Přestože se jedná už o starší záležitost a já už jsem o rok starší Usmívající se, myslím, že by to mohlo být stále pro některé lidičky zajímávé a tak se se svojí zkušeností podělím.

 

Rok 2012

Tak a je to tady. Po prvním výpalu, kdy mne vypekl pyrometr jsem se rozhodla, že půjdu do dalšího výpalu bez něj a použiju žároměrky. Když jsme stavěli pec, tak jsem řekla, že bez pyrometru nebudu nikdy pálit, ale jak to tak chodí, odříkaného chleba největší krajíc.

Další věc, s kterou se potýkám je nesourodost keramiky, kterou potřebuji vypálit. Ráda dělám věci větších rozměrů do zahrady, ale i čajové misky. To v kombinaci s nedostatkem desek do pece (stále jsem neměla čas a prostředky je dokoupit) a s neznalostí jak správně naložit pec, dává prostor pro netušené varianty výsledků. Zvlášť, pokud se ještě rozhodnete experimentovat s glazurami. Když však máte to štěstí, a máte přítele na telefonu (Mirka a Petr), který vám ve chvíli vašeho nejhlubšího zoufalství poradí, tak se není čeho bát. Vysypete sice pár střepů, nad něčím si zaslzíte, ale spousta věcí vás nadchne a hlavně se hodně naučíte.

image

Na pár fotkách se pokusím ukázat, jak celé dobrodružství probíhalo a jak dopadlo.

Žároměrky

kukr

Číslo žároměrky

Číslo žároměrky

Číslo žároměrky

Číslo žároměrky

1

66

98

120

125

2

66

104

120

125

3

104

120

125

130

4

98

104

125

135

5

66

104

125

135

6

104

120

125

130

 

U druhého výpalu jsem se rozhodla, že umístím další jednotlivé žároměrky i do jiných míst v peci, než jen u kukru. Chtěla jsem si ověřit, jak mi pec pálí. Vtipně jsem si je však zapomněla popsat, takže příště. Jediné co mohu říct s jistotou je, že lehly všechny.

image

Kukr č. 5 a 6

 

image

Kukr  č. 1 a 2

 

image

Kukr č. 3 a 4.


Nakládání

Jak jsem říkala, od čajové misky, po metrové anděly. Profesionál by jistě našel prohřešky, které jsem udělala při nakládání, a které se pak projevily po výpalu. Já do toho šla s nejlepším vědomím a hlavně s tím co jsem měla (pro mne to je pouze koníček po večerech, mám čtyřletého prcka a ještě práci, která mne docela časově vytěžuje). Nutno podotknout, že v jednom výpalu kombinuji jak přežahnutý, glazovaný střep, tak i syrový střep.

image

image

image

image

 

Výpal

image

image

image

image

image

Tohle je třeba brát s rezervou, potřebovala jsem se dopracovat ke křivce výpalu a spoustu věcí jsem bez zkušeností jen odhadla, ale myslím, že i tak to je částečně vypovídající. Z tabulky i z křivky a koneckonců i z výsledku je patrné, že se někde stala chybička a jedna část pece se nedopálila na požadovanou teplotu a vůbec se chovala nespolečensky. Má-li někdo nápad, proč to tak mohlo být, sem s ním. Odhaduji, že to způsobilo asi naložení, které tak vytvořilo stín a tahle část pece se prostě špatně prohřívala, protože v prvním výpalu zde sice bylo chladněji, ale nemrzlo. Co se týče redukce, tak bude potřeba trochu prodloužit, ale na druhou stranu glazura Tomato Red vyšla v oxidaci nádherně.


Vykládání a výsledek

Tak ještě pár fotek s výsledkem. Prošla jsem všemi fázemi. Velké nadšení až po lehké zoufalství (oba andělé se odporoučeli, dá se říci, že i stejným způsobem, takže výzva na příště). Mám taky spoustu poznatků, co se týče mého diletantského použití glazur a pokusů s nimi, ale to někdy jindy.

Pokud se bude chtít někdo podělit o své poznatky a případné rady, tak budu ráda. Všem začátečníkům paličům přeju hodně štěstí a hlavně NEBÁT SE a jít do toho!

image

image

image

imageimageimageimageimage