V tomto malém instagramovém seriálu se vám snažíme vysvětlit, proč je Instagram skvělým marketingovým nástrojem a jak ho efektivně používat. Pokud už jste si založili profil a pravidelně sdílíte fotky podle prvního dílu a ještě k tomu ovládáte taje hashtagů nastíněné v díle druhém, gratulujeme, jste připraveni objevit nejnovější funkci příběhů neboli Stories. Takže telefony do ruky a jdeme na to :)

Co jsou Stories?

Stories (příběhy) je funkce, se kterou přišel Instagram teprve v srpnu letošního roku. Pokud máte instagramový účet, jistě jste si všimli pásu příběhů vašich přátel nahoře na začátku newsfeedu. (Jsou to ta kolečka s profilovými fotkami lidí, které sledujete.) Abyste si udělali představu o tom, co to Stories jsou, stačí si některé z těchto koleček rozkliknout.

Jde o různě dlouhé sekvence složené z fotek a videí posbíraných v průběhu dne, které dohromady tvoří příběh.

Důležitou vlastností Stories je jejich dočasnost. Sledujícím se totiž váš příběh bude zobrazovat pouze po dobu 24 hodin a pak navždy zmizí. Romantici na této funkci cení kouzlo pomíjivosti, pragmatici zase to, že můžou sdílet cokoli bez toho, aby si zaneřádili svoji pracně vyladěnou zeď zbytečnostmi.

Hlavní výhodou Stories je tedy to, že si nemusíte dávat tolik práce s kvalitou fotek a videí, jako když je vkládáte klasickým způsobem na zeď.

Instagram počítá s tím, že prostřednictvím Stories lidé sdílejí své aktuální zážitky, tedy že vyfotíte nebo natočíte to, co se v daný moment skutečně děje. Primárně tedy nevkládáte fotky a videa z archivu, ale pořizujete je rovnou při tvorbě příběhu. Samozřejmě lze vložit i obrázky z alba, ale pouze ty, které nejsou starší 24 hodin.

Na rozdíl od klasických fotek příběhy nelze komentovat ani jim dávat srdíčka. Můžete autorovi pouze poslat zprávu (tlačítko vlevo dole uvnitř jeho příběhu) nebo nahlásit, pokud se jedná o nevhodný obsah (trojtečka vpravo dole). V rozkliknutém příběhu můžete také nahoře vidět, z kolika fotek nebo videí se skládá.

Jak se to dělá?

Svůj vlastní příběh začnete tvořit pomocí znaménka + v levém horním rohu Instagramu. Po kliknutí na něj se vám Instagram přepne do foticího módu, který má velmi intuitivní ovládání podobné klasickému fotoaparátu v mobilu.

Největším kulatým tlačítkem pořizujete fotku, podržíte-li ho déle, můžete vytvořit krátké video. Vlevo od spouště je ovládání blesku a vpravo otáčíte přední a zadní kameru. Přejedete-li prstem po obrazovce shora dolů, dostanete se do fotoalba a můžete do příběhu vybrat některou ze svých uložených fotek, tedy pokud není starší než jeden den.

Symbol ozubeného kolečka vlevo nahoře vás zavede do nastavení vašich příběhů. Zde si můžete zvolit, kteří uživatelé vaše příběhy neuvidí, nebo třeba nastavit ukládání příběhových fotek do telefonu. Šipka vpravo nahoře vás vrátí zpátky do newsfeedu.

Teď si zkuste pořídit cvičně fotku, abyste viděli, jak ji lze v příběhu upravovat. Máte? Skvěle! Přetažením obrazovky doprava nebo doleva si můžete pro svoji fotku zvolit přednastavené filtry podobně jako u klasických insta fotek. Stories ale mají navíc ještě možnost vkládání textů (dvě áčka vpravo nahoře). Napište jednoduše popisek k fotce, ze škály barevných odstínů vyberte barvu textu a odklikněte Dokončit (nebo Hotovo - podle toho, jaký máte systém). Nyní můžete text pomocí dotyku přesouvat, otáčet nebo zvětšovat a zmenšovat.

Kromě textů můžete svůj příběh doladit animacemi. Vpravo nahoře zvolte symbol tužky, vyberte si ze tří štětců (tužka, fixa, zvýrazňovač), vyberte opět na barevné škále nějaký pěkný odstín a pusťte se prstem do malování. Až bude dílko hotové, opět klikněte na Dokončit/Hotovo. 

V tuto chvíli máte tři možnosti, co s obrázkem nebo videem udělat. Vlevo dole můžete svůj výtvor zrušit a začít znovu. Šipkou vpravo dole ho uložíte do své galerie v telefonu a prostřední šipkou směřující nahoru svůj výtvor zveřejníte, takže se sledujícím zobrazí ve výše zmíněném pásu příběhů. 

Když budete analogicky postupovat s dalšími fotkami a videi v průběhu dne, budou se automaticky řadit za sebe a uživatelům se zobrazí jako příběh. 

Chcete si přehrát svůj vlastní příběh? Klikněte na vaši profilovou fotku, pokud je orámovaná červeně, je příběh ještě aktivní a zobrazí se vám. Stejně tak si můžete rozkliknout něčí příběh přímo na jeho profilu.

K čemu mi budou?

V tom, jak vhodně využít Stories pro propagaci značky, ještě nemají marketéři úplně jasno. Podívejme se na to ale čistě z lidského pohledu. Výrobci se dneska předhánějí v tom, kdo bude vyrábět lepší marmelády s příběhem, rozvážet jídlo s příběhem a vlastně se snaží nacpat příběh kamkoli. Proč? Přece proto, že příběhy baví každého

Nechte například své zákazníky nahlédnout do zákulisí výroby zboží, které pro ně připravujete. Pozvěte je do prostředí, ve kterém zboží vzniká, nebo jim ukažte cestu, kterou ujde od dokončení výrobku po balíček zanesený na poštu... Víte, kam tím míříme? :) Málokde se totiž příběh cení tak, jako u handmade výrobků.

Máte-li k příběhům nějaké dotazy, určitě nám napište do komentářů, moc rádi je zodpovíme!