Jak se dá skloubit náročné studium, práce a kreativní tvorba? Zdá se, že Adéla, kterou na Fleru najdete jako A.CH, umí najít ve svých aktivitách správnou rovnováhu. V laborce trénuje trpělivost a pečlivost, kterou pak uplatní při technice akvarelu, a tvorba pro ni zároveň funguje jako motivace při učení - když dodělá zkoušky včas, má více času na malování. Inspirativní, že? 

Řekněte nám na úvod něco o sobě?
Jmenuji se Adéla a pocházím z malebné samoty ve východních Čechách. Jsem studentkou posledního ročníku Chemie potravin a biotechnologií na VUT v Brně, pracuji v oboru kvality a vývoje a tvořím akvarelové radosti pod značkou a.ch.watercolor.

Jak jste se dostala k tvoření?
Myslím, že celý příběh začal koupí prvních akvarelových barev asi před třemi lety. Pamatuji si ten den úplně přesně. Bylo léto, měla jsem po zkouškovém a konečně jsem měla zase čas zkusit něco nového, u čeho si moje hlava odpočine od vzorečků a počítání. V akvarelu, vlastně obecně v umění, jsem tak trochu samouk, ale už při prvním akvarelu jsem věděla, že mi tato technika zůstane.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Tohle je pro mě záludná otázka. Tvorbě se věnuji ve svém volném čase, ale někdy jsem do své tvorby zabraná natolik, že je nakonec půlnoc a ve finále mi zabere daleko více času. Někdy nevím, jestli napsat, že tvořím při práci a studiu, nebo při tvoření pracuji a studuji. Zkrátka tvořím v podstatě vždy, když to jde, odpoledne po práci, o víkendech a ve volnu, kterého jsem naštěstí při dodělání zkoušek včas mívala docela dost. Byla to moje veliká motivace při učení. Takže i přesto, že to není moje hlavní činnost, se k ní snažím profesionálně přistupovat.

Řekněte nám něco o technice, kterou tvoříte. Proč u vás vyhrála?
Jak už říká název mé značky, pracuji s technikou akvarelu. Získal si mě především svou lehkostí a jemností, které s ním lze dosáhnout oproti jiným technikám. Fascinuje mě práce s takovým množstvím vody, které se vpíjí do papíru a dává tak spousty možností, jak s tím dále pracovat.

Zároveň je to ale technika celkem náročná, protože se vám vše musí povést na první dobrou. U akvarelu nejde třeba jako u jiných technik nepovedené tahy prostě přemalovat. Já nejraději maluji realistické botanické ilustrace, kde každý tah je pečlivě promyšlený a trpělivost a pečlivost je důležitá. Té mám ale díky práci v laborce docela dost a možná proto mě takový akvarel baví nejvíce.

Všechny výrobky, které tvořím, začínají vlastně úplně stejně – na akvarelovém papíru. Nejdůležitější je pro mě nápad, dostatek inspirace a klid na malování. Inspiraci a nápady na botanické ilustrace sbírám všude kolem sebe, jelikož bydlím tak trochu na samotě obklopená přírodou.
Pohodová atmosféra a klid jsou pro mě při malování hodně důležité. Většinou se sama někde zavřu, pustím si klidnou hudbu, udělám si čaj a maluji. Mám pocit, že jen tak ty tahy štětcem dokážou být pečlivé.
Z pomůcek na malování kladu veliký důraz na výběr akvarelového papíru, časem už jsem si našla své oblíbence a ze všeho nejradši maluji na ruční akvarelové papíry, mám ráda jejich hrubou strukturu.

Jakmile mám akvarel hotový, převádím ho do grafické podoby a vytvářím různé grafiky. Většinu mých akvarelů můžete najít jako plakáty nebo je tisknu třeba na plecháčky. Akvarel kombinuji také s technikou křišťálové pryskyřice, kdy hotový motiv vytisknu a zaliji do pryskyřice na zrcátka nebo náušnice.

Když něco nového namaluji nebo vytvořím, vždy se ptám na názor svého přítele, kterému se ale líbí vždycky všechno. Takže jsou tu pak objektivnější názory a ohlasy sledujících a zákazníků. Člověk tak nějak vždy vytuší, co se lidem na mé tvorbě líbí a jakým směrem se vydat.

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda.
Velikou slabost mám pro porcelán, takže mohu doporučit výrobky od Lvice v Porcelánu, ŠárkaS nebo Studio Malíská. Nejoblíbenější tričko s šafránem mám od Huhů. Sleduji také autory, kteří pracují s akvarelem a jsou velikou inspirací, například T E L L A, terez.art a Jitka Zajíčková. Baví mě, jak každý má svůj osobitý styl akvarelu, podle kterého je zaručeně poznáte.

Kdybyste měla upozornit na jeden svůj výrobek z Fleru, který by to byl a proč?
V mé tvorbě jsou mi nejbližší asi bylinky, takže bych vybrala plakát s třinácti druhy bylinek s českými názvy. Každá bylinka byla ručně malovaná, a nakonec jsem z nich poskládala koláž.

Používáte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Většinu svých akvarelů po nafocení schovávám do šuplíku. Postupně se snažím některé své akvarely zarámovat a pověsit alespoň doma, případně vystavit některé originály i k prodeji. Ale třeba plecháčky používáme docela často na horské túry.

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Máme moc rádi kávu a vše kolem ní, takže si rádi zajdeme do dobré kavárny nebo pilujeme a poznáváme nové způsoby přípravy doma. Není mi cizí ani sport, takže ráda výletuji na horách nebo pravidelně běhám. A poslední rok se učím šít.

Jak vypadá váš ideální den?
Ideální den je pro mě takový, kdy zrovna nemám moc starostí a zařizování a mohu si užít pohodu bez spěchu. Hned ráno bychom si udělali dobrou snídani a v poklidu posnídali nejlépe někde venku. Mám ráda ta teplá letní rána, kdy je všude ticho, venku na trávě je čerstvá ranní rosa, teprve prosvítají první sluneční paprsky a venku zpívají ptáci. Tohle je jedna z věcí, kterou mám ráda na naší malé samotě, kde bydlíme. Celý den bych se pak věnovala malování, případně nějaké procházce, večer bychom si šli třeba zaběhat a udělali něco dobrého k jídlu.

Jaké máte pracovní plány na příští rok?
Letos jsem veliké pracovní plány nedělala, jelikož jsem si nechala klid na dokončení školy. Ale samozřejmě se mi v hlavě rodí spousta nápadů, kam svou tvorbu posunout. Jelikož mě začalo bavit hodně šití, ráda bych ho propojila s akvarelem. Zvažuji také jeden nebo dva trhy, abych se se svými zákazníky mohla potkat i osobně. Ale především mám spoustu nápadů na to, co malovat, takže se těším, až odstátnicuji a do všeho se pustím!