetí - Tiskneme na plný pecky

V sobotu ráno vstávají sítotiskoví workoholici už s prvním kohoutím zakokrháním. U společné snídaně masírují svaly a jako první vyrážejí z parkovacích boxů směr grafická škola. Dotiskují poslední barvy své první grafiky. Na pauzáky kreslí předlohy pro druhou grafiku.

Cílem workshopu je vytvořit dvě serigrafie v nákladu 50 listů. Letos se nás sešlo skoro dvacet, z toho bylo pět účastníků ze Slovenska. Což je tradičně veselé zpestření... "Kto ide tlačiť po tebe?" :-)

Den čtvrtý - Poslední hektické dotisky a loučení

Neděle je tu a workshop se blíží do finále! Dopoledne probíhají poslední dotisky serigrafií. V mezičase se třídí, signují a podepisují první grafiky. Jakmile se uvolní místo u tiskařského stolu, šup dotisknout poslední barvu, konturu nebo lazurový přechod.

Signování a autorský tisk

Serigrafie se signují podobně jako grafické listy - počet grafických listů, číslování nákladu, název grafiky, podpis, nebo grafická značka. Náklad je nejvíce 200 ks. Autorský tisk se označuje písmeny A. T., je nejvíce 10 % z tiskového nákladu. Jsou to vlastně první rozjezdové tisky, kdy autor serigrafie leccos v průběhu tisku mění, dolaďuje barvu apod. Tyto serigrafie jsou odlišné od nákladu.

Z vytvořených očíslovaných a signovaných serigrafií jsou závěrem sneseny komplety, které se vkládají do desek. Každý z účastníků tak na závěr workshopu získá kompletní soubor všech vytvořených grafik od každého účastníka workshopu. Ostatní jsou věnovány sponzorům a pro účely Sítotiskového svazu ČR na výstavy k popularizaci serigrafie a sítotisku na odborných akcích v Čechách i ve světě.

Serigrafický workshop je adrenalin a gejzír tvůrčí energie zároveň. Dvanáct hodin sítotisku po čtyři dny je skoro jako maraton. Odměnou je skvělé setkání sítotiskařů, příjemné večerní posezení a kopa legrace. Někteří z nás si domů odvážejí i nově navázaná kamarádství a do budoucna se tvořící další výtvarné spolupráce.

Všechny vytvořené serigrafie budete moci vidět v listopadu na výstavě v prostorách Střední uměleckoprůmyslové školy sv. Anežky České v Českém Krumlově.

Serigrafie z workshopu zde na Fler.cz

Autorka: em.en. serigrafie Potvůrky

Autorka: SvatavaJ serigrafie Hugo, Dýchánek

Tip! Chcete se podívat, jak to na takovém workshopu plném sítotisku vypadá? Sítotiskový svaz ČR vás zve na Youtube: video z loňského 6. Workshopu serigrafie v Dašicích.

Poděkování patří Sítotiskovému svazu ČR a lektorům - průkopníkům serigrafie, kteří každý rok workshop serigrafie připravují. Bez jejich nadšení pro serigrafii by to nebylo ono.