Jsme čtyři a všechny se známe z Fleru. Rok se s rokem sešel a my stejně jako loni - balíme! Čekají nás čtyři barevné a tak trochu i adrenalinové dny tisknutí, sítotisku a setkání se známými tvářemi. Odjíždíme na 6. Workshop serigrafie 2012...

Díky Sítotiskovému svazu ČR ve spolupráci s mezinárodní asociací sítotisku a velkoformátového digitálního tisku FESPA a Sieťotlačovým zväzom SR se koncem září každoročně sjíždíme - em.en, dprchalu, SvatavaJ, letos i lindart, dále studenti výtvarných škol, profesoři, výtvarníci a sítotiskaři. Tentokrát do party zapadla i Oringle, giacint a Pokusná Laboratoř a společně jsme objevovali kouzlo serigrafie. Letošní šestý ročník se konal v Dašicích u Pardubic, v tiskárně sítotiskové firmy FINISH.

Den první - čtvrtek

Zahájení workshopu probíhá již tradičně ve čtvrtek dopoledne poutavou přednáškou renovovaného sítotiskového odborníka JUDr. M. Machurka s názvem Serigrafie. Po ní následuje praktická část workshopu spočívající ve vlastní tvorbě sítotiskových grafik. Účastníci si zkouší různé umělecké postupy, dominantní technikou je "alla prima", motiv grafiky vytvořený přímo na sítotiskovou šablonu vykrývacím roztokem.

Svou grafickou kresbu můžete na sítotiskovou šablonu přenést za pomoci pauzovacího papíru. Někdo na něj kreslí tuší a vytváří perokresbu - konturu, šrafuje fixem, obtiskuje razítka, tupuje, velké plochy vyřezává skalpelem do maskovací červené fólie. Na pauzovací papír se dá kreslit i tužkou. Sítotiskaři sice při osvitu sítotiskové šablony vyžadují předlohu obrázku nepropustně temně černou, ale serigrafie není o technické přesnosti, je to umělecký sítotisk. I měkké stopy tužky lze na sítotiskovou šablonu nasvítit.

Malování vykrývací emulzí přímo na sítotiskovou šablonu

Malovat přímo na sítotiskovou šablonu lze nejen štětcem, ale otiskovat i stopu papíru, hranu tužky, tupovat molitanem apod.

Každý účastník workshopu by za čtyři dny měl stihnout natisknout dvě serigrafie složené alespoň ze čtyř barev v nákladu 50 serigrafických listů. Svou navrženou grafiku můžete samozřejmě konzultovat s lektory workshopu, kteří vám pomohou pochopit techniku serigrafie, tzv. rozložit váš výtvarný návrh na barevné plochy, promyslet vzájemné prolínání a překrývání či soutisk jednotlivých barevných vrstev.

První den se chýlí ke konci. Ráno je moudřejší večera. Někteří už mají své první nasvícené sítotiskové šablony, míchají si barvy pro zítřejší tisk.  Pod rouškou tmy se jedeme ubytovat a čeká nás první společná večeře v místní hospůdce. Vyzvědět, jak se kdo celý rok měl, podiskutovat o sítotisku a zalít srdečnou tvůrčí atmosféru dobrým mokem.

Den druhý - pátek

Vychází slunce. "Já nemohla vůbec usnout. Pořád se mi v hlavě přemítalo, jak to budu tisknout. Zamíchali jste mi úplně hlavu, že jsou i průhledné lazurní barvy." Snídaně čeká. Všichni za čerstva a natěšeni na své první tisknutí, přesouváme se do Dašic.

Tiskárna spontánně ožívá. Začíná hrát všemi barvami, vzduch se prosycuje prvním ředidlovým odérem z čištění sít a míchání barev. Papíry šustí, těrky roztírají barvy po šablonách, větráky hučí a stojany klapou. Workshop nabírá na obrátkách.

Tiskárna utichá až ve večerních hodinách, kdy všichni společně odjíždíme na zaslouženou večeři. Noc je ještě mladá. Kytarový dýchánek pod okny hotelu je kulturní tečkou za pátečním workshopovým dnem. "Holky já nemůžu spát. Pořád vidim tu těrku a tisknu. " "Mě zas bolí celý tělo." "Já jsem napnutá jak síto."

Den třetí - sobota

Tryskomyši a sítotiskový workoholici v sobotu ráno dotiskují svou pátou i šestou barvu u své první serigrafie. Vrhají se pracovat na druhé. Začíná nové kolečko - pauzák, osvit, míchání barev a čekání, až se uvolní sítotiskový stůl, abyste mohli tisknout. Workshop je i o komunikaci a vzájemné toleranci. Když se má dvacet lidí tvořících dvě serigrafie v průměru o šesti barvách (já jich měla sedm) vystřídat postupně na několika sítotiskových stolech, vyjdou vám ty čtyři dny jako pořádný sítotiskový maraton.

Den čtvrtý - neděle

Nechce se vám z postele, ale musíte. Blíží se konec a pomalu zase balíme.

Poslední den workshopu bývá hektičtější. Všichni dotiskávají své serigrafie. Neustále se díváte na hodiny a trnete, jestli vám ještě ten hodný pán, co celé čtyři dny nevylezl na denní světlo a osvicuje sítotiskové rámy, nasvítí ten váš poslední.

Tisknou se společné desky a trička. Každý účastník workshopu obdrží jeden kompletní soubor vytvořených grafik, které v průběhu setkání a tvůrčí práce vzniknou. Zbývající soubory jsou používány pro výstavy pořádané Sítotiskovým svazem a popularizaci serigrafie. Ty nejlepší a vybrané budou vystaveny na mezinárodním tiskařském veletrhu v Londýně FESPA 2013.

Závěrečnou tečkou za celým workshopem je třídění serigrafií a signování jednotlivých grafických listů. Společná diskuze nad jednotlivými grafikami je zhodnocením čtyřdenní přátelské atmosféry.

A co jsme si vlastně natiskly?

Protože jsme všechny z Fleru, serigrafické listy najdete vystavené v našich zdejších obchodech:

Svatební... em.en.

Mast - SvatavaJ

Tanečky v dešti - lindart

Maska - dprchalu

Svatba krojovaná - Oringle

Workshop je u konce. Práce účastníků serigrafického setkání i z minulých ročníků najdete ve Fotogalerii na stránkách Sítotiskového svazu ČR. Můžete se nechat inspirovat a třeba se příští rok setkáme. Nás nyní čeká návrat do reality...