Vítězka červnového kola jari.ticha vybrala na první prázdninový měsíc osvěžující téma : Zmrzlina, se soutěžními barvami tmavě hnědá a růžová (malinová ).

                                                                                         ZMRZLINA

Člověk měl vždy přání překonat letní horka něčím osvěžujícím. Je zřejmé, že první co ho napadlo bylo jak uchovat sníh a led do letních období. Z písemných záznamů vyplývá, že první kdo ochutnal zmrzlinu – kozí mléko smíchané se sněhem, byl Abrahám. A sníh nechyběl ani na stole moudrého krále Šalomouna, který vyznamenal svého vyslance za to, že v době žní přivezl do Palestiny chladící sníh. Když už se tedy sníh a led dostaly do vztahu s potravinami, byl už jen malý krok k delikátním chladícím pochoutkám. Zde si můžeme hrdě připomenout, že kuchařské umění předešlo všechna ostatní. Z gastronomické historie víme, že to byli staří Číňané, kteří poprvé připravili ze sněhu moučník. Toto tajemství předali Indům, Peršanům a Arabům. Že tento moučník se podobal spíše nápoji dokazuje dnes velmi módní studený chod, totiž sorbet, jehož název je odvozený z arabského šarbat, značící nápoj. Číňané původně míchali sníh s medem. Arabové obohatili tento recept o tlučené ovoce, hlavně však rozinky. Turci přidávali ještě růžovou a fialkovou vodu i různá koření. Křižácká vojska vracející se přes Sicilii ze Svaté války odtud přinesla do Evropy vzácné recepty a zmrzlina nebolo sorbet se tak dostaly na hodovní tabule evropských labůžníků.

ZMRZLINA JAK JI ZNÁME DNES

Nemysleme si ale, že by se dala tato zmrzlina srovnat s dnešní. Dnešní je sice chutnější než ta ze sněhu a medu, poněvadž byla vyrobena jenom z vody, cukru a dovnitř nakrájeného ovoce a mražena do naprosté tvrdosti, nevyvolala by u našich zmlsaných jazýčků žádný ohlas. Až do poloviny 18. století se prodávalo toto půvabné osvěžení jen v létě, později se prosadilo i v zimě. Stále se však nazývalo podle původu neige - sníh. Pod tímto heslem nám Joseph Gilliers, kuchař polského krále, ve svém mistrovském díle - Sladké umění - uvádí pětadvacet rozličných předpisů na zmrzlinu. Tento autor je také označován za průkopníka zmrzlinových bomb.

Dnes už známe daleko přes sto zmrzlinových receptů. Ta nejjednodušší a nejoblíbenější je vanilková. Objevují se stále nové a nové novinky, mezi jinými parfait a dodnes oblíbené zmrzlinové poháry. Původní parfait bylo z kávové zmrzliny, dnes používáme i jiné chutě. Parfait v zásadě není nic jiného než zmrzlinová bomba z jednoho druhu zmrzliny. Na jídelním lístku však označujeme pod tímto jménem i lehké zmrzliny různě ochucené.

ZAJÍMAVOSTI O ZMRZLINĚ

Takovou zajímavostí je, že kopečková zmrzlina pravděpodobně vznikla až koncem 19.století. První pojízdný stánek se zmrzlinou, který byl umístěn na upravený bicykl, se projel ulicemi Londýna někdy v roce 1923. Po velkém úspěchu tohoto pojízdného zmrzlinářství firma, která jej provozovala, expandovala a v roce 1927 prodala zmrzlinu v celkové hodnotě 440 tisíc liber.

JAHODOVÁ ZMRZLINA S TVAROHEM - RECEPT

  • 600g jahod
  • 300g moučkového cukru
  • 500g měkkého tvarohu
  • Několik lžic smetany

Jahody s polovinou cukru rozmixujeme. Za stálého míchání povaříme 5 min. Ve vychladlých jahodách rozmixujeme zbytek cukru a tvaroh, případně smetanu. Směs nalejeme do zmrzlinového šejkru a zmrazíme.

Paletka pro tvoření :

Posuďte sami, jak se nám naše soutěžní výrobky povedly a oceňte svými hlasy ty nejlepší z nich.

                                                                        Hlasovat můžete do 25.7.2020

Anketa se načítá ...