Pozvánky na výstavy kresleného filmu jsem vám předkládal pravidelně. Nyní je třeba učinit tečku, jak za výstavou, tak tu pomyslnou za Studiem. A neuvěříte, co se našlo...

Výstava

Po uzavření brány roztockého zámku jsme exponáty převezli do Třeboně, do Domu Štěpánka Netolického v samém srdci této jihočeské perly, která se v posledních patnácti letech stala ikonou animovaného filmu s celosvětovým ohlasem. Od r. 2002 zde v květnovém týdnu probíhá Mezinárodní festival animované tvorby Anifest a od r. 2010 Anifilm. Je proto potěšující, že jsme s poslední instalací mohli zamířit právě sem.

Nově zrekonstruovaný měšťanský dům ve středu historického náměstí se stálou expozicí rybníkářského dědictví nabízí ve čtyřech patrech rozsáhlé výstavní prostory – to jsme si mysleli do té doby, než se vše vynosilo z aut. Během výstavy v Roztokách se opět objevilo několik nádherných upomínek na tvorbu a život ve Studiu, a tak jsme znovu stáli před rozhodnutím, co vystavit a co - s těžkým srdcem - ponechat uložené v deskách. Přeci jen dobu, kdy Bratři v triku produkovali filmové skvosty, nelze vměstnat do malé krabičky, i když má rozměry renesančního domu.

Jednu z místností jsme zasvětili tvorbě Zdeňka Smetany, kde si mohou děti kreslit a hrát stolní hry s motivy známých postaviček z večerníčků.

A když Třeboň – nemůžeme nepřipomenout jednoho z našich kolegů – Tomáše Paula (letos by se dožil sedmdesáti let), který se s celou rodinou do Třeboně zamiloval a ze zavilého Pražáka se stal doslova renesanční duší kouzelného města, které oblažoval svými lechtivými kresbami a obrazy.

 

Výstava v jižních Čechách potrvá už jen do 19. září 2017, tak neváhejte.

 

Bratři v triku

Studio kresleného filmu založené v r. 1945 bylo po celou dobu trvání neodmyslitelným průvodcem dětských diváků v kinech i v televizi. Dospělý divák měl pak potěšení z mnohých grotesek promítaných jako bonbónky před hlavním chodem ztemnělých kinosálů. V osudu tří kudrnáčů s pruhovanými triky však bylo vepsáno až příliš časté harcování z místa na místo.

Studio Bratři v triku v počátku setrvávalo ve Štěpánské ulici č.p. 33, kde během válečných let sídlilo studio AFIT. (Z něj se rekrutovali jeho zakládající členové.) Následovalo stěhování na Barrandov, na Klárov, do Plodinové burzy na Senovážné náměstí, do ulice Na Florenci, znovu na Barrandov – tentokrát do provizorní budovy - a od roku 1984 poslední přesun do nově vznikající budovy animované tvorby Krátkého filmu v areálu Filmového studia Barrandov. (Loutkový film se přistěhoval o pár let později po dokončení nového křídla s filmovými ateliéry). Na tomto místě se studia Bratři v triku i Studio Jiřího Trnky dočkala nepříliš šťastné privatizace a nakonec převodu do soukromých rukou.

Ortel podepsán. Postupný útlum filmové činnosti, odchody tvůrců do vznikajících soukromých studií a z budovy, která byla jako jedna z mála na světě postavená přímo pro účely animované tvorby, se stal skanzen k pronájmu filmovým a televizním produkcím, firem více či méně spolupracujících s filmem a v neposlední řadě levný hotel.

Štěpánská 33 (1945 - 1952) nyní zde stojí luxusní hotel

Filmové studio Barrandov "Staré haly" (1952 - 1958)

Klárov (1958 - 1974) původní výstavní pavilon, nyní výstup z metra Malostranská

Plodinová burza (1958 - 1960) Senovážné náměstí

Na Florenci 3 (1960 - 1982)

FSB - "Dřevák" (1974 - 82)
Provizorní budova, do které se po odchodu Bratří v triku přestěhoval loutkový film z Bartolomějské a z "Čiklovky" v Nuslích. Nyní filmařské dílny a sklady.

FSB - "Nová budova" (1982 - 2011)
Hlavní vchod do budovy, "věže" kresleného filmu, vpravo mimo záběr ateliéry a dílny Studia Jiřího Trnky - "loutkárna".

Před koncem roku 2016 byla náhle budova (v majetku České pojišťovny) prodána AB Barrandov. Krátký film Praha a.s. (potažmo Krátký film produkční s.r.o.) dostal výpověď a zákonitě všechny firmy v následném pronájmu. S novým majitelem nedošlo k dohodě o dalším setrvání, a tak zbytky bývalých zaměstnanců Krátkého filmu uzavřely kapitoly této instituce stěhováním koncem května 2017.

Pár týdnů poté v budově hořelo.

Teď čeká na sanaci odpojená od energií a téměř zející prázdnotou...

Cesta k projekci byla pro každého zážitkem...

Naštěstí! ...

Nicméně - při závěrečném stěhování se mi poštěstilo uchránit netušené poklady.

Jedním z nich je složka tužkových kreseb z počátku šedesátých let náhodně objevená pod hromadou papírů směřujících ke kontejneru. Autorem většiny z nich je americký producent a režisér Gene Deitch (džín dajč), který na přelomu padesátých a šedesátých let přijel do Československa domluvit spolupráci s Bratry v triku při výrobě seriálu Tom a Jerry. Osud tomu chtěl, že ve Studiu potkal jistou Zdenu Najmanovou, se kterou se po šesti letech oženil a do USA se již nevrátil. Díky němu se v Praze natočil i kreslený film Munro oceněný Oscarem za nejlepší krátký animovaný film. Nominaci následně získal ještě za dva filmy ze série Nudnik.

A právě několik záběrů ze dvou dílů Toma a Jerryho spolu s jinými mi teď leželo u nohou. Posbírat - roztřídit. Ukázala se hezká hromádka nádherných kreseb plných života i přes prokazatelné stáří více jak půl století.

1961 - Tom a Jerry - Mňoukat je řecké

1962 - Tom a Jerry - Nedosažitelné steaky

1962 - Krazy Kat

1966 - Alice of Wonderland in Paris

Mr. Koumal - epizodní postava z TV seriálu Nudnik Show

 

I přes veškerá protivenství práce lidí, kteří prošli československou animovanou tvorbou ve studiích v Praze, Zlíně, Ostravě i v Bratislavě jistě neupadne v zapomnění. Přejme si to.

A přejme si, aby tvorba současná - ukrytá v bezpočtu studií po celé republice a na půdách uměleckých škol - měla před sebou zářnou budoucnost, kterou zahájili nadšenci a průkopníci ve dvacátých letech 20. století a kterou v roce 1945 nasměrovali první zaměstnanci studia Bratři v triku...

 

Martin Houska