Ahojte,

protože se částečně zabývám upcyklací oblečení - výrobou nových modelů ze starých věcí nebo i kombinaci starších a nových materiálů, podělím se s vámi o jeden velmi jednoduchý návod na výrobu šatů z letních kalhot.

modelka má na sobě barevné krátke šaty s indiánskym vzorem

Co potřebujete?

  • volné letní kalhoty
  • niť
  • jehlu
  • šicí stroj (pokud máte)
  • párátko
  • žehličku

Takto vypadaly kalhoty před zpracováním:

Na obrázku jsou volné kalhoty s indiánskym vzorem

Kalhoty byly sešité uprostřed předního a zadního dílu a po vnitřních stranách nohou (tzv. krokové švy). Boční švy neměli. Začala jsem tedy párat krokové švy. Můžete, ale nemusíte rozpárat i dolní kraje kalhot (pokud jsou zničeny, tak je odpárajte a zničenou část odstřihněte).

na obrázku jsou indiánske kalhoty a párátko na párání

Krokové švy jsou rozebrány:

Rozpáraný krokové švy

Uchopte protilehlé strany pravé a levé strany nohavic - takže v rozkroku uchopíte záložku krokové linie levé strany (levé nohavice) předního díla se záložkou krokové linie pravé strany (pravé nohavice) předního díla a na zadní straně stejně. Viz. následující obrázek:

ukážka jak uchopit nohavice

Držte a takto spojené kalhoty uložte na boční stranu:

obrázek šatu z bočné strany

Nyní se chceme zbavit odstávajících částí po obou stranách. Jednoduše je odstřihneme doztracena:

ukážka odstřižení přebytečných částí

Po odstřižení by to mělo vypadat následovně:

tvar kalhot po odstřižení zbytečných částí

Přetočte "kalhoty" - pás dejte dolů a dolní kraj kalhot nahoru. Dolní kraj kalhot bude výstřih a z pásu vznikne dolní kraj šatů. Nyní si změřte hloubku průramku - délku od ramene - kolem ruky - do podpaží zhruba tak, aby vám nebylo vidět podprsenku. U mě je to kolem 22 cm (velikost S). Naměřenou délku naznačíte na kalhoty - od někdejšího dolního kraje kalhot směrem dolů na pravé a levé straně (viz. obrázek pod tímto odstavcem).

naznačení hloubky pruramku

Nyní už šaty nechte v této pozici, ale obraťte je na rub. Obstřižé části začistěte overlockem, cik-cakovým švem nebo ručně. Potom vzniklé boční kraje sešijete (šířka záložky cca 1 cm) až po naznačenou hloubku průramku. Průramky zapravte zahnutím záložky (cca 1 cm) do rubu. Záložku přežehlete a prošijte v šířce 0,5 - 0,75 cm od kraje. Při přežehlování záložek rozžehlite boční švy.

žehlení

Když máme průramky hotové, přejdeme na ramena. Zvolte jaký široký výstřih chcete. Mně se líbí lodičkový výstřih, proto jsem ramena spojila asi jen ve třech centimetrech od bočních krajů. Dejte pozor, abyste nezvolili příliš úzký výstřih ... prostě, aby se nestalo, že přes něj pak nepropcháte hlavu :)

naznačení šířky ramen

V naznačené části na předchozím obrázku sešijte ramenní švy. Pokud jste nepárali dolní kraj kalhot, tak to klidně spojte dotykovým švem. Pokud jste dolní kraje kalhot párali, rameno předního a rameno zadního dílu uložte lícem k líci a odšijte požadovanou šířku ramene.
A voilá - máte šaty z kalhot! :)

modelka má na sobě letní šaty s indiánskym vzorem

A jelikož se věnuji i tvorbě multifunkčních šatů, ani zde jsem nevynechala variabilní nápady. Díky pásu, který je zpevněn pruženkou, obléknete tyto šaty v různých délkových variantách:

1, Šaty po kolena s viditelným pruženkovým krajem:

indiánske šaty s délkou po kolena

2, Pruženkový kraj vyhrnete a schováte pod sukni - tím pádem šaty zkrátíte:

zkrácená verze šatu

3, Ze šatů vytvoříte tričko tak, že pružný dolní kraj vyhrnete do pasu:

triko ze šatu

Nemáte rady volné střihy? Vytvarujte šaty v pase šňůrkou, páskem nebo šátkem. Pokud náhodou něčemu z návodu nerozumíte nebo potřebujete poradit, napište mi :)

Líbí se vám indiánské motivy? Podívejte se do galerie mého obchodu, možná si přijdete na své (například indiánská halenka, široké kalhoty s minimalistickým indiánským vzorem, indiánský svetřík nebo modré kalhoty s oranžovým páskem s indiánským motivem).

S pozdravem

Mária Reváková / majoranka

PS: omlouvám se pokud je moje česká stylistika špatná :)