Vítězka květnového kola jari.ticha vybrala pro červen krásně něžné téma : Magická a pyšná KOPRETINA  s barevnou paletkou žlutá ( SYTÁ ) a bílá.

                                                              Magická a pyšná KOPRETINA

Bílé výrazné květy v luční kvítí dominují. A buďme si jisti, že moc dobře vědí proč. Pro naše předky měla kopretina velké magické účinky. A kdoví, proč nám zůstalo to typické otrhávání lístků – má mě rád, nemá mě rád. Kopretina je také ve francouzštině nazývána „dívčí věštírnou“ a také symbolem panenství a čistoty.

Kopretina v květomluvě

Dostanete-li od milého kytičku kopretin, co vás napadne jako první? Nějaká ta dívčí krása, nevinnost, ostýchavost… a také rozpaky. Byli byste velmi blízko pravdě. Květomluva praví, že jde o důkaz, že muž na vás nebude spěchat a ve své lásce zůstane dlouho trpělivý, též to bylo romantické gesto pro své milé všech básníků a spisovatelů a snílků všeho druhu. Používala se také v magii, na kouzla s láskou jako symbol nevinnosti. Jiné zdroje ale tvrdí, že kopretiny mohou mít něco do činění i se svou menší sestrou chudobkou, jejíž jméno zase ve francouzském žargonu značí cosi o ženském přitažlivém klínu. No tak si pak vyberte. Nikdo v těch lístcích nemá jasno!

První květy se objevují v květnu a kvete střídavě až do pozdního léta či do prvních podzimních dnů. Nejhojněji je zastoupena na lukách v horkém létě, v červnu, kolem svatojánské noci a tak se jí také někdy říkalo „svatojánská kvítka“.

V roli léčivé byliny

Kopretina je také prastarou léčivkou a dříve se používala k léčení dusivého kašle, katarů, zánětů nebo astmatického kašle. Protizánětlivý účinek je využíván také při zánětech kloubů a artróze. Druhou její hlavní oblastí působení na lidské zdraví jsou nervy, hormony a rovnováha v těle – používá se pro tlumení menstruačních problémů nebo migrén. Ideální je právě na migrény doprovázející předmenstruační stav. Některé vědecké výzkumy spekulují nad tím, že také obsahuje protirakovinotvorné látky, konkrétně ty, které dokáží potlačit bujení při nádorech kůže nebo kostí.

TIP na POUPÁTKA NA PÁNVI

Vemi mladé jarné výhonky jsou vhodné do salátů. Pokud jsou dosti mladé, mají vynikající chuť. Později jsou nahořkle očistné. Do salátů si můžete přidat skvělou delikatesu. Natrhaná poupata vložte na olejem vymazanou pánev a lehce osmažte dozlatova. Osolte a podávejte. Prý se skvěle hodí i jako zpestření k masu nejen do salátů. Mají výraznou chuť a vůni.Korunní lístky na zdobení jemných výtvorů zejména ve studené kuchyni. Kopretina má velkou výhodu ve své trvanlivosti. Květy mohou zůstat ve váze několik dní a dají se stále otrhávat jako třeba bylinky z květináče.

                                                                                     Paletka pro tvoření :

Posuďte, jak daný výrobek splnil barevné zadání a ty nejlepší oceňte svými hlasy. Za Vaše hlasy předem děkujeme.

                                                                              Hlasovat můžete do 15.6.2019

Anketa se načítá ...

Nesoutežní výrobek : 

Lydie Dostálová - Kopretinový hedvábný šátek, 74x74 cm

image