Všechno zlé je k něčemu dobré. I takové malé profesní vyhoření. ;) To vás pak totiž osud může klidně zavát… třeba k floristice! Takový zlom zažila i Hana Štěrbová… a úplně rozkvetla. :) Svými květinovými dekoracemi teď dělá radost všude, kde se objeví, a něžnost kvetoucí louky na vás dýchne už z jejího profilu. 

Řekněte nám něco o sobě. Jaká byla vaše cesta k tvoření?
Dobrý den, jmenuji se Hanka, jsem floristka a bydlím v Úněticích u Prahy. Mám tři krásné dcery a skvělého manžela. Od malička jsem stále něco šila, vymýšlela, navrhovala, tak bylo téměř jisté, čím budu. Osud mě však zavál jinam.

Vystudovala jsem gymnázium, vysokou školu, ale pořád se mi stýskalo po tvoření. Uměla jsem sice šít, ale ne profesionálně, tak jsem se přihlásila na učební obor „dámská krejčová“ a získala výuční list a tím moje kariéra začala. Podnikala jsem pod svojí značkou mnoho let a práce mě moc bavila. Pak nastal zlom, můžeme to nazývat vyhořením, a já jsem cítila, že již to není ono, že nemám z práce takovou radost jako dříve.
V té době jsem přičuchla k floristice, začala chodit na kurzy, seznámila se s báječnými lidmi a zase jsem začala mít chuť do práce, i když to bylo v jiném oboru. Udělala jsem si „rekvalifikační floristický kurz“ a začala se živit jako floristka, tuto práci dělám již šestnáct let a jsem spokojená.

Jakou technikou tvoříte? Proč to u vás vyhrála?
Vzhledem k tomu, že připravuji svatby, eventy, věnuji se smuteční floristice, dělám sezónní dekorace, tak jsou to různé techniky. Pracuji s živými květinami, sušenými, kvalitními látkovými. Sezónní dekorace dělám z přírodních i umělých materiálů. Nemám žádnou techniku, kterou upřednostňuji, když připravuji tři dny svatbu, tak se pak zase těším, že si udělám věneček. Snažím se vždy o co nejvyšší kvalitu, výrobek třeba dvakrát předělám, než jsem s ním stoprocentně spokojená.

Kde čerpáte inspiraci? Vyrábíte ráda na zakázku?
Inspiraci hledám hlavně v přírodě. Jelikož dělám zakázkovou floristiku, tj. svatby apod., tak je tam vždy spolupráce se zákazníkem, buď si přeje konkrétní věc a ukáže mi fotky, co by si představoval, nebo to nechá na mně a důvěřuje mi a to mám nejraději.

Kdy a kde se vám tvoří nejlíp?
Nejlépe se mi tvoří, když jsem spokojená, mám dobrou náladu, motivaci a čeká mě práce, na kterou se těším. Tvořím ve svém ateliéru, kde mám klid a vše potřebné k práci.

Popište moment, kdy jste si uvědomila, že vaše tvorba už není „jen“ koníček.
Když jsem byla malá, tak to byl „jen“ koníček, když jsem začala podnikat, tak ke koníčku přibyly i ty starosti.

Co vám na vaší tvůrčí cestě nejvíce pomohlo?
Tak určitě to byla řada kurzů, které jsem absolvovala, rady od mých lektorů, knihy… a pak mě motivovali zákazníci, kterým se moje práce líbila, a byli spokojeni. A samozřejmě také Fler, kde jsem získala nové zákazníky.

Na který výrobek jste nejvíce pyšná a proč?
To se nedá takto říct, mám samozřejmě radost, když se povede svatba, věnec, dekorace a lidé jsou spokojeni a třeba mi napíšou i poděkování.

Když se ohlédnete zpátky za svojí kariérou, udělala byste něco jinak?
Asi ne, vše plynulo tak, jak mělo.

Do kterých Fler obchůdků chodíte potěšit oko?
Ráda koukám do obchůdku Eriska, moc hezké zboží má Metudka, by Angel, stephany a spoustu dalších výrobců mám ráda a sleduji je.

Jak nejraději trávíte čas, když zrovna netvoříte?
Moc ráda jezdím na výlety, buď na kolo, nebo pěšky po vlastech českých. Ale povalovat se u moře s dobrou knížkou také není špatné.

Kde se ve své tvůrčí dráze vidíte za rok a kde za deset let?
Dělám práci, která mě baví a naplňuje, tak kdyby to takto ještě chvíli vydrželo, bylo by to fajn.

Jakou radu byste dala začínajícím prodejcům na Fleru?
Aby měli trpělivost, protože někdy trvá déle, než se dostanou do hledáčku nakupujících, a aby si vážili své práce a neprodávali své zboží pod cenou.