Kabinetky. Čiernobiele fotografie. Zdobeno-strihaný okraj. Nalepovacie rožteky zn. Rapid. Fotoalbum s bielou kriedou- na drsný čierny papier, ktorého čas zmenil v uhlíkovú šeď vrhá tieň papier so štrukturovanou vtlačou pavučinovej siete. A kde- tu sa na vytvorených "spomienkách do budúcnosti" objaví viac bielej ako čiernej…. svadobné šaty.

Ako dieťa som objavil svadobné šaty mojej prastarej mamy z roku 1934, ktorých som sa ujal, vyčistil ich, opravil a vyžehlil. Tento moment bol pre mňa rozhodujúcim, založil som projekt s názvom "Nevesta minulosti" a postupom času sa menil i počet svadobných šiat, ktoré dodnes v jeho zbierkach pribúdajú. Vážim si každého kúsku a tejto zbierke sa snažím naplno venovať s rešpektom.

Cieľom projektu "Nevesta minulosti" je záchrana starých svadobných šiat minulého storočia s hlavnou myšlienkou úcty k našim nevestám minulosti. Našim matkám, starým mamám, svokrám, sestrám, kolegyniam, učiteľkám, susedkám, švagrinám, priateľkám i nepriateľkám. Ženám, ktoré formovali módu minulého storočia. Projekt vznikol s úmyslom, aby sa nezabudlo na jedinečnosť svadobného odevu šiat, ktorému vznik dal samotný okamih svadobného dňa. Vtkala sa do nich história, tradície, remeslo, um, cit a osobitý štýl nevesty. Bola by škoda, ak by sa tieto klenoty minulých storočí nezachovali naďalej, ako odkaz vynaliezavosti, tradície, úcty k hodnotám i pravidlám života. Svadobné šaty majú to kúzlo, že sa oblečú len jeden krát, pre jeden okamih, na pár hodín. Potom ostávajú v zabudnutí a nenávratný čas doby sa na nich zapíše častokrát neúprosne znehodnotením, prešitím alebo častokrát aj vyhodením. V dnešnej rýchlo sa meniacej dobe a neustálej atraktívnosti novej a novej módy sa zabúda na jej pôvod, tradície a remeslá. Šaty v zbierke sú čistené, žehlené, archivované a dobovo katalogizované s priloženou fotografiou. Je k nim pristupované s rešpektom a dôstojnosťou, ktorú si zaslúžia. Šaty majú svoj "druhý" domov, svoju miestnosť, kde spoločne spomínajú na lesk, pôvab a noblesu sviatočných dní. Čakajúc na výstavu. Len táto cesta je kľukatá, trnistá, no s vierou na šťastný koniec príbehu…

Nevesta tak ako v minulosti, i teraz chce byť tou najkrajšou v očiach svojich, v očiach muža i rodiny. Vždy záleží na osobitom vkuse nevesty, jej rodiny či krajčírky. Všetky svadobné šaty sú svojim spôsobom krásne, nápadité a jedinečné. Móda je subjektívna. Súdiť ich krásy a vytvárať akúsi "súťaž krásy" nie je na mieste. Všetky sú nezameniteľné, jedinečné a najkrajšie. Svojim bytím nám povedia viac, ako by sme očakávali. Často ukrývajú v sebe spomienky, tajomstvá i príbehy plné emócii. Ukryté pod krajkami, volánikmi a svadobnými závojmi minulého storočia.

Ku všetkým šatám pristupujem s láskou, pokorou a oddanosťou, aby sa zachovala tichá spomienka úcty k našim nevestám minulosti- k ich majiteľkám a noblesnosti čarovnej chvíle jedného dňa. Ich neznámy pôvod sa stáva vďaka zbierke známym a archivovaným. Pre lásku, pre edukačný odkaz, pre úctu k predkom, pre nás....Dlhé či krátke, s čipkou i bez, vyšívané alebo jednoduché. Biele, krémové, slonovinové, púdrové, červené, modré alebo čierne- na farbe nezáleží. Obsahom formujúceho sa depozitáru, archívu zbierky sú staré svadobné šaty a doplnky minulého storočia najmä z rokov 1900-1993- šaty, závoje, korunky, rukavičky, svadobné kostýmy,…

Dnes ich archívna zbierka obsahuje viac ako 90. Verím, že sa tento projekt bude úspešne vyvíjať a podarí sa zaarchivovať čo najviac tejto „bielej krásy“ minulých storočí. Myslím si, že je na čase zanechať tichú a dôstojnú spomienku tomuto slávnostnému okamihu toho čarovného "áno!" a úctu chovať k našim matkám- ženám života, ženám rodín i ženám známym-neznámym. Verím, že som Vám poskytol predstavu mojej práce, sna, dneška i zajtrajška.

Ak by ste vedeli o niekom, kto doma má nevyužité svadobné šaty, spomeňte si na tento článok a spoločne uchovajme pietnu spomienku svadobného dňa minulosti. Rád zaradím možno práve i tie Vašej rodiny do zbierky tohto projektu.

Ďakujem.