FLER PRODEJCI POD LUPOU

---------------------------------------------------------------------------

Fler prodejci pod lupou“ je klub, který byl založen v listopadu 2009, aby Vám mohl týden co týden přinášet rozhovory s úspěšnými i méně úspěšnými prodávajícími. Cílem této aktivity není konkurovat rozhovorům, které znáte z titulní strany Fleru, ale umožnit Vám lépe poznat třeba i ty, kteří se na přední stranu nemají šanci dostat. V rozhovorech se můžete dozvědět zajímavé odpovědi na otázky týkající se jejich tvorby i běžného života.

Chcete-li vědět více o prodávajících, které můžete na Fler.cz potkat, čtěte dále. Pokud máte zájem o vlastní rozhovor nebo chcete mít přehled o již proběhlých rozhovorech, staňte se členy klubu. Kompletní seznam starších rozhovorů a aktuální informace naleznete také zde.

Všechny prodávající zpovídá Elisa.Day a tímto děkuje za jejich čas, ochotu a spolupráci.

Dnes se Vám představuje Vlaďka alias Warana

Motto: Být každý den o kus dál.

Kdo jsi, kde jsi a co děláš?

Jsem dvojaká, napůl lesní tvor a napůl městská. Nenechám si ujít Prahu se svým kavárenským životem a důležitý je pro mě kulturní ruch, jenže taky dokážu trávit celé dny tam, kde žádní lidé nejsou. Abych si mohla užívat tyhle dva světy, přestěhovala jsem se někam doprostřed. Asi to nevyšlo úplně tak, jak jsem si původně představovala, protože pro neustálé pendlování ani jednu z těch dvou jmenovaných věcí nestíhám. Ve vlaku jsem ponořená do školních skript a potom, co konečně zvednu hlavu, čeká mě nutná procházka kolem továrních komínů a benzínových pump. Ale mezi čtyřmi stěnami je mi poměrně dobře. Mám tu svůj svět. Přírodu si stěhuju prozatímně alespoň na parapet a na balkon. Mít kam složit hlavu je totiž obrovské štěstí. I z té nejmenší komůrky si můžete udělat umělecké plátno.

Na Fleru zatím tvořím malovaná trička a dřevěné šperky, přičemž se snažím zohledňovat krajinu, co to jen jde.

Jak ses dostala k tvoření?

Myslím, že to nebylo tak těžké. Měla jsem ohromnou výhodu, a to díky svým rodičům. Správně rozeznali, že ze mě nikdy nevyroste ani atlet, ani basketbalista, a do ničeho takovému mě netlačili. Co si pamatuju, tak snad už před první třídou mě zapsali na výtvarku k Jiřímu Benešovi. Možná vám to jméno nic neřekne, ale těch deset let u něj mi dalo opravdu moc. Nedriloval nás, každý měl na své dílko času, kolik chtěl, i kdyby ho měl dělat rok. A měl úžasně pozitivní přístup, který bych přála mnohým pedagogům tady v Česku. Nesrážel nás, naopak – u každého dítěte vyzdvihl to nejlepší. K těm rokům se vážou i úžasné vzpomínky na kolektiv. Ve všem byla obrovská motivace něco dělat dál. Po výtvarce pak přibyly další uměnovědné kroužky: housle, zpívání, tanec, divadlo...a nakonec, zdá se, jsem zakotvila u literatury. Ale ve všem, co pak děláte, vám střípek toho ostatního chybí.

Dojalo mě, když asi rok zpátky mamka vytáhla mé obrázky, pečlivě zařazené ve složce, z dob když jsem byla úplně malá. Ani ne tak, že to, co mělo být původně babičkou, vypadalo spíš jako sněhulák – ale ta pečlivost při zařazování a ty popisky, co že to všechno mělo být. A nedávno mi táta dal soubor všech mých dosavadních „úspěchů“ – pochopte – diplomy z táborů, kde člověk vyhrál jakýsi závod v hodu šiškou nebo ve stavění trpasličího domku, zpětně se dozvíte, že jste v hodinách plavání dosáhli označení Kapr a podobné banality. Jsem za ně oběma moc vděčná. Vsadím se, že když jsem si ve svých šesti letech pro ty diplomy šla, připadala jsem si jako opravdová princezna. Tohle jsou totiž skutečné lidské dokumenty! Ne všechna ta prapodivná lejstra, o kterých nám stát tvrdí, že jsou skutečně důležitá a nabádají lidi, aby si o nich lidé mysleli totéž. Ba co hůř, nutí je, aby to všechno schraňovali.

Jak vzpomínáš na své začátky na Fler.cz?

Já mám pocit, že jsem na Fleru pořád začátečník. Vždycky mám hlavu plnou nápadů, které by celý rok chtěli přenést na papír, na látku nebo někam, ale hrozně vás hobluje čas a energie. Když už mi zbude troška času po škole nebo po práci, nezbývá, než se vrhnout na učení. A když i po tom učení trochu toho času ušetříte, máte tolik energie, co by se za nehet vešlo. To už pomůže jen teplá vana. Ale aby to nevypadalo, že tak žehrám na školní škamna. Moje poznámky jsou plné skic a nápadů, on je ten pres taky dost inspirativní. Někdy až natolik, že jsou mé sešity plné nedořečených formulací pedagogů, zato črty po stranách papíru jsou někdy názorné až moc.

Čeho bys na Fleru chtěla dosáhnout?

Na Fleru? Abychom se s lidmi vzájemně poznali. No vážně. Je tu tolik úžasně kreativních figurek, že mám pocit, že se nedají všichni najít a cesty k nim jsou někdy krkolomné. Snažím se k nim dostat různými způsoby, přes nováčky, přes oblíbené mých oblíbených, přes Fler Show... Teď u mě na pět vteřin denně vedou Fler Boxy. Snad to vyjde.

Ale možná, bych jednou, chtěla dosáhnout toho, abych alespoň část života byla schopná pracovat doma a přitom být blízko rodiny. To je jedna z věcí, kterou na Fleru moc chválím a obdivuju, že umožnila lidem, kteří mají šikovné ruce, nerozdávat své výrobky pouze po známých a po sousedech, ale že jim dovolila rozšířit to takhle po republice a dál. Spoustu maminek to vrací ke svým dětem, věci se vrací tam, kde by měli být. Pamatuju si, jak byli pár let po revoluci všichni okolo ověšeni tričky Adidas a Nike, protože to bylo přece něco. Řemeslná práce a vlastnoručně dělané výrobky se braly dost s odstupem a tak trochu u tlamičky, protože toho měli za ta předchozí léta dost. Je paráda, že si toho dneska lidé dokáží zase vážit.

Jak vznikla Tvá přezdívka a co znamená?

Tátu pořád něco sužuje, ale je výtečný člověk, na to, kolik toho vytrpí, to z jeho řečí není moc poznat.

Zajímavá je v tomto směru naše medicína. Ta přes počet pacientů a lečebných oborů, nemá moc šancí studovat člověka komplexně. Tak se taťka stal už na pár let pokusným králíkem. Jako největší průšvih toho všeho jsem zatím viděla dvě věci. První z nich – pro mě záhadný druh pryskyřice - kterou musel pít a na kterou nelze zapomenout, protože jak jsem pochopila podle jeho grimas, nebyla moc chutná, navíc ji naše rodina tak týden nedokázala z toho nádobí smýt. Druhou, pestřejší variantou byly „varaní injekce“. Ani si nepřejte vědět, co všechno tahle sranda obnáší, z jakéhokoliv hlediska. V duchu jsem ho litovala a už mi to zůstalo. Dcera člověka, kterému se v krvi míchají dračí látky, nemůže být nikdo jiný, než dcera varana. 

Co Ti na Fleru dělá největší problémy?

Výtky Fleršerifů a vůbec omezení některých věcí na Fleru. Chápu, že mají dost těžkou práci, a skutečně mám k nim jen pramálo výtek, oproti tomu, kolik by ode mne slyšeli pochval. Ale přijde mi to někdy vůči lidem jako diskriminace. Souhlasím, že by stránky měly vypadat hezky, ale někdy to omezuje spoustu lidí, kteří nemají dobré technické zázemí. Já třeba kupříkladu domů dostanu světlo jenom při západu slunce, svoje věci musím často odvážet jinam, abych měla hezčí fotky – a to od té doby, co jsem dostala výtku, že je fotografie rozostřená a byla stažená. Nejen, že jsem na ní strávila asi půl hodiny úprav v počítači, vždyť všichni víme, kolik času zabere udělat hezkou fotku, ale předtím jsem zdolávala nábytek, abych měla od předmětu alespoň nějaký distanc. Ukazovala jsem ji pak dvěma přátelům fotografům, řekli mi, že je v pořádku. Fler team mi do dneška na tu „neostrost“ nedal dostatečné odůvodnění. Bylo mi to líto. Přitom, někdy se tu objeví obrázky opravdu hrůzu nahánějící, a ty tu visí třeba dva roky. Za spoustu dalších lidí už navíc tyhle technické věci musí řešit jejich děti a vezměme v úvahu, že ne každý si navíc může dovolit lepší foťák. To sice není můj případ, ale přesto...

Co na Fleru postrádáš? Co bys ráda změnila?

Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nic mě nenapadá. Snad jen víc a víc videí o tvůrcích na Fleru. Moc ráda je sleduju, jsou hodně inspirativní.

Chystáš ve svém obchůdku nějaké změny?

Chystám, chystám. Všimla jsem si, že moje ruka toho poměrně dost zapomněla. Mít hodně zájmů je prima, ale je to taky velký břemeno. Když dlouhou dobu nehrajete na housle, nepozná to jenom vaše ruka, ale i vaše uši. To samé se děje se svaly, když netančíte. Všechny tyhle věci vyžadují dost času na procvičování. (Ale třeba můj život bude dlouhý.) Například teď se třeba znovu cvičím v kresbě, a tady víc maluju.

Chtěla bych do obchodu návrhy ex libris, které si budou moci zájemci za malý poplatek nechat jako originál, a pak si ho do budoucna množit a množit... A taky plánuju povedené různorodé skici neskaldovat, ale nabídnout motivy lidem jako materiál, třeba se jim bude hodit a využijí ho dál. Mělo by také přibýt více šperků.

Kde všude tvoříš? Jak vypadá Tvůj tvůrčí (ne)pořádek?

Tvůrčí nepořádek je věc ohavná, vskutku. Rozhází vám celý režim. Původně jsem byla ranní ptáče, práce a škola mě nechtíc přeorientovaly na sovu. Výsledkem toho je, že špatně spím – moc krátce nebo pro změnu moc dlouho. Ani v jednom případě není moc kvalitní. Tvůrčí nepořádek tomu nasazuje korunu. Nejlépe se mi píše/maluje/lepí, ale i učí v rozmezí 2-4 hodin ráno. Často v pět hodin vstávám do práce, ale často v tu dobu chodím spát.

Tvůrčí nepořádek je také ohavný v tom, že poté co skončí, mžouráte na sebe do zrcadla a všude nacházíte zapomenuté sáčky od čaje a nedojedené jídlo, o kterém nemáte ani ponětí, že existuje. Je to stav prolínající se apatie ke světu s neutěšenou euforií k tomu momentálnímu vašemu. Mými tvůrčími kouty jsou moje zázemí, moje stěny, a taky dvoje dveře, které jsou blízko vstupu a návštěvy se u nich mohou zastavit u trochy poezie na stěnách, převážně od českých umělců. 

Jsou nějaké techniky, které by ses ráda naučila?

Jéje, já bych se toho ráda naučila. Teď se třeba nad bakalářkou učím šít. Zatím jsem ušila pytlík na brambory – je totiž komplet nakřivo. A taky skoro celý polštář, ještě bez zipu. Můj poslední šicí úspěch je bezproblémově namotat nit a natáhnout jak horní, tak spodní - už čistě automaticky. Jediná nevýhoda toho byla, že když se konečně všechno podařilo, začala se trhat nit, protože není určená do šicího stroje. Je to sranda.

Ale hodně mě lákají různé grafické a výtvarné techniky. Na papír toho přenesete hodně, ale když neumíte techniku, která by se hodila na ten a onen daný objekt, výsledek nemusí být úplně to pravé. 

Nakupuješ nebo pouze prodáváš?

Nynější stav? Málo prodávám a hodně nakupuju. Hlavně o Vánocích toho bylo dost. Ale taky to byly fantastické a originální dárky a stop bezmocného obíhání supermarketů (což jsem sice nikdy nedělala, ale budiž.)

Kolik času denně trávíš na Fleru?

Teď celkem dost málo, ale je to jenom kvůli času. Během roku je to pár minut, o prázdninách to zvládnu i hodinu. Většinou sedím, relaxuju a klikám. Ráda ocením pěkné výrobky a na Fleru je těch možností naštěstí dost.

Vyjmenuj 5 prodávajících (které obdivuješ, ráda bys doporučila, máš ráda, stojí za pozornost...):

anouk de poulain

Noctambule

majdau

meow

Katýsek a papír

Co Tě kromě tvoření ještě baví?

Mě může bavit snad všechno. A hlavně všechno tvůrčí. Cokoliv. Spadá do toho třeba i vaření. I když pravda je, že na kladinu už mě nikdy v životě nedostanou...

Jaká je Tvá pozitivní vlastnost?

To by měli soudit spíš jiní... Nedávno za mnou přišel kamarád a řekl mi, že je skvělé, že dokážu odhadnout, co mají lidé rádi, jak se k nim chovat a co na ně působí i co jim dělá radost. Že si to za žádnou cenu nemám nechat vzít, ať mi kdokoliv cokoliv bude říkat. Já jsem vděčná, že mi to pověděl, a že to ocenil. Je hezké, když za vámi lidé nechodí s řádnou dávkou kritiky, i když je taky někdy potřeba, ale dokáží druhého pochválit. To je vzácný dar.

A nějaká špatná?

Občas jsem náladová, mrzutá a předrážděná. Často na mě negativně působí ruch velkoměsta, protože jsem vyrostla v Křivoklátských lesích a taky nedostatek spánku. Jsem pak nevrlá kočka, která někdy nechtíc škrábne. Pak je taková středová vlastnost, jdu do všeho naplno. Někdy je to k užitku a někdy spíš ke škodě.  

Jakou hudbu ráda posloucháš?

Jazz, klasiku ... pak taky hudbu u které se dobře čte, přemýšlí a píše: Exit music, to kill a petty bourgeoisie, Grimes, The White Birch a další.

Co ráda čteš a jaké filmy máš ráda?

Vzpomenu na ty aktuální, to bychom tu byli do zítřka. Z četby: Hledání ztraceného času; Denní dům, noční dům; Plechový bubínek; Penězokazi. Z filmů u mě momentálně vedou 3 sezóny v pekle a Frida, padnou mi zrovna do nálady.

Máš nějaký cestovatelský sen?

Strávit alespoň půl roku ve Španělsku jako student jejich krásného jazyka. A pracovat rok jako zaměstnanec na Novém Zélandu. Nejlépe by bylo se tam jen tak procházet a tvořit, ale kdo ví.

Jaká je Tvoje oblíbená barva a jakou naopak nemusíš?

Všechny podzimní. Teplé. Mám ráda všechny barvy. Horší jsou kombinace. Třeba tmavě modrá barva spojená s bílou – typické pro porcelán. Děsí mě, že bych takovou měla koupelnu.

Co zpravidla snídáš?

Co dům dá.

Třídíš odpad?

Ano. A přála bych si, aby naše město využilo k výrobě energie právě tu z přírodního odpadu. Konečně nějaká rozumná myšlenka, v jiných městech dost osvědčená. A taky ušetří lidem za topení.

Odkud mačkáš zubní pastu?

Od konce.

Bonusová otázka od hanyma z předchozího rozhovoru:

Plníš si svoje sny?

Snažím se o to. Ne vždy je to jednoduché, něco jsou dlouhodobé cíle. Víc mě však možná uspokojuje, když můžu plnit přání jiných lidí než jsem já. Nebo se na tom alespoň podílet.

Bleskový dotazník:

Jsi pravák nebo levák?                pravák

Jsi optimista nebo pesimista?      optimista

Tvé znamení zvěrokruhu?            lev

Tvé vysněné zaměstnání?            spisovatel

Sbíráš něco?                                dobrých lidí není nikdy dost

Kolik máš nadšenců?                   73

V kolika jsi klubech?                    16

Jaký máš Fler-rank?                     72.30/100

Kolikrát jsi byla v Topu?               0

Kolikrát jsi změnila avatar?         2x ?

Oblíbené slovo nebo fráze?         nic není nemožné

Oblíbené zvíře?                            kočka (+ všechny ostatní)

Oblíbená zmrzlina?                      citronová

Oblíbená vůně?                            květinová

Oblíbená hra nebo sport?            Tanec

+ Bonusová otázka pro příštího dotazovaného – na co by ses chtěla zeptat?

Existuje nějaký umělec, který tě inspiruje, popřípadě, kterému by ses chtěl/a vyrovnat?

Na odpověď se můžete těšit v příštím rozhovoru!

A kdo bude příštím dotazovaným? Nechte se překvapit! ;-)