Bodré podoledne všem,

původně jsem 3D tískárnu koupil jako nástroj, díky kterému budu své dceři moci tvořit její vlastní hračky, které by ji mohly pomoct namáhat hlavičku (tzv. STEM hračky). Jak jsem záhy zjistil, pro malé dítě jsou mnohem zajímavější všední předměty a hračky vytvořené tak, aby v ní vzbudily co největší zvědavost, leží na dně krabice.

Naštěstí mi tiskárna neleží nečinně v koutě a pomáhá mi při každodenních činnostech při výrobě kožených doplňků. Ptáte se jak? A jak vám může 3d tiskárna pomoci s nastartováním vašeho řemesla? To se vám pokusím nastínit na příkladu, který jsem si pro vás připravil.

Jelikož zbožnuji výběrovou kávu, kterou si připravuji každý den zapomocí filtru, tak jsem si chtěl vyrobit kožený podtácek ale chtěl jsem jo mít originální. Před nějakou dobou jsem navrhnul a vytisknul liščí náušnice, nebylo tedy nic jednoduššího, než model zvětšit a malinko upravit a udělat z něj originální raznici.

Na obrázcích níže můžete vidět proces tisku a finální výsledek.

Tiskárna tiskne

Vytisknutá raznice

Poté jsem provedl mokré ražení, kdy jsem kůži navlhčil a raznici do ní vtlačil.

Samotné ražení

Vyraženo

Jak je vidno, vzor se věrně obtisknul do kůže. Zbývalo jen kůži oříznout do požadovaného rozměru, začistit hrany a ošetřit proti vlhkosti. Na oříznutí jsem si vytisknul šablonu, abych zajistil konzistentnost (a hlavně kdybych se v budoucnu rozhodl vyrobit další podtácky).

Šablona

A zde je hotový výsledek. Naolejováno a navoskováno a pózovačka s kafem.

Výsledek

"Dobrá", řeknete si v duchu, ale jak to sakra může pomoci zrovna mně? Já přece z kůže nic nevyrábím. Myslím si, že 3d tisk může pomoci začínajícím tvořivcům v mnoha řemeslech, hlavně když jako já, jste na startovní čáře a nejste si jistí, jestli se váš nápad vůbec uchytí a bude se lidem líbit. Na co byste tedy mohli zrovna vy 3d tisk použít?

  • Pakliže děláte s kuží - raznice, šablony, přípravky (napřiklad držák pro zakončování hran nebo dokonce sedlářský koník)
  • Práce s papírem - šablony, kostice, je libo váš vlastní tiskařský lis? (https://openpressproject.com/)
  • Práce s keramikou/porcelánem - šablony, formy, razítka
  • Práce s látkou - různé přislušenství na šicí stroje (podavače látky a nití) a další
  • Výroba šperků - formy na fimo, formy na odlévání a samozřejmě 3d vytisknuté šperky

Každý by samozřejmě ve svém vlastním řemesle našel spoustu dalších využití o kterých by se mi ani nezdálo jelikož do nich tak hluboce nevidím.

Díky za pozornost.