Nejznámější podoba železitého křemene je červenožluté provedení s hvězdičkami nebo pisolity. Toto zbarvení  je způsobené oxidy železa  a mívá různé odstíny a intenzitu žluté, oranžové, červené, hnědé a černé s různou kresbou.  Jsou páskované, pisolitové, brekciové, s achátovou kresbou a acháty, s dutinkami vyplněnými krystaly křemene a to vše v různých kombinacích i na jednom vzorku a tím jsou tyto kameny jedinečné. Velmi pohledové jsou i hvězdičky, z kterých se jednotlivé železité křemeny skládají. Mohou mít velikost větší než 1cm.

Pěkné železité křemeny se dají sbírat na zoraných polích, starých haldách, odvalech po těžbě železné rudy, v potocích i řekách. Jenže sběratelů přibývá a pěkných kamenů ubývá. Staré haldy jsou už zarostlé nebo srovnané s okolím, orba je mělká a mnoho lokalit se změnilo v pastviny, kde se hledat již nedá. Dá se ale také kopat na výchozech, často až několik metrů hluboko, to ale pouze s vědomím majitele pozemku a samozřejmě s rozumem.

Drahokamové brusy lze vyrobit jen z nejkvalitnějších malých částí. Předtím je nutno množství suroviny zpracovat, ale značná část materiálu se k broušení nehodí. Surovina bývá se záprasky nebo i s nepravidelnými dutinkami, které se nemusí všem líbit. Kvalitních kamenů není moc a tak jsme se rozhodli Vám udělat takový malý průřez barevností a rozmanitostí těchto nedoceněných kamenů v našem obchůdku.

ukázka pisolitových železitých křemenů (to jsou ty s těmi neštovicemi:-))

Všechny naše kamínky se sem nevejdou, tak jsem vybrala alespoň, dle mého názoru, ty nejhezčí :-)