Víte, co se v keramickém anglicky mluvícím světě jmenuje "Gem of the kiln"? Volně přeloženo je to poklad nebo drahokam z pece. Někteří keramici mají ve zvyku z každého výpalu nebo z každého něčím výrazného a neobvyklého, experimentálního výpalu vybrat kousek, který je něčím nezvyklý, výjimečný, excelentní, ve kterém překonali sami sebe, svoje představy, schopnosti nebo naopak kde měli štěstí a ani vlastně neví, jak se to stalo, ale výsledek je víc než super. Glazura vyšla excelentní, o něco lépe nebo jinak než obvykle. To, co má tendenci stékat nebo se ničit, tak neudělalo a vyšlo bez kazu. Prostě všechny síly, ať na ně věříme nebo ne, stály při keramikovi a on/ona v rukou drží ten klenot a přemýšlí, jestli si ho nechá pro sebe, pustí ho do světa nebo ho třeba dá vydražit na nějaký dobrý úmysl.

A já jsem si tento zvyk dovolila použít i na své keramické kabošony a požádat svoje kolegyně, aby zalovily ve svých krásných výrobcích a vybraly ten jeden, do kterého použily můj komponent a zároveň pro ně má v něčem výjimečnost. Jste zvědaví? Já rozhodně byla. Protože k něčemu, co na začátku vypadá třeba takhle:

...přihodí autor super nápad, další materiály podle svého stylu, obří porci trpělivosti, pokory, zkušeností, času a určitě ještě nějakou tu tajnou přísadu, protože jim to vychází fakt skvěle :) - a je z toho veliká paráda.

Inspirujme se navzájem...

Tajemné kresby v obilí - keramika, korál - Arthela

(Gem je to snad už jen proto, že za dobu našich domluv se dostal do TOPu :)

A proč si ho vybrala Arthela?

"Hrála jsem si s geometrickými tvary a sestavovala z nich barevné obrazce. Šperky jsou ve výstřihu opravdu efektní, zkušenost z prodeje mi ovšem říká, že zákazníci dávají přednost hlavně tradičním symbolům v podobě andílků a srdíček :).
Přesto jsem přesvědčená, že jednou se na šperky podívají i zákazníci, které zaujmou právě tyto modernější tvary."

 HarrietCORRAL

A tomuhle neuvěříte, mě vždycky zajímalo, podle čeho se berou ta jména šperků; a někdo, kdo tráví hodiny a hodiny precizní prací s korálky, vám pak řekne: "Upřímně, jména mi dávají občas zabrat víc než ušití samotného šperku... takže buď mi to naskočí v hlavě, nebo hledám mezi ženskými jmény..."

Proč si ho vybrala CORRAL?

"Já měla velké dilema - jestli vybrat "Forever" nebo "Harriet". Nakonec zvítězila Harriet i díky tomu, že lebčička už je tu díky Hance ... takže děkuji za rozhřešení :) A proč tedy Harriet? Protože je pro mě co do barev i provedením nezvyklá, ale ve finále se výsledný náhrdelník krásně vyloupl.

Drunk To Death - Hanka72

Gem odvahy! Hanka působí někdy jako velmi romantická a něžná duše, ale ona se nezdá, v minulém blogu jste si o tom přečetli více... :)

Proč je pro Hanku tahle brožka "gem"?

"Byla vyrobená do soutěže na téma Úlety. Tak trošku jsem se u toho vyřádila, jelikož já jsem také tak trochu úlítlá :-D
Je v ní i kousek mé osobnosti. Tak trochu praštěná, ale i laskavá a mám v sobě ďábla, kterého v určitých situacích umím vypustit. Barvy pak dodávají energii."

"Vzhůru na cesty" - janavu

"Gem" je tenhle náhrdelník i z důvodu, které ocení možná víc kolegyně než přímo zákazník. Je jím kombinace efektních glazur komponentů a hedvábí.
Moje glazury mají spoustu pozitiv, ale rozhodně nejsou tím, co se dá za všech okolností a světelnosti a nenáročnosti techniky a obsluhy jednoduše vyfotit. A když si k tomu přidáte ještě japonské hedvábí a kovové komponenty a chcete to zachytit i do atmosféry soutěže... uf. A tohle se tu opravdu povedlo!

A proč si ho za svůj "gem" vybrala janavu?

"Vybrala jsem tento šperk pro zajímavou a netradiční kombinaci hedvábí, keramiky, korálků a kovu. Hledala jsem nevšední využití pro keramické kabošonky od Efraim a tento námět mi je nabídl.
Barevnost hedvábí evokuje třpytivou sluneční oblohu, která je v kontrastu s jednoduchostí keramických komponentů - balonků. Také jemné hedvábí Shibori ribbon působí extravagantně ve společnosti kovových komponentů, které podtrhují zadané téma."

Berenika - Livele

Tahle brož je pro mě "gem" přesně pro tu čistou a přitom velmi jasně zářící sílu vědomí, že chce být, čím je a čím ho ostatní možná chtějí mít nebo také ne, ale on si žije vlastním životem, a proto má svoje kouzlo i osobnost.

A proč je drahokamem pro Livele?

"Vybrala jsem Bereniku proto, že to byl jeden z prvních kousků, které jsem si dovolila dozdobit po svém. A vlastně jsem si ho nakonec i nechala, protože jsem se s ním nějak nemohla rozloučit..."

Paní lednových bříz - Myšové

Gem je pro mě tou totální čistotou. Působí tak skromně a přitom ví...

A proč si ho vybrala Myšové?

"Paní lednových bříz mám moc ráda, ráda se kochám její bílou něhou a troufnu si říci i její dokonalostí, kterou zajistilo neobvyklé spojení režné keramické tváře, bílých a stříbrných saténových stuh a skleněných korálků..."

Nebeský třpyt - pandass

Gem Šárky je pro mě velikou inspirací, posouvá se každým kouskem a vždy tam vidím něco víc. Kombinace dalších technik, pokora před materiálem a přitom tolik hravosti...

A proč si ho vybrala pandass?

"Z loňských výrobků jsem vybrala náhrdelník "Nebeský třpyt". Asi nejvíce mi přirostl k srdci, protože je modrý. Je to barva klidu a tuhle barvu zbožňuji. Náhrdelník je něžný, lehký, ale přitom výrazný."

Čtyři dohody - smu

Gem smu je zase něco jiného. Není to šperk, je to objekt, jiná technika, jiný styl, jiné určení. Další způsob, jak uvést hlavičky do života a dát jim barvy.

A proč si ho vybrala smu?

"Čtyři dohody vznikly na motivy divadelního představení Jaroslava Duška. Jde o drátovaný objekt k zavěšení. Přála bych si, aby skončil u člověka, kterého osloví a ke kterému bude promlouvat.
Závěs zatím není vystaven na Fleru, beru jej s sebou tento víkend na Fleroffline do Prahy, kde si jej budete moct prohlédnout naživo."

Ta, co mluví s Bohyní - U lískového keře

Gem je to pro mě hlavně za otevřenost, sdílení vlastní cesty a názoru. Díky moc.

A proč si ho vybrala U lískového keře?

"Proč právě tuto brož? Má název "Ta co mluví s Bohyní", což je výraz, se kterým jsem se setkala v jedné knížce, která je o ženství, o menstruačním cyklu, jinde se používá třeba termín Vědma... Ano, jde o fázi menstruace. Žena v této fázi je nejvíce ve spojení sama se sebou, se svým nitrem, regeneruje, nabírá nové síly a může vycítit i nový směr pro svůj život.
Těší mě, že o tyto brože, kterých jsem vyrobila více, je zájem, líbí se mi i fotka, která se dostala do Topu. Navíc je pro mě symbolem období, kdy jsem se rozhodla, navzdory - nebo spíš díky - zdravotnímu problému a navzdory lékařům hledat svou vlastní cestu - k vyléčení, sama k sobě, k mým snům... A věřím, že jdu správně, protože mé současné cesty mi přinášejí mnoho radostí."

Neon pastel" vyšívané náušnice - Zuzka Tribal

Gem Zuzky je o překonání sebe sama, překonání vlastních představ a toho, co se ke mně a k mé tvorbě hodí.

A proč si ho vybrala Zuzka Tribal?

"Jsou to moje první "ksichtíkové" náušnice a navíc v barvách korálků, kterým jsem se do té doby spíš vyhýbala..."

A snad ještě netypicky jeden kousek :-)

Efraim keramické šperky a komponenty

A proč jsem si ho umístila mezi ostatní?

Je to první kousek, u kterého jsem už ve stádiu schnoucí modelace věděla, že je můj a že ho chci. A přesně vím, do které glazury a jakým způsobem to provést. Přestože je příliš velký, příliš nápadný, příliš jiný....
Dvě patra pece se kvůli němu musela přeskládat, protože je glazován ze všech stran a zabral více místa, než ostatní kabošony. Když jsem si ho zkompletovala, vnímala jsem to jak další Vánoce. Prostě je mou součástí a podporuje mou keramicko - šperkařskou rebelii :)

Doufám, že vás příběhy našich "drahokamů" potěšily.

Redakční dovětek:
Jak jsme vám v MAGu slíbili, když budete pilně psát pěkné blogy, budeme ty nejzajímavější z nich vytahovat na oči širokému obecenstvu do MAGu. A jak jsme slíbili, plníme :-) Takže - pište blogy!