I letos jsme se zajeli podívat do Frankfurtu na veletrh Creativeworld, abychom vám pěkně začerstva přivezli nejžhavější trendy v tvoření. Doufáme, že si i takto zprostředkovaně odnesete nějakou inspiraci pro vlastní tvorbu. Tak pojďme na to, 2020 má hodně co říct!

Přehlídku trendů pro Creativeworld každoročně připravuje Claudia Herke, designérka studia bora.herke.palmisano. My jsme si letos z Frankfurtu odvezli dojem, že aktuální trendy přímo vybízí, aby se do tvoření pustili i ti, kdo ještě z nějakého důvodu nezačali. A ty, kdo už tvoří, trendy nabádají, aby vyzkoušeli něco nového. Letošní rok bude totiž rokem experimentů.

2020 – experimentální, divoký a odvážný

https://creativeworld.messefrankfurt.com

Heslem letošních trendů je “Work in progress” a do centra pozornosti staví nikoliv materiály či barvy, ale především samotný proces tvorby.

Hlásá rušení hranic za účelem objevování nových možností, opěvuje odvahu, drzost a nedokonalost. Pod tímto jednotícím heslem se ukrývají tři hlavní trendové linky: Work-out, Re-form a Up-date.

Všechny tři spojují tyto prvky:

systematické experimentování,
hra náhody, odvaha zkoušet nové věci
kombinování technik a mixed media (koláže, asambláže, found objects atd.) udržitelné přístupy (recyklace, upcyklace, alternativní materiály) a tradiční techniky

A teď něco víc k jednotlivým trendovým linkám.

Work-out

Trend work-out velí: hlavně ne dokonalost! A zároveň oslavuje odvahu experimentovat. Tvrdí totiž, že inovace přichází právě díky experimentování. Jako kontrast k našemu modernímu digitálnímu světu se v umělecké tvorbě znovu objevují tradiční techniky jako třeba modrotisk. V rámci experimentování ale zkuste pro staré techniky vymyslet nové využití! Estetika tohoto trendu je na první pohled syrová a nespoutaná – využívá archetypální formy, oslavuje nepravidelné povrchy a vyžívá se v patině, známkách opotřebení a shabby chic.

Materiály. Do češtiny bychom tuto linku mohli přeložit jako “vypracovat”. Soustředí se totiž na vytváření nových produktů z gruntu, buď z tvarovatelných materiálů, jako je sádra, plastelína, papírmaš, cement, beton nebo glazura, nebo z přírodních materiálů – ratanu, vrbového proutí, rákosu nebo lana. Ta mohou byt zaplétaná, háčkovaná nebo drhaná.

Barvy. Výše zmíněné prvky kombinujte s barvami přírodních materiálů, jako je světlé dřevo, výrazná zelená nebo barva tmavého kamene.

Povrchy. Tvarovatelné materiály dovolují hrát si s povrchovou úpravou a chcete-li být letos trendy, zkuste to taky. Do ještě tekutých hmot vytiskněte nebo otiskněte zajímavé rostliny, kamínky nebo další drobné předměty. Do glazury zase můžete zakomponovat písek. Nedokonalosti povrchu bez těchto prvků můžete docílit i škrábáním, vyhlazováním nebo hnětením.

Re-form

Na rozdíl od předchozí trendové linky re-form přetváří už existující předměty v nová umělecká díla. Nový charakter jim dejte nejlépe kombinací většího množství barev a technik. Limity neexistují ani ve vzorech, re-form věří, že v rozmanitosti je síla a chaos se cení. Udržitelnost není jedinou motivací, proč využívat už existující předměty a materiály. Další motivací je touha posunout se od prefabrikovanych vzorů a metod. S touto linkou si rozumí termíny jako individuální vyjádření, nahodilost a divokost.

Techniky. Re-form vlastně není nic jiného než upcyklace, která už se jako kreativní proces ustálila natolik, že má i své trendy. Letos jsou to techniky jako koláž, batika, akční malba, sprejování, tisk, dip dye a jejich kombinování. Zkuste třeba tisk na už existující design - je to jednoduché a efektivní. K tkaní, drhání a pletení využívejte mnohobarevné příze a recyklované textilie.

Barvy. Barvy se v re-form stávají experimentem samy o sobě. V jejich výběru máte naprosto volnou ruku, v jejich použití se doporučuje mixování všemi možnými způsoby. Pravidla si tvoříte sami, cílem je ale expresivní design.

Udržitelnost. Využijte předměty, které už máte doma, jako zdroj inspirace. Podívejte se po tom, co už máte doma nebo zajděte do bazaru a nechte se inspirovat tam. Recyklujte, upcyklujte a hlavně experimentujte.

Up-date

Obsah. Vyjádřete se. Doslova. Bezstarostný a nepředvídatelný, tento trend odkrývá nové dimenze typografického designu. Využijte psaní k vyjádření svobodného přístupu k životu. Citáty, texty písní nebo jakékoliv poznámky, které s vámi rezonují a mají pro vás význam, najdou uplatnění na čepicích, batozích, plátěných taškách, teniskách, penálech nebo v oblíbených bullet journalech. Tento trend má reprezentovat mladou, sebevědomou generaci.

Forma. Po zlatých letech handletteringu přichází trend, při kterém zkušenosti z prvně zmíněného do jisté míry využijete. Ale! Rok 2020 bourá pravidla kaligrafie a typografie, psát můžete, co chcete, jak chcete a na co chcete. Hlavně se u toho uvolněte a buďte tak trochu rebel.

Techniky. Písmena malujte, pleťte, tiskněte, kreslete, vyšívejte, vystřihujte z papíru, lepte, sprejujte… Nabízí se samozřejmě graffiti.

Sezóna přeje neumělcům

Všechno, co k tvoření letos budete potřebovat, je odvaha experimentovat. Veškeré potřebné materiály totiž už pravděpodobně máte doma (frčí recyklace, upcyklace a přístup 'než to vyhodíš, koukni, zda by se z toho nedalo něco vytvořit´) a techniky jste se nejspíš naučili už na základní škole (jedním z klíčových trendů je psaní - ale ne úhledný handlettering. Pokud se vám někdo posmívá za ošklivý rukopis, právě přišel váš čas ho použít).

A že jste trochu nešikovní? Jestli se kromě odvahy a udržitelnosti v roce 2020 něco fakt cení, pak je to (záměrná, ale kdo to pozná?) nedokonalost. Takže nenajdete-li odvahu začít tvořit letos, pak už nevíme :). 

Příští Creativeworld se na výstavišti ve Frankfurtu nad Mohanem koná

30. ledna - 2. února 2021

a my rozhodně doporučujeme, abyste se přijeli podívat.

Vždyť kde jinde v takovém množství můžete objevovat novinky a vyzkoušet si workshopy pod dohledem nejvýznamnějších výrobců kreativního materiálu...

Úvodní foto: © Messe Frankfurt Exhibition GmbH