Vítězka říjnového kola lendule53 vybrala pro nadcházející období tajemné téma : Podzimní tajemno se soutěžními barvami : karmínová a okrová.

PODZIMNÍ TAJEMNO

Období kolem svátku zemřelých spousta lidí nemá ráda. Rtuť teploměru tvrdošíjně klesá, objevují se mlhy a stromy pomalu ztrácejí zbytky listí. To vše pomalu ale jistě signalizuje příchod blížící se zimy. Podzimní příroda rychle mění své barvy a stromy ztrácí listí.

Slavnost Všech svatých je křesťanský svátek, který připomíná všechny svaté, a to nejen ty, kteří jsou oficiálně kanonizováni, ale je to i svátek věnovaný neznámým svatým a mučedníkům. Předvečerem tohoto svátku je zejména v USA populární Halloween, který připadá na 31. října.

Svátek všech svatých je slaven napříč křesťanstvím, přičemž církve vzešlé ze západního křesťanství jej slaví 1. listopadu. V tento den se slaví i na Faerských ostrovech (Allahalgannadagur), Islandu (allraheilagramessa), Estonsku (pühakutepäev), Litvě (Visų šventųjų diena) a Lotyšsku (Visu svēto diena). V Dánsku (allehelgensdag, dříve hellemisse), Finsku (pyhäinpäivä), Norsku (allehelgensdag, helgemesse, aldermesse) a ve Švédsku (alla helgons dag, dříve allhelgonadagen) je to svátek pohyblivý: v Dánsku a Norsku připadá na první neděli v listopadu, ve Finsku a Švédsku pak na sobotu mezi 31. říjnem a 6. listopadem.

Římskokatolická církev a některé další západní církve navazují 2. listopadu na Svátek Všech svatých Památkou zesnulých, tj. vzpomínkovým dnem na všechny blízké zemřelé, lidově tzv. dušičkami. V tyto dva dny je zvykem navštívit hřbitov a rodinný hrob a zapálit na něm svíčku či položit květiny nebo věnce. Dušičky se udržují v Dánsku (Alle Sjæles Dag), Islandu (allrasálnamessa), Norsku (alle sjelers dag, allesjelersdag), Švédsku (alla själars dag), Estonsku (hingedepäev), Litvě (Vėlinės, dříve Ilgės) a Lotyšsku (Mirušo piemiņas diena, Visu dvēseļu diena). V Pobaltí se ovšem na zesnulé příbuzné dle starých pohanských tradic vzpomínalo v podstatě po většinu podzimního období. Protestanté v Pobaltí si zemřelé někdy připomínají i poslední neděli před adventem. Tento zvyk přinesli do oblasti pruští luteráni v 19. století.

Dušičky jsou příležitostí vzpomenout si na naše předky, na ty, díky kterým jsme se narodili a mohli se napojit na sílu života. Je to čas vzpomínání … zkuste si představit, jak těžký byl život ve starých dobách, co vše obnášelo přežít v životě našich babiček, dědečků, prababiček … a dalších dávných předků – co vybudovali pro to, že dnes i my, můžeme být.

Na světě jsme totiž díky našim předkům. Dostali jsme od nich dar života. Můžeme být s našimi předky nespokojení, nebo spokojení, to je na nás. Jsem spíše pro první možnost, tedy přijmout život a naše geny tak, jak nám je naši předkové předali, nebo pracovat na sobě a svém odpuštění, přijetí svých kořenů a pochopení.

I pokud nemáme možnost rozejít se do všech krajů … tam kde leží naši předci … můžeme jim věnovat vzpomínku a můžeme uctít svátek Dušiček symbolicky, na některém z místních hřbitovů.

K tomuto období náleží také změna času, kdy letní čas přechází v tzv. Zimní čas. Bohužel nás čekají brzké odpolední tmy a dlouhé večery. V českých zemích byl tak letní čas poprvé zaveden 30. dubna 1916 a platil do 1. října. Zatímco v Německu skončil v roce 1918, v Rakousku o dva roky později. Současné střídaní je v Česku od roku 1979. Tohle střídání časů by mělo skončit v roce 2021. Tak se můžeme všichni těšit.

Paletka pro tvoření :

Posuďte sami, jak se nám naše soutěžní výrobky povedly a oceňte svými hlasy ty nejlepší z nich.

                                                                        Hlasovat můžete do 30.11.2020

Anketa se načítá ...

Jako nesoutěžní představujeme :

YVY»Dámské hnědé Rukavice pletené ručně Podzim

image

Crea-Dream»Dámský fialový Náramek - Podzimní záře v listí

image

 Hanna.H»Náramek butonkový Hnědý

image