V předchozích dílech série "Než stiskneme spoušť..." jsme psali o výběru pozadí, využití světla a o aplikaci výřezů. Nyní postoupíme dál a podíváme se na výrobek z různých úhlů pohledu a z hlediska měřítka.

Fotografie má svá specifika. Jedná se o dvourozměrný obraz, v němž se ztrácí plasticita snímaného předmětu. Z obrázku je taktéž obtížné odhadnout skutečnou velikost zboží.

Náš mozek nás klame, my nabízené zboží známe, a proto si je vždy představujeme takové, jak ve skutečnosti vypadá. Kupující je však odkázán pouze na jeho zobrazení. Z něho si vytvoří svoji představu.

Pozn. redakce:

  • Fotografie prezentované v tomto seriálu jsou pořizovány pomocí kompaktního fotoaparátu (v mobilním telefonu), s běžně dostupnými  a cenově nenáročnými pomůckami při denním světle.
  • Abychom se co nejvíce přiblížili běžným domácím podmínkám, fotografie nejsou, s výjimkou ořezů na čtvercový formát, následně upravovány v počítači (není-li uvedeno jinak).

Jak tedy namířit fotoaparát, aby kupující viděl to samé, co my?

 

... hledáme úhel

Úhel pohledu má na výslednou prezentaci výrobku velký vliv. Tento nástroj Pamatujte, že kupující je odkázán pouze na vaše fotografie a nemůže si zboží prohlédnout jako v kamenné prodejně.(společně s hloubkou ostrosti) vnáší do fotografie třetí rozměr. Záběry z různých úhlů dále ukáží výrobek celý - suplují tedy možnost vzít si zboží do ruky a prohlédnout je ze všech stran. Tak, jako je tomu při běžném prodeji v kamenné prodejně.

"Přímo hleď"

Objektiv namířený přímo na fotografovaný předmět poskytne snímek ukazující základní tvar a vzhled zboží. Zde je vhodné vybrat takový čelní pohled, který je pro daný předmět typický - tedy jak se v běžném životě na danou věc díváme. Při použití tohoto úhlu pohledu budou základní tvary výrobku odpovídat skutečnosti - rovnoběžné linie se nebudou sbíhat, kruh se nestane oválem, atp.

Přímý pohled ukazuje základní tvar šperku.
Zcela však zanikne fakt, že šperk je plastický (vystupuje do prostoru).

Přímý pohled zachová linie zápisníku rovnoběžné.

"Vpravo hleď"

Fotografie z úhlu cca 45° odhalí plasticitu zboží. Avšak zároveň zkreslí základní tvary.

U běžných výrobků, které kupující zná (např. hrnek, krabička, atp.) vstupuje do hry divácká zkušenost - kupující si tedy i v tomto úhlu záběru předmět představí správně (i tehdy je vhodné ukázat výrobek z různých úhlů). Je-li však předmětem prodeje výrobek z tohoto hlediska nestandardní, pak je zobrazení zboží z různých úhlů pohledu nezbytné.

Boční pohled ukáže trojrozměrnost zboží.
Fotografie z obou úhlů pohledu se doplňují a kupující získá povědomost o nabízeném šperku.

Při šikmém pohledu se již linie sbíhají, ale je patrná "výška" zboží.
Kupující si však umí na základě své divácké zkušenosti představit rovný zápisník.

Výběr vhodného úhlu pohledu vyplývá z povahy vámi nabízeného zboží. Ve vaší prezentaci by neměly chybět snímky pořízené z přímého (kolmého) úhlu pohledu i z různých stran. Tam, kde je to příhodné, pořiďte záběry i zadní nebo spodní strany výrobku (např. ukazující zajímavý detail).

TIP: Při fotografování hledejte takové úhly pohledu, které jsou pro sledování vašeho výrobku z hlediska jeho běžného užití typické.

 

... měřím, měříš, měříme

Správně pořízené a vybrané fotografie výrobku zákazníkovi ukáží jeho tvar, barevnost, hloubku i strukturu. Co však kupující z běžné fotografie neodhadne, je jeho velikost.

Rozměry výrobku uvedené v popisu zboží jsou pro řadu lidí příliš abstraktní informací, pod kterou si stěží představí jeho skutečnou velikost. Proto je dobré dodat do fotografií měřítko.

Odhadnete, který z fotografovaných šperků je větší?

Z fotografie bez měřítka lze velikost předmětu odvodit jen stěží.

"Kouření dovoleno"

Pamatujete na doby, kdy se na fotografiích objevovala krabička zápalek? Nejednalo se tehdy o reklamu na jejich sušického výrobce, nýbrž o srovnávací předmět. Ten divákovi poskytne představu o velikosti fotografovaného objektu.

Obecně známý a běžně používaný předmět dodá fotografii nenásilné měřítko.

I v tomto případě funguje již několikrát zmíněná divácká zkušenost. Velikost krabičky zápalek si každý snadno vybaví. A podle této "znalosti" pak neméně snadno odvodí rozměry srovnávaného objektu. Představivost zde funguje spolehlivěji než pravítko a přesné rozměry.

Stejně, jako krabička zápalek, "funguje" jakýkoliv běžně používaný předmět obecně známých rozměrů. Například mince, tužka, platební karta, ale i automobil nebo pouliční lampa.

"Zamí(ě)řit"

Při prezentaci zboží tedy uvažujte o umístění srovnávacího předmětu do jedné Při fotografování částí těla platí stejná pravidla, jako u fotografování zboží.z vašich fotografií. Patrně to nebude zmíněná krabička zápalek, dobře však poslouží běžně používaný doplněk. Příklady jsou jednoduché:
věšák na klíče + klíč,
šálek + lžička,
miska + ovoce,
peněženka + platební karta nebo bankovka... atd.

U šperků, módních doplňků a oblečení je pak nejvhodnějším srovnávacím objektem lidská postava. (Popis fotografování lidských modelů je mimo rámec tohoto seriálu.)

Pro účely zobrazení šperků a dalších drobných doplňků lze využít pouze část těla.
Aby ale byly výsledné snímky reprezentativní, věnujte krátký čas přípravě. Fotografie prstenu na neupravené nebo špinavé ruce, navíc s okousanými nehty, zákazníka nepřiláká. Při fotografování dekoltu pak postačí trocha pudru, aby se pokožka  přestala lesknout a zanikly drobné vady kůže. Takto strávený čas bude jistě kratší než dlouhé minuty věnované následnému retušování fotografie v počítači.

Ruka poskytla šperku měřítko.
Omítka domu vzdálená několik kroků pak jednoduché pozadí.
Zákazník si snadno udělá představu o velikosti zboží.

Pero položené vedle zápisníku přirozeně ukáže jeho velikost.

Při použití srovnávacího předmětu v popisu zboží VŽDY uveďte, že jde pouze o dekoraci, která není součástí nabízeného zboží . Ušetříte si nepříjemnou komunikaci s rozčarovaným zákazníkem.

Pozn. autorky: Použití pravítka nebo čtverečkovaného papíru jako měřítka je přesnější, než zmíněný dekorativní předmět. Ovšem zákazníkovi se na základě tohoto zobrazení nevytvoří správná představa velikosti zboží (pravítko funguje obdobně jako popisek pod fotografií). V neposlední řadě pak taková fotografie působí příšliš technicky a nevzhledně.

TIP: Jako měřítko využijte obecně známý předmět, který se s vaším zbožím běžně používá. Při fotografování módy a módních doplňků využijte jako měřítka lidské postavy.

Takto pak může vypadat prezentace zboží využívající různých úhlů pohledu a měřítka:

Nevíte-li si rady...
... zvolte to nejjednodušší řešení:

Pořiďte fotografii z přímého a šikmého (cca 45°) úhlu pohledu. Na jednu z doplňkových fotografií pak použijte vhodný srovnávací předmět.

 

V dalším díle budeme aranžovat výrobek a pár slov věnujeme kompozici.

Dobré světlo!

 

Úvodní fotografie: Atelier THAR; šperky: Abraka Gabra; zápisník: fd - tvůrčí dílna