Vítězka dubnového kola wilde vybrala na květen krásné téma : PROČ JE NEBE MODRÉ? s paletkou bílá a tyrkysová.

                                                                          Proč je nebe modré?

Zemská atmosféra je složena s různě velikých molekul několika plynů. Ze 78 procent je to dusík, z 21 procent kyslík a zbytek tvoří oxid uhličitý, argon a další látky. Každý předmět vysílá do okolí záření o vlnové délce, která odpovídá jeho teplotě, a na každý předmět dopadá záření ostatních těles. Pro zemi je největším zdrojem záření Slunce.

Anglický vědec Thomas Young v roce 1801 prokázal pokusem se dvěma štěrbinami vlnový charakter světla a odvodil, že barva světla je dána jeho vlnovou délkou. Sedmdesát let po něm popsal další britský fyzik John William Strutt, baron Rayleigh, jev, který se po něm jmenuje Rayleigův rozptyl světla. Strutt zjistil, že rozptyl záření při průchodu atmosférou je závislý na jeho vlnové délce a velikosti rozptylujících částic (vzduchu). Pro tuto závislost odvodil Angličan i rovnici, pro nás je ale důležitý fakt, že světla v s kratší vlnovou délkou (kolem 400 nm), se za normálních okolností v atmosféře rozptylují mnohem lépe než světla delších vlnových délek. Modré světlo se rozptyluje 16krát více než třeba červené a výsledek pak vidíme na obloze.

Červená barva při východu a západu slunce je dána tím, že se krátkovlnná část barevného spektra při průchodu atmosférou naopak odfiltruje, bílá barva na horizontu je způsobena odrazem světla od větších částic, a když vidíme červánky, znamená to, že se v atmosféře rozptylují převážně červené a žluté světlo.

                                                                              Paletka pro tvoření :

Anketa se načítá ...

Jako nesoutěžní představujeme :

VINUTKYAVIS » Půvabný obláček (vinutá perla)

image

 galajana » Vendyna modré mandaly

image

 šperky-brože-ozdoby » Korále návlek. Modřinka.

image