Vítejte u dalšího dílu našeho seriálu pro fotoamatéry. Tentokrát se vydáme ven, budeme fotografovat zboží na modelech a modelkách a povíme si, jaká úskalí na vás čekají při fotografování v exteriéru i jakých chyb se vyvarovat.

Lokalita
Rozhodně se vyplatí mít místo k focení předem vybrané. Vyrazit někde narychlo a hledat vhodné fotopozadí až s oblečenou modelkou může být stresující a unavující. Prohlédněte si své výrobky a popřemýšlejte, v jakém prostředí by se vám líbily nafocené. (Někteří fotografové si lokality zběžně fotí nebo zapisují poznámku, jakmile na pěkné místo narazí, třeba cestou do práce nebo při vycházce.) Fotíte-li s modelkou a začínáte, určitě vyberte místo klidné, kde vás nebudou znervózňovat a rozptylovat zraky kolemjdoucích. Oděv, který fotíte, by měl ladit nebo být v zajímavém kontrastu s pozadím. Máte-li u domu zahradu a přijatelné okolní pozadí i za ní, můžete fotit tam.

Příprava
Pokud jste si vyhlédli pěknou lokalitu, která je od vašeho bydliště vzdálena, doporučuji si doma v klidu vše předem připravit, abyste po doražení na místo nebyli nemile překvapeni vybitými bateriemi nebo absencí paměťové karty ve foťáku. Doporučuji přibalit i svačinu nebo něco na zub :-)

Čas a počasí
V předešlých článcích jste se mohli dočíst, jak důležité je světlo, ale pro ty, kteří jej nečetli, ještě zopakujeme – přímé polední slunce na modré letní obloze, ačkoli se to zdá  neuvěřitelné, je naprosto nevyhovující. Profesionál může mít problém se správnou expozicí, natož laik. Fotografie mají přepálená místa a tvrdé stíny. Ideální je lehce pod mrakem. Chcete-li fotit za slunného dne, zvolte ráno nebo pozdní odpoledne. Může ale nastat situace, kdy se počasí rapidně změní během focení a svítí tak prudké slunce, že se nedá skrýt. Vyzkoušejte focení v protisvětle. Zrcadlovku opatřete sluneční clonou a pamatujte, že sluneční paprsky by neměly dopadat přímo na čočku/čip. Lépe je mírně z boku a případně ještě paprsky rozptýlit třeba vzdáleným stromem. Já osobně mám takové fotky ráda. Mají slunnou snovou rozechvělou atmosféru a modelka nemusí mhouřit oči. Pokud by se vám při automaticky nastavené expozici zdály snímky příliš světlé a málo barevné, jakoby „vyšisované“, zkuste je trochu podexponovat. Váš fotoaparát si se vším možná poradí i sám - když focený model na snímku bude zabírat větší místo, upraví expozici automaticky. Odstupte si a využijte zoomu.

Foto v protisvětle

Focení
Dostáváme se k samotnému focení. Pro mě kreativní báječná variabilní a tvůrčí činnost s úžasnými možnostmi. Přestože si vše naplánujete a promyslíte pózy, focení s modelkou je živý proces vyžadující invenci. Musíte umět/snažit se jednat operativně, improvizovat, využít momentálních možností a přizpůsobit se nečekaně vzniklým situacím. Vymáčknout zkrátka to nejlepší a dostat to na fotku tak, aby to bavilo všechny zúčastněné. Já pokaždé s napětím a očekáváním sleduji v počítači, jak se nové snímky vyvedly.
Fotíte-li s modelkou poprvé, asi se vás bude ptát, co má dělat, jak se tvářit a jak pózovat. Doporučuji proto promyslet si několik póz předem na rozehřátí :-) Pro inspiraci prolistujte například některý z módních magazínů. Modelka se mezitím uvolní a půjde to samo. Já mám ráda pozice přirozené, ale stylizované fotografie mohou, obzvláště pro účely módní fotografie, vypadat velmi dobře a efektně. Záleží na zkušenostech a výrazu modelky a vašem uměleckém záměru.

Kompozice a pozadí
Příjemná kompozice je u scenérií trochu složitější. Musíte na fotografii většinou skloubit více různých objektů, různých tvarů a barev. Určitě vám i tentokrát poslouží zjednodušená zásada zlatého řezu.
Pro začátek použijte pozadí jednoduché (při focení ve městě třeba fasádu domu), později můžete více experimentovat. Jestli kompozici nemáte v oku, vyfoťte objekt trochu z dálky a finální ořez vytvořte až v počítači, kde se začátečníkům správná kompozice spíše podaří. Odhalíte možná i rušivé předměty „na scéně“, kterých jste si, zabraní do focení, předtím nevšimli. Zdá-li se vám pozadí rušivé, rozostřete jej. Tak přitáhnete pozornost na modelku a zboží. Jak na rozostřené pozadí, se dočtete také v našem článku Fotografujeme módní doplňky na Fler nebo podrobněji v článku Jak na to: Hloubka ostrosti, clona, ohnisková vzdálenost.
Pochopitelně můžete využít i zajímavou strukturu a barevnost pozadí ostrého. A jako vždy, vyfoťte snímků více a vyberte jen ty nejlepší!

Rušivé předměty
Při focení v exteriéru si dávejte, vzhledem k různorodosti pozadí, ještě větší pozor na rušivé předměty zasahující do fotografie. Jistě všichni znáte snímky s pouličním osvětlením, dopravní značkou, stromem „vyrůstajícím“ modelce z hlavy. Fotografujete li v parku, pozor na pouliční osvětlení, odpadkové koše a odpadky poházené po zemi, na nechtěné další osoby na snímku.
Fotografujete-li ve volné přírodě, pozor na sloupy a dráty vysokého napětí, příliš bujnou zeleň nepropouštějící dostatek světla či výrazně zastiňující modelku.

Nešvary

  • Naklonění fotoaparátu při focení s výsledkem padající postavy a horizontu (který nebyl uměleckým záměrem).
  • Rušivé předměty v pozadí zasahující do postavy zejména v oblasti hlavy.
  • Tmavé a rozmazané snímky, nevhodné pozadí, nedodržení odstupu mezi modelem a fotografem, focení za prudkého poledního světla.

Jak jsme fotili s dětmi
My jsme se vydali fotografovat na nedalekou louku. O místě jsem přemýšlela předem, ale než k focení došlo, vyrostla tráva poměrně vysoko a zasahovala do obličeje. Vhodnější se potom ukázala protější louka s obilím. (Z úrody nebylo nic zničeno, modelka stála v cestičkách po traktoru ;-)). Ze zkušenosti vím, že děti se nerady fotí stylizovaně a dlouho. Počítala jsem s tím a tak jsme do auta přibalili i nádobíčko a něco ke hře tak, aby doplňující předměty nerušily a příliš neodváděly pozornost, jen vytvářely dějovost. Modelka se nakonec tak zabrala do hry, že vůbec nevnímala, že ji fotím a nakonec se jí ani nechtělo domů.

Tipy závěrem

  • Zaměřte se na zdůraznění oděvu! Módní fotografie má zdůraznit střih (tvar), materiál a barvu oděvu. Měla by upoutat a být zapamatovatelná. Prostředí by mělo logicky korespondovat s oděvem. Nejdůležitější je oděv, pak model a potom prostředí. Módní fotky jsou účelové a proto většinou stylizované.
  • Vyfotíte-li zajímavou fotografii, ale nebude na ni patrné, jak celý oděv opravdu vypadá, zájemce jej nekoupí, případně může dojít k pozdější reklamaci a zákazníkovu zklamání, kterému lze předejít. Využijte proto možnosti doplňkových fotografií.
  • Já mám ráda, když má fotografie v sobě naznačen nějaký příběh. Donutí vás se zastavit, lépe si snímek prohlédnout a v hlavě jej dohrát…
  • Zajímavé jsou módní fotky vytvářené na způsob reportáže – momentky.
  • Obličej a oči upoutávají pozornost zejména při přímém čelním pohledu. Myslete na to a vybírejte raději snímky s přirozenou gestikulací, bez grimas a „otrávených výrazů“.
  • Své modelky/modely vybírejte podle charakteru vašeho zboží. Nabízíte mladou módu nebo oděvy pro zralé ženy a muže? Při nevhodné kombinaci by výsledek mohl působit komicky a jaksi „mimo“.
  • Čas si pochopitelně ušetříte, když nafotíte více zboží, případně celou kolekci najednou, ta pak působí celistvě a jednotně.
  • Pro celek jsou důležité detaily – líčení, účes, výraz obličeje, póza.
  • Přemýšlejte jako nakupující. Co vás oslovuje? Jak chcete zboží před koupí vidět? Detail vás zajímá stejně jako celek!

Přeji vám mnoho vhodných dní na focení venku! CVRNGLIK