V další části povídání o tvorbě keramických šperků, bych rád nastímil, jak vyrobit komponent glazovaný.

Myslím, že co se týká keramických šperků, tak glazury patří k tomu najzajímavějšímu, co lze vyrobit. Velmi zajímavé jsou Raku glazury. Taková výroba je navíc totiž obohacena o onen aspekt přímého ovlivňování za pomoci ohně, redukce a dalších faktorů. Ty jsou dobře popsány v článcích o Raku, především těch od Mirky Randové. Ať už se jedná o použití Síranů, či jiných materiálů, či Hair horse...Koňských žíní, nebo jen glazur.

Najdete je na art keramickým portálu

Pokud ovšem chceme jen pálit glazury, nejlépe na vysokou teplotu, kde se nám může podařit vytvoření nádherných povrchů připomínajících drahé kameny, máme opět více požností postupu. Jednou je již zmiňovaný box.


V něm je ovšem jisté omezení. Komponenty jsou totiž glazovány jen z jedné strany, maximálně ještě z boků.

velky_obrazek

Pokud ovšem chceme pálit komponenty z více stran a navíc umožnit materiálu posun...tečení a vaření, budeme je muset umístit do prostoru. Existuje několik řešení, tak se snad podělíte a přidáte další???


Jednou z možností, je zavěšení komponentu navlečením na drát a posazení opět do boxu. Pokud nemáme box, stačí postavit na stojky. Problém může nastat s kapáním a prověšováním. Kantalový drát je v žáru měkký a unese jen malou hmotnost. Lze použít i drát nerezový. Jednak se vyrábí v mnohem širší škále průměrů, ale i tvrdostí a odolností.


Já jich nakoupil několik druhů a spoustu průměrů. Většinou ty nad 0,7 už byly schopny komponenty unést. Pro pálení jsem si vytvořil jiný typ boxu. Se spoustou zarážek, tak aby se dalo pálit dostatečné množství komponentů a přesto tato záležitost neomezovala jinou tvorbu.


Box je ze žáruvzdorné hmoty ( snese více jak 1400°C ) Navíc má uprostřed žebro, které drát podpírá, takže je mnohem méně namáhán na průhyb, prověs.


Také jsem toto zařízení doplnil o protizávaží. Bez něj se ve vysokých teplotách snáze drát prověsí a zboží následně sjede a slepí.

velky_obrazek

Drát je většinou jen na velmi omezený počet výpalů, většinou jen na 1 :-( Kvůli deformaci je totiž velmi problematické následné navlékání komponentů.


To sice zvyšuje cenu komponentu, ale pokud chceme dosáhnout povrchu srovnatelného jak kvalitou, technickými vlastnostmi, tak i designem s drahými kameny, nelze na technologii šetřit.


Pokud chceme mít komponenty celoglazované, osvědčilo se mi, drát před navlékáním navoskovat. I tak se mi dost často stalo, že se komponenty spekly. Ovšem když se zadařilo, tak to pak stálo za všechny ty útrapy. Většinou jsem pálil kolem 1250°C s ostatní užitkovou keramikou. Pokud se nanesou silné vrstvy glazury, daří se dosahovat kamenných kameninových povrchů připomínajících drahokamy.

 

*****************************************************

 

 

O mém přístupu ke keramice a vybavení , stejně tak
jak se dívám na tvar  a kde čerpám inspiraci, jsem už psal

 

No a další informace z keramického dění naleznete tu .   To jen tak pro ty, co narazili na mé texty poprvé a náhodou by měli chuť ještě pár řádků přelouskat?