Upravená fotografie
 

Výroba šperku není mnohdy ani zdaleka tou nesložitější prací. Do celkového procesu zrození nového náhrdelníku nebo náušnic, patří také konečná úprava, aranžmá a focení. Focení je věda a není snadné se s ním poprat, vyučuje se na školách, je zapotřebí mnoha pomůcek. Počínaje kvalitním fotoaparátem, objektivem, perfektním osvětlením, vhodným pozadí a podkladem a bezchybným aranžmá na konci. Každý jsme nějak začínal, získával zkušenosti, měnil své postoje apod. Dovolím si zde shrnout krátký souhrn těch nejdůležitějších informací, které jsou většinou tím pověstným kamenem úrazu při prezentaci a focení.

  • perfektní stav foceného předmětu
  • osvětlení
  • blesk
  • podklad a pozadí
  • aranžmá
  • detaily
  • úprava fotografie a rámečky
  • pomůcky

 

Perfektní stav foceného předmětu

Focený předmět, v našem případě šperk, by měl být v tom nejlepším stavu. Bezvadně očištěný, vyleštěný, zbavený všech smítek, prachu a nečistot, spadaných vlasů nebo chlupů z domácích mazlíčků. Fotíme v čistém prostředí. Toto jde ruku v ruce se začištěním naší práce, na výsledné fotografii by neměly být vidět kousky nití, vlasce, drátků apod. Pamatujte, že fotíte detaily, na makro nebo zblízka a není hezké ani profesionální, když v detailu vidíme na šperku vlas nebo nečistoty.

Můžete samozřejmě fotografii upravit v grafickém editoru, ale je to zpravidla pracnější než nová fotografie. Nepřidělávejme si zbytečně práci.

 

Osvětlení

Osvětlení je pro mnoho lidí ten největší problém. Většina lidí fotí při umělém domácím světle a za nevhodných podmínek. Základním pravidlem pro kvalitní a reálnou fotografii je vždy:

ne ostré, přímé světlo - světlo musí být rovnoměrně rozptýlené

nemíchat světlo - používat pouze jeden a stejný zdroj světla. Pokud máte fotostan a halogenové osvětlení, nepřisvěcujte ještě lampičkou nebo světlem jiného tónu a měkkosti. Narušili byste přirozený rozptyl světla. Nejlépe je využít halogenové, bílé světlo z několika stran - ze shora a zprava a leva. Můžete také použít vyleštěná zrcátka k umělému lomu světla, jejich instalací do vhodné polohy docílíte světelné ostrosti dle vaší potřeby.

Kdy fotit za denního světla: denní světlo je nejlepší a nejpřirozenější zdroj. Nejlépe je fotit brzy ráno a později odpoledne při mírně zatažené obloze, ne při přímém slunečním svitu. Pokud tedy nechcete fotit stíny. Fotografie na přímém slunci má své kouzlo, ale ne u šperků, viz. odrazové plochy.

Pokud nemůžete fotit přímo venku, kde vám nic nestíní, foťte u okna na parapetu. Stačí si jen o zeď opřít velkou čtvrtku, tak aby se prohnula a tvořila nepřerušovaný podklad i pozadí zároveň, bez ohybu. Velkou výhodou u okna jsou žaluzie, dle potřeby (přímé slunce) si můžete světlo upravit.

 

Blesk

Fotíme vždy bez blesku! Díky blesku by naše výsledná fotografie neodpovídala reálné podobě šperku, barvy by byly v jiné intenzitě, v lesklém povrchu by se odrážely okolní předměty nebo fotoaparát apod.  Pokud nutně potřebujete fotit s bleskem, použijte kousek čisté bílé látky, kterou zakryjete blesk.

 

Podklad a pozadí

Jednobarevný podklad, nejlépe bílý (černý na čiré a hodně světlé předměty):

Materiál podkladu, měl by být matný, lesklé povrchy (např. ohnutý nástěnný kalendář, odráží světlo). Lesklé a kovové šperky odrážejí prakticky vše, pokud nemáte fotostan, tak v domácím prostředí těžko vyloučíte všechny potencionální odrazové plochy. Podklad i pozadí by nemělo rušit celkový dojem ze šperku a odvádět  tak naši pozornost, nebo rušit celkový dojem.

Nejsnadněji dosažitelný podklad může být obyčejná bílá čtvrtka z papírnictví, vyžehlené bílé prostěradlo, nebo kousek saténové látky. U látek si dejte pozor na jejich schopnost chytat nečistoty, například semiš a podobné látky jsou velmi chytlavé a při aranžování těžko zabráníte znečištění.

Podklad a pozadí by měly tvořit nepřerušenou a plynule navazující plochu. Již zmíněná čtvrtka je vhodná pokud ji opřete o zeď, ale už ne když ji přeložíte vejpůl a na fotografii je vidět ostrý ohyb, který samozřejmě zešedne.

 

Aranžmá - bývá často achilovou patou. Lidé se snaží šperk přizdobit nebo aranžovat s jinými předměty. Což může výsledku spíše uškodit než jej vylepšit. Důraz, detail a pozornost by měla být vždy směrována pouze na šperk. Přizdobování mušličkami, kytičkami (živými i umělými), kamínky, svícny, svíčkami, zmuchlanými šátky, novinový papír apod. je vhodné pouze v případě, že dokážete dokonale sladit barevné tóny a nenarušíte tím vzhled nebo dojem ze šperku. Ruku na srdce, ne všichni máme stejné a dobré estetické cítění. Stejně jako u hudebního sluchu, někdo ho má a jiní ne. To co lahodí našemu oku, se může zdát ostatním přehnané, přeplácané a nevhodné. Jistě jste už všichni viděli fotografie, kde vás více zaujalo pozadí nebo předmět, jímž byl předmět podložen, než samotný šperk. Pokud si nejsme jisti, řídíme se pravidlem - méně je více. Když už nutně musíte u šperku mít nějaké doplňky, vysypte kolem něj pár korálků, ze kterých byl zhotoven - barevný soulad nebude narušen a ukážete tím i z jak malých, nebo krásných korálků šperk vznikl. Přeci jen je našim cílem vyfotit kvalitně náš výrobek a případně jej nabídnout potencionálním zákazníkům. Soustřeďme raději naši pozornost bezvadnému aranžmá než hledání ozdob.

 

Detaily - dnešní fotoaparáty jsou již tak výkonné, že není třeba (pokud to neumíte) je nastavovat. Dokonce i kapesní comacty fotí, díky množství obrazových bodů skvěle. Fotíme na makro nebo na manuál a vždy bez blesku. Produktová fotografie je jednoduchá a čistá záležitost, a fotíme předmět, ne okolí nebo podklad, či dokonce vlastní siluetu za fotoaparátem. Pokud fotíme lesklý předmět, snažíme se být co nejdál a ostříme na maximální přiblížení.  Díky kvalitě fotoaparátu nemusíte ani použít funkci makra, stačí fotografii oříznout a získáte detailní snímek. Foťte z mnoha úhlů a pozic, abyste dostatečně zachytili detaily, barvy, vzhled, motiv apod. a abyste měli z čeho vybírat.

 

Úprava fotografie je stejný problém jako aranžmá. Mnozí lidé se opět snaží výsledek dozdobit různými rámečky nebo dokonce obrázky z grafických editorů. NE - žádné rámečky! Žádné cik cak, rozmazaní, kouřové ani jiné rámečky. Fotili jsme na čistém jednobarevném pozadí, tak proč si kazit náš šperk nevkusným rámečkem? Věřte, že rámečkem či ozdůbkou, která se vám zdá úžasná, můžete vše s největší pravděpodobností zkazit než vylepšit.

 

Vím, že idea rámečku nebo ozdob je lákavá a sama jsem si prošla obdobím, kdy jsem je strkala na každou fotku a samotnou by mě, v té době, naštvalo, kdyby mi kdosi radil je nepoužívat. Ale každý nakonec dojde k závěru, že rámečky vážně ne :)

 

Pokud máte logo své značky, firmy, obchůdku, můžete jej tam vložit, ale s mírou a respektem k fotografovanému předmětu. Dávejte pozor na umístění a velikost, určitě jej nevkládejte přes šperk, fotíte-li na bižuterním krku - nevkládejte logo do jeho prázdného místa. Nejvhodnější je umístit logo do jednoho ze spodních/horních rohů, ne příliš veliké, ale čitelné. Pokud máte logo hodně barevné (což samo o sobě je skoro nesmysl, logo má být opět čisté a jednoduché), zvažte černobílou/stínovanou variantu, s přihlédnutím k fotografovanému předmětu.

Opět pamatujte, že méně je více.

Vyhněte se také úpravám barev, pokud se vám nepodařilo správně vyfotit barvy korálků, foťte znova, dokud nebudete spokojeni a výsledek se nebude co nejvíce podobat skutečnému vzhledu. Nejméně zkazíte, když budete upravovat pouze vyvážení bílé - křivky (každý grafický program to má jinak nazvané).

 

Pomůcky - nejlepší je fotit v ateliéru, ale to si nemlže dovolit každý. Levnější a dostupnější variantou je fotostan. Ten si můžete koupit už v sestavě se světly, filtry a pozadími. Můžete si jej ale také vyrobit doma. Stačí krabice, ze které vyříznete strany, zbude vám jen kostra, dutá krychle. Do prázdných stran vlepíte čistě bílou, nezmuchlanou igelitku. Nebo vezměte židli, položte ji na zem a na její nohy opět navlékněte bílou igelitku, snažte se ji co nejvíce upravit a vyhladit. K fostostanu patří samozřejmě kvalitní osvětlení.

Stativ - důležitý pokud fotíte na makro. I když se vám podaří perfektně zaostřit, v okamžiku zmáčknutí spouště dýcháte a s výsledkem nemusíte být spokojeni. Existují veliké stativy na zem, ale i malé na stůl. Místo stativu můžete použít knihy nebo krabici, na kterou foťák umístíte.

 

Pokud je to trošku možné, foťte šperky i na modelce. Kde jinde vynikne krása, než na krku živé modelky. Opět mějte na paměti, že hlavní pozornost směrujete na šperk. Modelka by tedy neměla příliš vynikat, její oblečení, líčení, účes nebo póza nesmí odvádět pozornost od šperku.

 

Je to krátké, o focení už je napsáno mnoho, stačí zadat do google "jak fotit šperky". Je už na každém, jak moc si to nastuduje. Existují kurzy produktových fotografií, online i místní. Vše je v našich rukou, i ten nejkrásnější a nejoriginálnější šperk může, doslova, zabít špatná fotografie nebo aranžmá. Snažila jsem se popsat nejdůležitější body, focení má svůj vývoj. Respektive, každý postupujeme jinak a docházíme ke svým závěrům, ale jsou prostě pravdy, které se nemění :)