Je tu další díl ze světa exotických dřevin. Představíme si další čtyři výjimečné druhy, které díky krásné kresbě dřeva, zajímavé barvě a různým specifickým vlastnostem neunikly člověčí touze kácet, těžit a přeměňovat tyto vzácné velikány na nábytek, hudební nástroje, lodě či bohaté dřevořezby.

Jak už bylo zmíněno v Exotická dřeva I., vzácné dřeviny, ale vlastně vše, co nám příroda naší jedinečné planety štědře poskytuje, bychom měli využívat s rozumem a myšlenkou na budoucí generace, které by se dozajista také rády kochaly všemi těmi krásami světa. Tak snad vezmeme už konečně rozum do hrsti a začneme tu naši přírodu jak se patří chránit, šetřit a uzdravovat. Ona má sice velmi dobrou schopnost regenerace, ale našemu tempu drancování prostě chudák stačit nemůže.

Zdroj Thestudentsunion

Teak - jedno z nejodolnějších dřev

Teakové nebo také týkové dřevo je velmi tvrdé, pevné a pružné a dobře odolává vlivům počasí. Barvu má zlatě-středně hnědou, která stárnutím tmavne. Bez napuštění olejem se může změnit až na stříbrošedou. Je odolné proti plísním, hnilobě a hmyzu. Jeho nepropustnost způsobená obsahem olejnatých pryskyřic zaručuje vysokou trvanlivost i v mokrém prostředí. Obsah oleje chrání železné spoje před korozí, takže ani hřebíky v něm nerezavějí.

Teak pojmenovaný Kannimara, 500 let (Indie), zdroj Travalour

Zdrojem dřeva je tropický strom z čeledi hluchavkovitých teka obrovská, která pochází z jižní a jihovýchodní Asie. Vyskytuje se především v Indii, na Srí Lance, Indonésii, Thajsku, Barmě a Bangladéši. Dnes se však také pěstuje i na plantážích v tropické Africe a Americe.

Zdroj Floraofbangladesh

Pokácené kmeny, zdroj Thehindu

Teka obrovská (Tectona grandis) někdy nazývaná také jako „indický dub“ dosahuje délky 30 až 45 metrů a tloušťky od 1 do 1,5 m. Má šedou, podélně vrásčitou borku, kvete krémově zbarvenými latami, které mohou být dlouhé až 50 cm. Plody jsou až 1,5 cm velké s peckami a jsou uloženy v okrouhlém obalu.

 Zdroj Latin-wifeFlickr

Vzhledem ke svým vlastnostem se dřevo používá na stavbu lodí, různých konstrukcí. Pro svoji pěknou barvu je také oblíbené pro výrobu nábytku, dýh a obkladů, v řezbářství a modelářství.

Teaková loď, Bangkok - Thajsko, vlastní archiv

Zdroj Furnitureindonesia

Zdroj Womensweekly

Zdroj Brumbaughs

Zdroj Bloglovin

Pokud byste se chtěli teaku podívat pěkně na kořínek, budete muset do indického Nilamburu, kde najdete jediné muzeum teaku v Indii. Nebudete zklamaní, je tu toho hodně k vidění.

Zdroj Tripadviser

Palma - přežívajících prehistorická rostlina

Dřevo palem charakterizuje vysoká pevnost a pěkná kresba. Vzhledem ke své tvrdosti se dřevo neopracovává snadno. Barva dřeva může být různá od červené přes odstíny hnědé až po černou. Skupina zahrnuje téměř 2800 druhů ve 189 rodech, rozšířených převážně v tropických a subtropických oblastech na všech kontinentech. Palma olejná, areková, kokosovník ořechoplodý, datlovník pravý, palma cukrová, to je jen malý výčet zástupců této čeledi jednoděložných rostlin nazývané arekovité.

Zdroj Fler

Palem existuje mnoho různých druhů, zdroj Pinterest

Palmy jsou velmi různorodé dřeviny s jednoduchým, většinou nevětveným kmenem, který je ukončen růžicí rozměrných listů. Většina druhů kvete opakovaně, některé však vykvétají pouze jednou a pak odumírají. Plody olejových palem jsou palmové ořechy, palmy arekové mají peckovice se semeny, známými jako betelové ořechy, plodem kokosové palmy je známý kokosový ořech, palma datlová plodí sladké datle, plody palmy cukrové jsou podobné kokosovým ořechům.

Zdroj Stuff

Zdroj Moorishfalafelbar

Betelové ořechy z arekové palmy, zdroj Ja.videoblocks

Z pěstování palmy olejné se stal bezohledný byznys, který drancuje obrovská území jihovýchodní Asie. Palma je hojně pěstována na plantážích a vytlačuje původní porosty, čímž tragicky ohrožuje mnoho rostlinných a živočišných druhů. Například na ostrově Borneo zahraniční společnosti skoupily půdu, vymýtily původní tropický prales a založily plantáže těchto olejových palem, takže prakticky vytlačily původní živočichy pouze do úzkých pásů vegetace v okolí řek. Zdá se, že lidská hamižnost nezná slitování a nemá pražádné svědomí.

Plody olejové palmy, zdroj Worldwildlife

Palmové dřevo se používá pro výrobu rukojetí nožů, intarzií, malého nábytku, uměleckých předmětů. Palmové listy však mají snad ještě větší využití. Používají se k pletení rohoží, košíků, dokonce se z nich vyrábí i ekologické nádobí. No a kokosový ořech přímo vybízí k vytvoření pěkné misky, květináče nebo dalších užitečných předmětů.

 Zdroj Pinterest

Zdroj Pacificgreen

Kokos místo želvy

Prodej tradičních suvenýrů turistům na Borneu představuje pro obyvatele indonéských ostrovů jistý zdroj obživy. I přes celosvětový zákaz je stále jednou ze surovin želvovina, která stojí kriticky ohrožené mořské želvy život. Designerská soutěž Martiny Nevařilové Kokos místo želvy nabídla udržitelnou alternativu (rok 2018).

Aby místní řemeslníci měli alternativu k želvovině a mohli nabízet moderní a prodejné suvenýry, vznikla v rámci projektu Chráníme mořské želvy, kde jsou Češi aktivně zapojeni, právě zmíněná soutěž. Mladí designéři navrhovali přímo na Borneu výrobky z kokosového ořechu, které by mohly nahradit tradiční suvenýry vyráběné doposud z želvoviny.

Zdroj Zoomagazin

Zdroj Magazin.travelportal

Palmy jsou také nadneseně řečeno živoucí fosilií, protože mezi paleobotanické nálezy patří i pylová zrna nalezená ve svrchně křídových vrstvách, a to na různých kontinentech. Jedním z nejčastěji nalézaných fosilních rodů je Palmoxylon.

 Zkamenělé palmové dřevo, zdroj Worthpoint

Korkový dub – zdroj přírodního korku

Dub korkový se pěstuje pro přírodní korek, který se získává olupováním borky v intervalech 8 až 12 let.

První sklizeň se může provést po cca 25 letech od výsadby, když kmen dosáhne minimálně 70 cm v obvodu; kvalitní korek pro výrobu zátek ale bývá až po třetí sklizni, tedy až po 75 letech.

Zdroj Corkforest

Korek je pružný a lehký materiál, dobře tepelně izoluje a odolává poměrně vysokým teplotám až do 120 stupňů Celsia. Dub korkový je listnatý strom z čeledi bukovitých. Největším pěstitelem je Portugalsko, Španělsko, Itálie, Maroko, Alžír, ale pěstuje se i v Severní Americe.

Zdroj Theextremehorticulturist

Dub korkový dosahuje výšky až kolem 20 m. Je to stále zelený, neopadavý strom. Borka je silná až 13 cm, pórovitá a odlupuje se ve velkých plátech, ze kterých se získává přírodní korek. Svou tloušťkou zároveň stromu slouží jako ochrana před lesními požáry a dub je schopen ji regenerovat, květenství jsou jehnědy a plody žaludy, které mají až 3 cm.

Zdroj Uv.es

Zdroj Kuryr-ricany

Korek z prvních sklizní se zpracovává převážně na dekorativní účely. Nejznámějším produktem z korku jsou korkové zátky, které byly použity u vína již v roce 1530 a umožnily tak nový způsob jeho skladování v lahvích. Používá se také na výrobu korkových podlahových krytin nebo v obuvnickém průmyslu. Jeho vlastnosti a charakteristická struktura ale nabízí mnoho dalších způsobů využití od drobných předmětů, jako jsou peněženky, přes podložky pod hrnce po větší kusy, jako jsou nástěnky, rámečky či obrázky na zeď.

 Zdroj Theextremehorticulturist

Zdroj Pinterest

Zdroj Pinterest

Zdroj Bikerumor

Korkový designový nábytek, bratři Campanovi z Brazílie, zdroj Dezeen

Zebrawood – pruhované dřevo

Zebrawood je velmi tvrdé a těžké dřevo. Zbarvení dřeva přechází ze zlatožluté až do tmavě hnědé barvy, má jemnou strukturu a výrazné tmavší pruhy, které připomínají zebří pruhování. Často jsou v textuře viditelná zrna uspořádaná vlnkovitě nebo navzájem propletená, což toto dřevo činí hůře opracovatelným.           

Zdroj Akashicgrove

Zdroj Globaltrees

Dřevo pochází z tropických stromů z čeledi ledvinovníkovitých, do které patří i ledvinovník západní – známý produkcí kešu ořechů. Rod Astronium se vyskytuje v Brazílii, střední a Jižní Americe. Rod Microberlinia patří do čeledi bobovitých a je nazýván africkým zebranem nacházejícím se v Gabonu, Kongu a Kamerunu, kde se stal ohroženým druhem.

Zdroj Drevovoni

Lesy Kamerunu, kde se dřevo těží, zdroj Drevovoni

Rod Astronium ze Střední případně Jižní Ameriky tvoří většinou velké stromy až 30 m vysoké s kmenem až 1 metr v průměru. Mají hladkou šedavou nebo zelenavou kůru, vylučují lepkavou pryskyřici nebo gumu. Kvetou v bohatých větvených latách, plody mají elipticky podlouhlé a špičaté. Africký rod Microberlinie dorůstá výšky až 45 m s kmenem o průměru až 1,5 m. Pach dřeva při obrábění je velmi nepříjemný.

Zdroj Akashicgrove

Vzhledem k zajímavé kresbě je používáno k výrobě intarzovaného nábytku, hudebních nástrojů, drobných dekorativních předmětů, ale i k výrobě zbraní, lyží nebo rukojeti různých nástrojů. Dokonce i palubní desky automobilů Mercedes Benz a Cadillac byly vyráběny z tohoto atraktivního dřeva.

Zdroj Benzworld

Zdroj Pinterest

Zdroj Drevovoni

 Zdroj Pinterest

Zdroj Pinterest

Autorky: Radomíra Šmikmátorová, Michala Šmikmátorová

Zdroje: Databaze.dendrologie.cz, Wood-database.com, Wikipedie

Exotika na Fleru? Jistěže!

Za netradičními dřevinami nemusíme daleko, i na Fleru najdeme řadu výrobků ze zajímavého dřeva vonícího exotikou a dálkami...

Dřevěné sluneční brýle+pouzdro (zebra wood) od Yayee

Coconuts...Kokosky...kokosové náušnice od Zualu design

Káro od Pere

Dřevěný lustr od Digitalcraft

Teaková Rubínová mísa od Homika1

Hexagony - tabule a dekorace od Alexxi

Kokosový od plusminus

PEARL (mango) z teakového dřeva a pryskyřice od Gibontom

Simple coco & variscite od petrael

Coconut autumn od Melantril gallery

Knoflíkové náušnice - kokosové od Jitinka16

Dřevěný motýlek DJaw - teak od DJaw

Příběhy kamene s kokosovými korálky od alobar

Pro bohyni III od sleepy meadow

Náramek India od Limi

Spirálové náušnice z teaku od tallestman

Dřevo spoutané v okovech (iron wood) od Střela

Korková Mini Zipka od Snooffi

On the beach od pkvitkova

Zvonek alba - spissamentum od La Hvinka

 A jaké dřevo vlastně máte nejraději vy? :)

Úvodní foto: židle TUVALU z palmového dřeva, kůže a oceli od Pacificgreen.