Celá naše rodina miluje perníčky. Každý rok jsou nezbytnou součástí našeho času adventního i samotných Vánoc. Vždycky, když si beru med od našeho včelaře v severních Čechách, poprosí mě o ně. Dělám je několikrát do roka i pro pár přátel a velmi ráda. Minulý rok na Vánoce cestovaly i do Anglie, Ameriky a do Thajska. Jestli jste ještě nezadělali těsto, můžete vyzkoušet ty naše oblíbené. Úsměv

Perníčky

Budete potřebovat

Medový marcipán -  připravujte 3 dny dopředu

700 g celých neloupaných či loupaných mandlí a 300 g medu. Mandle pomelu v blenderu (můžete koupit rovnou mouku) a postupně přidávám med, až je hmota pevná, ale ještě stále trochu lepí. Nesmí téct a nesmí se ani drolit. Je lepší, když bude měkčí než tvrdší, tuhne i v lednici a pak byste ji nemuseli vyválet. Poté ji zabalím do potravinové folie a nechám v lednici 3 dny dozrát. Klidně použijte jakékoliv ořechy. Běžně ji dělám i ze slaných a sladkých pistácií, lískáčů nebo vlašáků.

Po upečení perníčků vyválím marcipán na silikonové podložce nebo mezi 2 vrstvami pečícího papíru. Pro snadnější manipulaci ho můžete podsypávat moučkovým cukrem nebo škrobovou moučkou z KUZU. Pak už jen vypichuji tvary a lepím na upečené perníčky.

Perníkové těsto

900 g hladké celozrnné žitné mouky

1100 g medu

Cca 20 g perníkové koření (5 kuliček pepře, 1 1/2 lžička mleté skořice, 7 hvězdiček badyánu, 1 lžíce fenyklových semínek, 1 lžička celého anýzu, 20 kuliček nového koření, 10 kousků hřebíčku, půl lžičky mletého zázvoru a pokud máte rádi, přidejte 3 semínka kardamomu, špetka soli). Každý má rád jiné koření, určitě si časem vyladíte tu vlastní chuť.

4 žloutky

½ lžičky prášku do pečiva z vinného kamene

1lžička jedlé sody

Nejdříve si připravím koření. Vše smíchám a dám do blenderu pomlít. Trvá to zhruba 2 minuty. Koření neprosívám, občasné kousky nám nijak nevadí. V tu vteřinu se seběhne celá rodina a každý rok jsme stejně omámeni tím kouzlem nenahraditelné vůně.

Pak si dám nahřát med. Ihned, jak začne bublat, ho stáhnu z plotny. Tento postup se používá kvůli tomu, že i med obsahuje podíl sacharózy a ta má tendenci zpátky krystalizovat, což by mělo za následek tvrdnutí perníku. Proto se rozvolňují její vazby ohřátím. Do robotu si připravím horký med a postupně při hnětení přidávám mouku. Hmotu nechám hnětací metlou pořádně spojit. Vznikne pasta spíše než těsto, ale to je v pořádku. Pastu nechám zchladnout, buď venku nebo ji míchám v robotu na nejmenší stupeň. Těsto hlídám a při teplotě cca 50 °C s ním můžu znovu pracovat. Nesmí být na dotek studené ani vroucí, sahejte do středu těsta a občas ho promíchejte, pokud to nenecháte dělat robot.

Když je těsto teplé, znovu ho vrátím do robotu a vmíchám postupně žloutky. Nakonec dám sodu a vinný prášek. Když dáte první žloutky, těsto ještě zchladíte a soda s práškem nebudou hned reagovat, nechají si to až do trouby. Těsto nebude pevné (záleží na savosti mouky, což ovlivňuje její vlhkost, zralost i kvalita zrn), nelekejte se. Nepřidávejte mouku navíc. Připravte si potravinovou folii (2 pruhy do kříže) a vyndejte na ně těsto z kotlíku/mísy. Těsto zabalte a nechte na lince zchladnout. Pak ho dejte do lednice alespoň na 1 hodinu, sami uvidíte, jak bude tuhnout.

No a pak už těsto válejte a vypichujte tvary, které tradičně používáte. Perníčky peču na 170 – 180°C cca 8 minut jen do růžova. V horkovzdušné troubě postačí 160 °C. Perníčky ale hlídejte, každá trouba je jiná a jen Vy máte cit pro tu svou. Stydlivý úsměv

Až se perníčky upečou, nemusí být hned měkké. Je to trochu alchymie. Nicméně máte několik možností, co s nimi dál. Můžete je nechat 3 týdny odležet při minimální vlhkosti 70%. Tady se běžně přidává jablíčko, ale pozor, pokud to uděláte, zabalte ho do alobalu tak, aby se jeho dřeň nedotýkala perníčků, mohly by zplesnivět. Pak je můžete tradičně ozdobit cukrovou polevou. Já je ovšem zdobím medovým marcipánem. Vyválím ho, vypichuji stejné tvary jako mají perníčky. Perníčky potřu trochou vody a marcipán nalepím. Perníčky jsou díky medu a vodě velmi rychle měkké, tak je můžete připravovat i těsně před Vánoci. Já mám raději perník vyzrálý, proto ho dělám už po první adventní neděli. Pokud chcete, aby Vám perníčky zůstaly dlouho měkké, i několik měsíců, zabalte je po trošce do celofánových sáčků.

Dobrou chuť a mnoho radosti přejeme. Týna a Tom

 Cukroví