Taky máte občas nutkání zařvat si z balkónu jako lvice, prásknout dveřmi až sklenice zadrnčí a upustit trochu páry? Někdy je toho i na toho nejodolnějšího jedince zkrátka všeho trochu moc... Zkuste místo toho vzít do ruky pořádný kus dřeva a zabušit si do hlíny! Nebojte, žádná destrukce se nekoná, vznikne z toho nakonec parádní mramorovaný hrnek rovnou ze čtyř různě barevných hlín.

Obtížnost: 2

Materiál a pomůcky:

  • různě barevné hlíny - MA, RB burelová hlína, červenice, porcelánová hlína Guston 1101
  • váleček, nůž, dřevěná laťka nebo vařečka, modelovací pomůcky
  • šlikr, transparentní glazura
  • glazovací kleště

Nachystáme si 3 až 4 barevně rozdílné hlíny, od každé zhruba stejně velký kousek.

Válečky hlíny přiložíme k sobě a stiskneme. Pomocí dřevěné laťky nebo vařečky hlíny spojíme dohromady.

POZOR!
Opravdu důležité je kusy různě barevných hlín spojit pevně dohromady, např. tlučením dřevěné latě nebo vařečky, aby při výpalu nevznikaly trhliny. Takže si dejte záležet! :-))

Ze vzniklé kompaktní hmoty vyválíme plát mramorované hlíny. Vyřízneme tvar kříže.

Narýhujeme boční strany kříže a naneseme šlikr. Stěny zvedneme nahoru a spoje přimáčkneme. Vznikne tak hrnek ve tvaru čtverce.

Ze zbytku plátu nařežeme tenké proužky, které přiložíme k sobě kolmo a opět tlučením z obou stran spojíme dohromady.

Přejedeme válečkem, vybereme kus s nejzajímavějším mramorováním a vyřízneme pruh na ucho hrnku.

Ucho přilepíme šlikrem na hrnek. Místa spojů narýhujeme. Ze zbytku plátu vyřízneme čtverec na podtácek.

Jeden rožek podtácku zvedneme a lehce zarolujeme. Na podtácek položíme hrnek a koncem štětce vytvoříme žlábek.

Po vyschnutí a přežahu ponoříme do transparentní glazury a vypálíme na teplotu společnou všem použitým hlínám a glazuře (1100 °C).

Opakujeme tolikrát, kolikrát je potřeba... :-)))

Nápad pochází z časopisu Golem 2/2020

Autorka: Nataša Kotvová, foto: Eliška Kotvová

Golem 2/2020

Milí přátelé keramiky,

ocitli jsme se ráz naráz ve zvláštní situaci, kterou si nikdo z nás nepřeje. Bylo to nečekaně rychlé a vypadá to, že se nás ta potvora přelétavá jen tak nepustí. Často člověk pronáší věty, jejichž význam si plně uvědomí, až někdo jeho prosby vyslyší. Tak třeba „Škoda, že nemůžu být více s dětmi“ nebo „Jaká smůla, že nemůžeme být více spolu“ nebo „Prosím vás, už sem nejezděte všichni na dovolenou, je vás tu, vážení turisté, příliš“. A bác, přání jsou nám splněna. Pojďme toho izolovaného času využít v rámci možností na maximum.

Tvoření je ideální domácí zábava, která by nás mohla potěšit na duchu a dětem doma zkrátit dlouhou chvíli. Všimli jste si, kolik nuceně zavřených keramických dílen dalo volně k odběru za dveře balíčky hlíny k samostatnému tvoření doma? Jsou to krásná gesta, stejně jako řada dalších, která lidé v těchto dnech realizují. Tak na ty svoje oblíbené dílny nezapomeňte, až se zase svět postaví pevně na nohy. Všechny ty dílny vás budou moc potřebovat, aby mohly zase nastartovat a udržely se nad vodou i nadále. To samé se týká i našeho živobytí, tak si držme palce vzájemně, aby bylo brzy zase lépe.

Přeji vám i nám rozvahu a klid, trpělivost, plnou náruč bezpečí a samozřejmě to nejdůležitější ze všeho, to, co momentálně nejvíce potřebujeme, pevné zdravíčko!