Vítězka březnového kola leavlc nám vybrala na duben krásné velikonoční téma :

Tradiční barvy Velikonoc se soutěžními barvami červená a bílá.

Velikonoce dnes vnímáme jako svátky jara. Určitě je bereme více než nejvýznamnější svátky křesťanské liturgie. Ale stále v nich chápeme symboliku – Velikonoce jako oslava znovuzrození.

Do nového se probouzí celá příroda i náš život. Gruntujeme v bytech, domcích i chalupách. Do sytých barev se obléká příroda a veselými barvami hrají i naše domácnosti a bytové dekorace.

Barva velikonočních symbolů má přitom původ jak v křesťanských tradicích, tak hlubinách času, které sahají do mnohem vzdálenější minulosti. Vajíčka se prý barvila již ve starověkém Egyptu a Persii a různé zbarvení kraslic dodnes vykládáme různým způsobem. Modrá a fialová jsou barvy naděje, žlutá naopak odmítnutí. A co nejtradičnější červená: z přírodních barev ji dodávala šťáva z červené řepy nebo zelí či ledních plodů. Pokud tuto barvu použijete jako výzdobu svého bytu, vězte, že červená pak samozřejmě znamenala lásku. Že červené vajíčka patří k nejtradičnějším, potvrzuje i to, že jim kdysi dávno daly jméno – kraslice (třeba rusky se červená řekne „krasnaja“).

Červené kraslice

Barvy s jasnou symbolikou ale najdeme i v křesťanském svatém týdnu. Když si jimi budete zdobit domácnost, nezapomeňte, že i takto zbarvenévelikonoční dekoracebudou mít jasně daný význam. Méně známé je Modré pondělí, Žluté (nebo také Šedivé) úterý. A pak je tu Škaredá středa. Té se taky někdy říká Černá nebo Sazometná: z komína se na ten den tradičně vymetaly saze.

Zelený čtvrtek

Zelený čtvrtek ale znají všichni. Kde se vzal, nevíme. Ale tento den si dopřáváme zeleninu, špenát nebo byliny. A někde vaří zelené pivo.

Zelená barva, pokud ji použijete na zkrášlení domácnosti, znamená rovnováhu, klid, regeneraci a znovuobnovení sil.

Bílá sobota

A pak je tu bílá sobota. To velikonoční týden vrcholí. Název možná dostala od bílení chalup. Na sobotu totiž připadal velký úklid. Během bílé soboty se také znova rozeznějí zvony.

Bílá je symbolem čistoty a nevinnosti. Pokud si bílou vyzdobíte vydlení nebo jako bytové doplňky,opticky si zvětšíte prostor. A vytvoříte si klidné místo pro relaxaci a přemýšlení.

Paletka pro tvoření :

Zhodnoťte nakolik výrobek splňuje dané téma, posuďte zpracování a estetickou stránku výrobku.

Po skončení hlasování bude vydán Výsledkový blog.

BUDEME RÁDY ZA KAŽDÝ VÁŠ HLAS, hlasovat můžete do 20.4. 2019

Anketa se načítá ...

Jako nesoutěžní představujeme  výrobky, které nesplňují zadaná pravidla pro vložení do soutěže .

Zdekula - Hedvábná šála Rosalinda.

image

Dej mi slepičko červenobílé vajíčko.

Za Barevný klub Jari TicháKuře