Pro starověké národy byly perly symbolem měsíce a měly magickou sílu přinést blahobyt a dlouhý život. Na perly bylo pohlíženo jako na božské dary vhodné zejména pro královské rodiny. Ženy, které chtěly získat náklonnost krále, mu nabídly nejprve perly a poté až sebe. V Persii koruny s dvojitou čelenkou perlí byly symbolem královského a božského původu. Když se Julius Cézar stal císařem Římské říše, prohlásil, že je původu božského a byl korunován diadémem s perlami.

Perly jsou oblíbené také jako ideální svatební dar, protože jsou symbolem čistoty a nevinnosti. V hindském náboženství je součástí svatebního obřadu provrtání dírky do netknuté perly.  

Některé kultury používají perly k léčení například horečky, chorob srdce nebo na zažívací potíže. Perly mohou být předepsány jako tonikum na dlouhý život nebo jako elixír lásky. Na tomto místě je třeba citovat zakladatele průmyslu s kultivovnými perlami jménem Mikimoto, který ve věku 94 let, řekl, že svému dlouhému životu a pevnému zdraví vděčí dvěma perlám, které spolknul každé ráno od svých dvaceti let. Nevím sice, jestli to byly pokaždé ty dvě stejné perly, ale zřejmě ne, protože uhličitan vápenatý (CaCO3) se v dnešní době používá jako antacidum. Ještě jeden uhličitan pocházející z perel se používá v léčení chorob srdcových, ale bohužel si ho nemohu vybavit a to včetně vzorce, protože od mojí školy uběhlo už hodně vody a od té doby se urodilo spousta perel a nerada bych, aby tato byla další virtuální perlou na mém kontě.

Před pěti sty léty si žilo hodně ústřic hodně poklidným životem ve Venezuele a Panamě. Potom se objevil Christopher Columbus a perly se staly největším vývozním artiklem a platidlem dokud nebyly objeveny v Mexiku a Peru naleziště zlata a stříbra.

V dnešní době tam moc perlorodek nenajdeme, ale je to hojně navštěvovaná turistická destinace známá jako Isla de Margarita, přičemž Margarita znamená perly a potažmo čistotu, nevinnost, pokoru a líbeznost.

Jedna z nejslavnějších perel se jmenuje „La Pelegrina“ známá jako Nesrovnatelná, i když o název se odborníci přou. Má tvar hrušky a velikost holubičího vejce. Vlastnili ji například španělský král Filip II, Napoleon III nebo Marie I. Tudorovna zvaná Bloody Mary nebo herečka Elizabeth Taylor. Říká se, že otrok, který se potápěl a našel tuto perlu, získal svobodu a jeho pán mu věnoval kus země. Alespoň něco dobrého se díky této perle stalo.

Perly vznikají tak, že do ústřice nebo perlorodky vnikne cizí částice, například zrnko písku, které způsobují své hostitelce v průběhu života určitou nepohodlnost a ta začne tohoto malého vetřelce obalovat a obaluje ho tak dlouho dokud nevznikne perla nebo spíše dokud ji člověk nenalezne.

Většina perel pochází buď z mořských ústřic nebo z perlorodky říční. Jestliže jsou perly přírodní, jsou zformovány vrstvami perletě vylučované měkkýšem, který tak obaluje to, co ho dráždí. Někteří badatelé se domnívají, že přírodně kulaté perly byly vytvořeny díky parazitu, který se dostal do měkkýše. Bohužel se to už nepotvrdí, protože nemáme téměř žádné přírodní perly a jejich hostitele ke zkoumání.

Pokud jsou perly kultivované, cizí tělísko tam bylo zavedeno člověkem. V tomto případě velikost i tvar zavisí na velikosti i tvaru vloženého tělíska. Někdy jsou lidé překvapeni jak malé jsou ústřice nebo perlorodky. Například japonská ústřice vyroste jen do velikosti asi 10 centimetů v průměru. Nicméně si představme, že v sobě nosíme něco o velikosti fotbalového balonu.

Já osobně dávám přednost nepravidelným barokním perlám právě proto, že mi svou nepravidelností přijdou vzhledově více přírodní než téměř perfektně kulaté. Děkuji přírodě, že mohu s perlami jakéhokoli původu pracovat a mým šperkům přeji, aby byly oceňovány nejen díky mému umu, ale také kvůli příběhu, který perly sebou po staletí nesou.

Vzdejme hold všem perlám za úctu, vážnost, krásu a pocit nevinnosti, které přináší našemu lidskému pokolení.

Zdroj: https://www.wikipedia.org