V minulém díle našeho fotografického seriálu jsme se věnovali fotografování malých předmětů. Dnes si ukážeme, jak se fotí módní doplňky na modelech, budeme tedy fotit portréty. Opět se vydáme cestou minimálních nároků na naše finance i čas. Dnes nás do kouzla fotografie zasvětí CVRNGLIK.

Světlo
Ze všeho nejdříve si povíme něco o prostředí. Fotografovat můžeme doma i venku,  a to s běžným kompaktním digitálním fotoaparátem nebo zrcadlovkou (tu ale mnozí k dispozici nemají). Doporučuji začínat v klidném domácím prostředí, nebudete se stresovat ani vy, ani model. Nejprve si budete muset najít v některé místnosti optimální světelné podmínky. Bude to jistě u okna, skrze které prochází dostatečné denní světlo.
Ale hned tady se zastavíme a popíšeme si, jak má vlastně vypadat takové vhodné světlo k fotografování vašeho zboží, potažmo k portrétní fotografii. Hledejte takové místo, kde nedopadají žádné přímé světelné paprsky, tedy žádné oslňující světlo. Pak bychom měli na fotografii tvrdé stíny (nevzhledný ostrý stín za objektem ve směru slunečních paprsků), přepálená místa, zkreslené barvy, a také se model nedokáže do prudkého světla tvářit přirozeně a uvolněně. Dnes takové světlo není? Nevadí, netlačte na pilu, nefotíte svatbu, na vhodné světelné podmínky si počkejte!

Fotografování pod přímým slunečním světlem není dobrý nápad...

Nefoťte, když je příliš zamračeno a na obloze jsou tmavé mraky nebo když je šero. Ideální je měkké rozptýlené bílé světlo, tzv. „bílá obloha“. Je dostatek světla, ale je takové, že se nemusíme při přímém pohledu mračit. Totéž platí i o focení venku.
Zapomeňte na blesk (myslíme to opravdu vážně a v dalších článcích to budeme stále dokola opakovat)! Jeho funkci na svém přístroji pro jistotu vypněte, pěknou a přirozenou fotografii s ním nikdy nepořídíte! Nefoťte ani při domácím umělém osvětlení, fotografie budou pro nedostatek světla rozmazané a barvy zcela zkreslené.

Tvrdé stíny, zkreslení barev. To je výsledek focení při domácím osvětlení.

Pozadí
Nejvhodnější je bílá stěna. Bílá světlo nejlépe odráží a ještě více se rozptýlí po místnosti. Sundejte obrazy a přemístěte všechny rušivé věci z dosahu objektivu. Za modelem by nemělo být nic, co by odvádělo pozornost od fotografovaného objektu. Pomoci si můžete i odhrnutím záclon a pochopitelně žaluzií.
Musíte však vyzkoušet, co je lepší. Někdy tenká bílá poloprůhledná záclona světlo změkčí. Nemusíte vyklízet půl pokoje, ani nepotřebujete ateliér. Stačí opravdu kousek místa, jak je patrné na fotografii níže. A pokud ve vašem bytě či domě opravdu takové místo není? Vezměte své zboží a vyfoťte jej třeba u kamarádky nebo venku či na zahradě (focení v exteriéru se budeme věnovat v jiném článku).

Takhle je to správně, nepřímé denní světlo a vhodná volná stěna.

Úsměv, vyletí ptááčeeek!

Model
Jaký je nejvhodnější model? Tady přílišná omezení nejsou. Určitě se vám bude lépe pracovat s člověkem trošku fotogenickým, ale hlavně s takovým, který se fotit chce, je trpělivý a spolupracuje! Focení je zábava, ne stres!
Nemáte vhodný model? Oslovte třeba kamarádku, se kterou si dobře rozumíte, udělejte si kafe nebo čaj. Můžete si u focení povídat. S uvolněným modelem se pracuje jedna radost! I focení neposedných dětí se dá zvládnout a může být zábava, jen si vyčleňte dostatek času. Děti se chovají spontánně a nevydrží v pózách, o to více jsou však na fotografiích přirozené. Můžete je zabavit třeba hračkou, aby poseděly na místě. Díky vhodnému zaostření docílíte, aby byla divákova pozornost zaměřena na fotografované zboží.

Odstup (vlastně odstupy dva!) a hloubka ostrosti
Dostáváme se k aranžování modelu. Ten postavte alespoň metr až dva od zdi! Díky tomuto odstupu docílíte, že v pozadí nebudou rušivé stíny ani patrná struktura zdi. A druhý odstup je mezi vámi a foceným modelem, model se bude cítit příjemněji, když mu nebudete stát s foťákem před nosem. Když budete u foceného modelu příliš blízko, budou také proporce na fotografii zkreslené - tzv. „koní hlava“. Běžte tedy co nejdále vám to místnost umožní a focený objekt si fotoaparátem přibližte!
Použitím zoomu (pokročilejší k tomu mohou přidat co nejnižší clonu v manuálním nastavení priority clony - "A") docílíte malé hloubky ostrosti a tedy pěkně rozostřeného pozadí. Rozostřené pozadí je velmi důležité, vytváří příjemný měkký pocit a vede pohled diváka přímo na zaostřený objekt. Dále nezapomeňte zapnout automatické vyvážení bílé a jednobodové zaostření. Ideální nastavení ostřícího bodu je na střed (vícebodové ostření mate a nemáte nikdy úplnou jistotu, na co vlastně ostříte).
Hotovo? Výborně! Zaostřete tam, kde chcete mít objekt nejvíc ostrý, nad tím musíte mít absolutní kontrolu. U portrétu to bývají oči. Máte namáčknuto, chcete-li, můžete ještě změnit kompozici. Portrét nefoťte z podhledu, jsou potom nepěkně vidět třeba nosní dírky. Začátečníkům doporučuji fotit nejlépe v úrovni očí (fotíte-li děti, musíte si dřepnout). Pozor na brýle, házejí odlesky. Pokud je model nosí, sundejte je (pokud pochopitelně nejsou vaším prodejním artiklem ;o)).

Kompozice
Pro prodejní účely by zcela jistě postačilo, aby fotka byla ostrá, dostatečně světlá, focený objekt tak akorát daleko. Pokud jako začátečník řešíte i kompozici, zkuste se držet pravidel „zlatého řezu“ (objekt vypadá přirozeněji, když není na fotografii uprostřed, viz obrázek - body 1,2,3 nebo 4). Také dávejte pozor, kam směřuje pohled modelu. Tímto směrem by mělo být na fotografii větší místo!

Doplňkové fotografie
Nafoťte snímků více, ať máte z čeho vybírat (některé budou třeba neostré nebo jinak nevyhovující) a také z různých úhlů či zezadu. Mírné boční světlo (pootočení modelu) dodává fotce plasticitu.
Zákazník si také jistě rád prohlédne doplňkové fotografie. Tuto možnost Fler nabízí a tak ji využijte! I vy, když nakupujete, si chcete zboží důkladně a ze všech stran prohlédnout, vyzkoušet a osahat. Mějte na paměti, že při obchodování na internetu fotografie prodávají! Vyfotíte-li třeba čepici, bude chtít nakupující nejen vidět, jak vypadá položená, ale také jak vypadá oblečená, jak vypadá ze stran, zezadu nebo uvnitř.
V neposlední řadě je tady detail. Zajímavý detail na zboží nebo vypracování či odhalení struktury materiálu, zapínání brože, kabelky atp. Tady využijete funkci makro. Je-li vaše zboží kvalitní, pochlubte se. Více v článku Fotíme malé výrobky na Fler.

Doplňkové fotografie: Využívejte možnosti vložení doplňkových fotografií. Jako hlavní fotografii vyberte vždy tu, která popisuje výrobek komplexně a je vizuálně atraktivní.

Ach jo, na pořádnou fotku potřebuji zrcadlovku...
Tak na takovéto chmurné myšlenky můžete ihned a s lehkým srdcem zapomenout. Ano, zrcadlovka vám jistě poskytne lepší kontrolu nad fotografií a řadou parametrů předčí běžné kompakty, na kvalitní fotografie pro internet vám ale i kompakt či ultrazoom budou bohatě stačit (úchvatných 20 megapixelů využijete na plakát A0, ale pro internet jsou vám na nic).
Fotografie nejsou o fotoaparátu, ale o fotografově "oku" a o praxi, tedy základech a zásadách při fotografování. Víte o tom, že někteří světoznámí fotografové vytahují měchové fotoaparáty prababičkám ze skříně a fotí s nimi? Schválně se podívejte na naše porovnání podobných fotografií focených zrcadlovkou a kompaktem.

Kompakt a zrcadlovka. Zrcadlovka a kompakt. Který je který? Poznáte rozdíl?

Pohodička při focení s kompaktem.

V jednoduchosti je síla (a krása)
Ještě jedna rada a tip na závěr pro začínající amatérské fotografy. Nesnažte se o mohutná barevná aranžmá se spoustou dalších předmětů. Zvolte jednoduché, jednobarevné pozadí, nenápadný oděv, aby módní doplněk, který fotíte, opravdu vynikl a upoutal na první pohled. Zákazník by jej neměl na fotografii hledat či dokonce uvažovat, co za zboží vlastně prodáváte!
Fotografie můžete pochopitelně lehce upravit v některém z grafických editorů (programů na úpravu fotografií), ale doporučuji úpravy velmi jemné, citlivé, jako je mírné prosvětlení nebo doostření (s těmi vám pomůže třeba on-line aplikace Picknik). Není nad dobře vyfocený snímek, který již další úpravy nepotřebuje!

Přeji vám povedené fotografie a radost z focení. CVRNGLIK