Patříte mezi fanoušky krásných a originálně zpracovaných kabelek? Pak určitě nakoukněte do obchůdku sympatické Kamily, která si pod značkou Ammyla splnila svůj dětský sen a dnes se nám o tom rozpovídala v rozhovoru!

Řekněte nám na úvod něco o sobě.
Volám sa Kamila a pochádzam z malého mesta na Gemeri, z Rožňavy. Bývame v našom staro/novom domčeku spolu s manželom a trojročným synčekom.

Jak jste se dostala k tvoření?
Tvorím v podstate odmalička, vždy som rada kreslila, vyrábala, vymýšľala, no k šitiu ma priviedla moja mamka, ktorá je textilná inžinierka. U nás sa vždy šilo, bola som zvyknutá na hromady látok, strihov, nití a gombíkov. Mamka strihala na zemi, šila na starej Veritaske, no dokázala ušiť všetko, od kostýmov, až po svadobné šaty. Neskutočné veci! Keby ste sa ma ako malé dieťa spýtali, čo by som chcela robiť, odpoveď by bola „módnu návrhárku“. Vtedy som však ešte netušila, že sny sa môžu naozaj aj splniť a ja raz budem navrhovať kabelky pod vlastnou značkou.

Bolo teda prirodzené, že som postupne k šitiu pričuchla aj ja. Začala som sa orientovať v strihoch, druhoch látok a ušila si prvú sukňu, vestu, atď.. Jasný smer mi dalo aj prijatie na strednú Školu úžitkového výtvarníctva a štúdium na vysokých školách, výtvarnú výchovu v Prešove a maľbu v Banskej Bystrici. Niekedy na vysokej škole sa z koníčka stalo aj občasné privyrobenie, keď som si predajom kabeliek začala zarábať na školné. Keďže v tom čase na Slovensku ešte neexistoval predajný portál ručne robených výrobkov, svoje prvé kúsky som predala práve tu na Fleri. Po skončení školy už nebolo o čom premýšľať, o moje tašky bol stále väčší záujem, takže som sa tomu začala venovať naplno!

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Výroba kabeliek sa stala mojou vášňou, prácou, obsesiou a živobytím zároveň. Mám to šťastie, že robím to, čo ma baví. Spočiatku som všetky kabelky vyrábala sama a pracovala som z domu, no postupne sa to už nedalo zvládať, tak sa ku mne pripojila moja kamarátka Martina, ktorá mi začala vypomáhať. Prenajala som dielňu a začali sme chodiť konečne ozajstne „do práce“. V čase, keď sa mi narodil synček, to bolo náročné na čas a tak do rozbehnutého vlaku naskočila ďalšia kolegynka Aďka. Tento rok som sa vrátila po materskej do práce (aj keď som z nej nikdy poriadne neodišla) a snažím sa posunúť našu tvorbu do ďalšej roviny, vymýšľam nové modely, zháňam nové materiály.

Řekněte nám něco o technice, kterou tvoříte. Proč to u vás vyhrála?
Začínala som s textilnými kabelkami, no postupne som sa prepracovala ku koženke, ktorá je omnoho trvácnejšia a praktickejšia na údržbu. Používame kvalitné čalúnicke koženky, ktoré toho znesú naozaj veľa. Radi ich kombinujeme so vzorovanými farebnými látkami, ktoré sú veľmi obľúbené napríklad pri batohoch. Momentálne sa zoznamujeme aj s kožou, jej vlastnosťami a možnosťami spracovania.

Zákazníčky už u nás mohli vidieť menšie kožené kabelky, ktoré si sami farbíme do rôznych odtieňov. Tieto kabelky sú spájané výhradne nitovaním. Nity tvoria nie len zaujímavý dizajnový efekt, sú takto vyrábané aj z čisto praktických dôvodov. V dobe, keď vznikli, sme ešte nemali stroj na šitie kože, takže som musela vymyslieť niečo, čo nepotrebuje šitie. A tak vznikla akási skladačka, strih, ktorý je možné spojiť čisto nitovaním.

Zákazníčky mohli postrehnúť aj naše ručne maľované kabelky, ktoré existujú vždy ako jediný kus. Sú to moje srdcovky, do ktorých dávam vždy kus svojej duše. Maľovať na kabelku ma veľmi baví, keďže som študovala maľbu a pociťovala som v tomto smere určitý deficit. Milujem chvíľky, kedy sa posadím s malým kúskom kože, vypnem myseľ od všetkých problémov a namaľujem niečo, čo mi práve napadne. Nikdy neviem dopredu, čo to bude, nikdy si nepredkresľujem a výsledok ma často samu prekvapí.

Popište nám typický průběh tvůrčího procesu, který vede ke vzniku nového výrobku.
Často sa mi stáva, že sa mi o kabelke prisní. Vo sne si presne skonštruujem strih, model, vyberiem materiál, farby a vidím aj konkrétny výsledok. Ráno keď vstanem, viem presne čo a ako spraviť. Niekedy sa stane, že môj model je nerealizovateľný, potom sa čudujem, že veď vo sne to vyzeralo tak jednoducho :D. Takto napríklad vznikli aktovky a batohy s koženými remeňmi a packami, ktoré sú v podstate už kultovou záležitosťou Ammyly.
Bežne sa tvorivý proces začína kreslením a navrhovaním, konštrukciou strihov. Niekedy si vytvorím aj papierový model kabelky, aby som videla proporcie kabelky. Potom nasleduje výber materiálu a komponentov, prikladám k sebe vzorky látok, koženiek, kovaní a zapínaní. S kolegyňami sa radíme, debatujeme, vyberáme, čo sa k čomu hodí. Po ušití prvej kabelky, prototypu, je už zjavné, čo je na kabelke dobré a čo naopak treba prerobiť, dotiahnuť. Potom pracujeme na ďalších farebných variáciách a kombináciách daného modelu.

Čí názor na vaši tvorbu je pro vás důležitý? Máte někoho takového?
Veľmi dôležitý je názor môjho manžela, ktorý vnáša do mojej tvorby trošku pragmatickosti a občas ma stiahne za nohu dolu z oblakov a dá veci na pravú mieru. On má na starosti také tie praktické veci, ako je tvorba a správa webu, papierovačky, na ktoré ja nemám vôbec bunky. Stále je pre mňa veľmi dôležitý názor mojej mamky, radím sa s ňou v technických veciach, pri tvorbe strihov. Ak sa niečo nedá spraviť, my to aj tak väčšinou spolu nejak vymyslíme. Veľmi veľa sa radíme a vymýšľame aj s kolegyňami v práci. Oni ma často dobre nasmerujú, a mnohokrát aj spoločne prichádzame na nové nápady.

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda.
Je veľmi ťažké vypichnúť len niekoľkých tvorcov, ak by som pár mien vymenovala, neskôr by som si vyčítala, koľkých úžasných ľudí som nespomenula. Všeobecne obdivujem ľudí, ktorí sa venuju tradičnému remeslu a zachovávajú ho pre ďalšie generácie. Napríklad práca keramikárov, výrobcov a reštavrátorov nábytku, drotárov, výšivkáriek a podobne. Oceňujem aj posuny tradičných remesiel a postupov do súčasnej podoby, kedy majú tradičné remeslá možnosť udomácniť sa aj v aktuálnej, modernej dobe.

Kdybyste měla upozornit na jeden svůj výrobek z Fleru, který by to byl a proč?
Asi by to boli maľované kožené kabelky, tie sú mojou srdcovou záležitosťou. Sú to také malé umelecké dielka, ktoré dokonale reprezetujú moje motto „taška ako šperk“.

Nosíte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Ja nosím „prototypy“. Sú to presne tie prvé kabelky, ktoré ešte nie sú úplne dokonalé, ale na prvý pohľad by ste neprišli na to, že tým kabelkám niečo chýba. Prototypy nosí aj celá moja rodina a známi, takže sme všetci tak trochu aj testeri.

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Veľmi radi cestujeme a spoznávame nové krajiny a miesta. Kým som nemala synčeka, mala som hromadu voľného času (čo si uvedomujem až spätne) a rada som niečo vyrábala, tvorila, kreslila, maľovala. Veľmi rada som prerábala staré oblečenie na nositeľné kúsky a takisto reštavrovala nábytok, rôzne doplnky do domácnosti a písala som recyblogy.

Jak vypadá váš ideální den?
Mať deň len sama pre seba, spraviť konečne veci, na ktoré sa chystám už veľmi dávno. Napríklad konečne premaľovať tie dve komody, na ktoré si už dávno brúsim zuby, a dokončiť aj stoličku, ktorá mi stojí v garáži a čaká na očalúnenie. Už vyše roka bývame v dome, ktorý sme kúpili a prerobili a čaká ma v ňom hromada projektov, ktoré mám v pláne. Ale možno by mi stačilo natiahnuť sa v lete v tieni na záhrade a celý deň si čítať nejakú dobrú detektívku.

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Ako som už spomínala, pripravili sme novú kolekciu kožených kabeliek, tak verím, že bude mať úspech. Zároveň neustále pracujeme na novinkách, ktoré vznikajú priebežne s prichádzajúcimi nápadmi, ktorých mávam plnú hlavu a nikdy mi nedajú pokoj.