Kouzlo vzpomínek zachycené na fotografiích nejlépe vynikne pěkně uspořádané do alb. A když jsou alba navíc krásná a příjemná na dotek… Dřevěná foto-alba z dílny Honzy a Dominika jsou vyráběna s láskou ke dřevu a s úctou ke vzpomínkám – a je to na nich poznat. Nejen na výrobcích, ale i na úžasném přístupu k zákazníkům.

Řekněte nám na úvod něco o sobě.
Dobrý den, jmenujeme se Jan Ševčík a Dominik Čermák a společně tvoříme pod značkou DŘEVĚNÉ FOTO-ALBUM, kterou bychom vám rádi představili. Naším mottem je „s láskou ke dřevu“, což se snažíme přenést do všech našich výtvorů – ručně rytých dřevěných alb na míru dle vašich přání.

Jak jste se dostali k tvoření?
Honza vystudoval uměleckořemeslné zpracování dřeva v Bystřici pod Hostýnem. Když si před lety chtěl ještě jako student v obchodě pořídit fotoalbum a zjistil, kolik stojí, řekl si, že to ho raději zkusí vyrobit sám. Využil domácí zázemí v podobě malé dílničky, zkušeností ze školy a vyrobil tehdy naše úplně první album. Vypadalo úplně jinak, než jak můžete vidět dnes, ale princip byl stejný – dvě dřevěné desky s ruční rytinou a dírami na přivázání papírů. Album mělo úspěch. Tam vyrobil jedno pro toho kamaráda, tam zase pro toho, a když jsem po něm chtěl už asi třetí, řekl „a dost“, uděláš si ho sám.
Já v té době studoval architekturu, navíc měl za sebou 15 let chození do výtvarky, takže úplně krok do neznáma to nebyl, ale žádný učený z nebe nespadl a tak i na vzhledu rytin je rozdíl jasně zřetelný. Každopádně zájem mezi kamarády začal vzrůstat, a protože i mně, jako každému studentovi, se hodila každá koruna, začal jsem alba prodávat. Nejdřív mezi kamarády, následně jsme vytvořili profil na Fleru, pak webovky, potom začali objíždět všelijaké jarmarky, veletrhy apod., až jsme se dostali do dnešního stavu, kdy mám školu úspěšně za sebou, ale naplno se věnuji jen albům.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Ano, vzhledem k rostoucí produkci jsem ještě během studia začal s alby podnikat. Z přivýdělku při škole se tak stalo plnohodnotné full-time zaměstnání, takže asi jako spousta živnostníků děláme stylem od nevidím do nevidím. Honza po ukončení své školy vytvořil značku JANOVA RUČNÍ PRÁCE, pod kterou naše fotoalba spadají. On se ale daleko více věnuje tomu, co vystudoval. Vyrábí z masivu nádherné kousky nábytku, kuchyně, schodiště, dveře – zkrátka cokoliv potřebujete ze dřeva do interiéru i exteriéru.

Naše technika spočívá v ruční práci – a to v celém procesu výroby alba. Je to naše přidaná hodnota, díky které se stále ještě odlišujeme od podobných produktů na trhu. Snažíme se o individuální tvorbu na míru našim zákazníkům. S každým z nich individuálně komunikujeme a navrhneme motiv rytiny i celkový vzhled alba tak, aby byli s výsledkem maximálně spokojeni. A rytí dlátky nám tuto jedinečnost každého alba umožňuje. Každé album je neopakovatelným originálním kouskem a naši zákazníci tak mají doma něco, co nikdo jiný nemá.

Celý tvůrčí proces výroby ukázkového alba si můžete prohlédnout na našem videu. Co ale ve videu neuvidíte a co tomu všemu předchází, je komunikace se zákazníkem. Ta je pro nás velmi důležitá, protože si zakládáme na individuálním přístupu. Naši zákazníci mohou načerpat inspiraci v galerii našich výrobků – ani zdaleka to nejsou všechna alba, která jsme za ty roky vyrobili, ale vystavená alba představují jakýsi průřez naší tvorbou, reference, čeho všeho jsme schopní, a vám tak umožňují vybrat si konkrétní motiv, který jsme již dělali. Nechat si ho na přání upravit, doplnit text, datum, změnit barvu desek, počet papírů nebo samozřejmě udělat kompletně nový návrh dle vašeho zadání. To vše je zdarma, protože chceme nabídnout možnost individuální tvorby na míru.
A pak může začít samotná výroba alba. Již dopředu máme připravené nahrubo opracované desky, které namoříme na požadovaný odstín, vyryjeme rytinku, navoskujeme, navážeme papíry a je hotovo! To vše stále pod naším heslem „s láskou ke dřevu“.

Zpětná vazba na naši tvorbu má několik rovin. Tím, že jsme dva, je v první řadě mezi námi navzájem. Ne na všem se nám vždy podaří hned napoprvé shodnout, ale právě díky tomu se nám daří vychytat nejvíc much, ještě než něco vypustíme ven. Druhou rovinou jsou naši nejbližší – rodina a kamarádi, kteří mnohdy dokážou říct i nepříjemné pravdy bez obalu, ale vždy je to konstruktivní kritika, která zkrátka posune nejvíc. A v neposlední řadě je to úžasná zpětná vazba našich zákazníků. Ano, nejsme neomylní, takže se občas stane, že se nám něco nepodaří, když třeba vyryjeme v zápalu boje na album špatné datum, ale to ohromné množství pozitivních reakcí, které se nám vrací, je zkrátka dechberoucí a moc vám za to děkujeme! To pak člověka neskutečně žene kupředu, když jeho práce má takový kladný ohlas, dělá vám radost a ještě vám stojí za to sednout k počítači a napsat nám třeba pár děkovných řádků. Prostě nejlepší odměna – k nezaplacení!

Doporučte Fler tvůrce, kterého máte rádi.
Určitě bych doporučil značku ZasPas mojí bývalé spolužačky. Dělá nádherné kabelky, tašky a peněženky z recyklovaných automobilových bezpečnostních pásů. Originální nápad, skvělé provedení!

Kdybyste měli upozornit na jeden svůj výrobek z Fleru, který by to byl a proč?
Určitě by to bylo dřevěné fotoalbum… Těžko vypíchnout jedno konkrétní album, protože každé je originál. Máme motivy, které se prodávají více, máme motivy či barevná provedení, která se nám líbí více, ale proč bychom zbytečně usměrňovali vaše preference? Vyberte si, co se vám líbí, nebo si sami navrhněte své netradiční album…

Používáte své výrobky, nebo jste kovářovy kobyly?
Jak už jsem psal výše, právě přes výrobu alb pro vlastní potřebu jsem se k celé této tvorbě dostal, takže ano, rozhodně. Vždyť co bychom to byli za tvůrce, kdybychom pro vás vše dostatečně nevyzkoušeli na vlastní triko? Na druhou stranu je pravda, že ta kovářova kobyla stejně po čase přikulhala, to musím přiznat, ač nerad…

Čemu se rádi věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Moc rád poznávám nová místa, kde jsem ještě nebyl. Baví mě být s přáteli, jezdit na bruslích, chodit po horách, sledovat dobré filmy či seriály (ale to se pojí s kulisou při vázání alb…), poslední dobou i hodně čtu, když je čas. Pokud mohu mluvit za Honzu, ten taky rád vyrazí kamkoliv do přírody, opečovává svého plechového miláčka, střílí z luku, hraje kulečník, nebo po těžké práci relaxuje u dobré kávy a zapnutého gramofonu. Společně toho podnikáme spoustu, ale teď hlavně tradiční nelítostné řežby do krve při badmintonu.

Jak vypadá váš ideální den?
Důležité je umění užít si každý den. Z tohoto pohledu mám štěstí, že se mohu živit tím, co mě baví, v čem vidím smysl, co přináší radost lidem okolo, co je tvůrčí a každý den tak má jinou náplň, což (aspoň zatím) brání pocitu vyhoření. A když je možnost užívat si radosti popsané dříve, tak je den ideální tuplem… V tomto život na volné noze přináší obrovskou svobodu, na kterou jsem si opravdu rychle zvykl. 

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Pracovních plánů je spousta. Rádi bychom tak jako každý předešlý rok zase (o kousek) zvýšili naši celoroční produkci alb. Rok 2018 bude prvním, kdy se albům budu moct věnovat naplno, nezávisle na škole. V lednu jsme přišli se zcela novým konceptem ručně ryté Dřevěné pohlednice, kterou co nevidět předvedeme i zde na Fleru.

Ještě než roztaje sníh, rádi bychom uvedli i další novinku v naší tvorbě – alba svázaná kůží. Možná už v létě přijdeme ještě s jedním, zatím tajným překvapením v naší produkci. Chystáme se na spoustu akcí, kde nás budete moct potkat naživo a „osahat“ si naši tvorbu v reálu. V neposlední řadě se chceme věnovat zvyšování kvality služeb i zde na Fleru, přinášet nové a nové motivy v naší galerii, ulehčovat vám tvorbu alb na míru a zkrátka s vaší pomocí toho vyrobit co nejvíc…
Děkujeme za veškerou přízeň, kterou jste nám za ty roky věnovali. Děkujeme za všechna alba, která jsme pro vás mohli vyrobit, věříme, že vám stále přináší radost a plní se krásnými fotografiemi na nezapomenutelné zážitky. Děkujeme, že se k nám spousta z vás vrací opakovaně. A ještě jednou děkujeme za tu úžasnou zpětnou vazbu, kterou nám věnujete, moc si toho vážíme!
Za tým DŘEVĚNÉHO FOTOALBA
Dominik