Vyplnit čas, v němž čekáme na první vločky, není vůbec obtížný úkol. Jednoduše opět vsaďte na pečení a vzpomeňte si na všechny ty vůně u babičky... Hmmm... máte? Tak co kdybychom si tentokrát na překrásné nádobí z Fleru upekli ten sladce hřejivý recept na tradiční jablečný mřížkový koláč? ♥ Svůdné rytmy skořice, vanilky a jablíček dostanou každý mlsný jazýček. Ten voňavý, křehký a přesto jemný korpus ukrývající v sobě šťavnatou, vyladěnou náplň, je naprosto dokonalou odměnou, kterou si na podzim můžete dopřát...

Jednoduchý recept poskládaný ze základních komponentů, jako je křehké (nebo linecké) těsto a příjemně sladká porce jablek se skořicí rozpustí každé chmury a dokonale završí podzimní sezónu. 

Podzim s vůní jablečnou...

Dříve než si uvážete zástěrky a pustíte se do krájení, míchání a samozřejmě také pečení, můžete se s námi na chvíli přenést do historie, daleké Ameriky, kde jablečný koláč neboli apple pie milují natolik, že si jej s radostí dopřejí na Den díkůvzdání, ale i jen tak kdykoliv ke svačině.

Traduje se, že první jablečný koláč lidé ochutnali již v roce 1390 a vznikl jako produkt fúze francouzských, anglických, nizozemských a osmanských vlivů. Díky osadníkům z Evropy se také do Ameriky dostaly chutné odrůdy jablek; do té doby zde rostla pouze malá, scvrklá a velmi kyselá krabí jablka.

Ze sladkých jablíček však začali Američané péct hromadně koláče až od roku 1796, kdy vyšla kniha tradičních receptů slavné kuchařky Amelie Simmons.

Dnes se stal tento dezert symbolem amerického vlastenectví, přestože se zrodil na úplně jiném kontinentě...

Zdroj: © ROMAN ODINTSOV, Pexels

Víte, že?

  • V původním dobovém receptu se koláč pekl pouze z jedné jediné odrůdy jablek, a to Granny Smith. Současná gastronomie však fandí experimentům, takže volbu jablek necháme na vašich chuťových preferencích. 

Zdroj: © Pixabay in Pexels

 Ingredience na těsto:

  • 300 g hladké mouky + trošku na vysypání
  • 175 g chladného másla + trošku na vymazání
  • 30-40 g moučkového cukru
  • 85-100 ml ledové vody
  • špetka soli
  • 1 rozšlehané vejce na potření

Ingredience na náplň:

  • 8-9 středně velkých jablek (oblíbené odrůdy)
  • 100-120 g třtinového cukru
  • šťáva a kůra z 1 bio citrónu
  • ½ čajové lžičky mleté skořice
  • větší špetka mleté vanilky
  • 2 polévkové lžíce vanilkového pudinku
  • 1 polévková lžíce másla 

Zdroj: © Nathan Dumlao, Unsplash

Zdroj:© Noelle Otto, Pexels

Postup:

  • Dno koláčové nebo dortové formy (ideálně o průměru 28-30 cm) vysteleme pečicím papírem a boky vymažeme máslem a vysypeme moukou. Formu dáme na chvíli stranou.
  • Nyní se pustíme do přípravy náplně. Jablka oloupeme, nakrájíme na menší kostičky nebo tenké plátky a zasypeme cukrem, mletou vanilkou, skořicí, kůrou, nakonec přidáme i citrónovou šťávu. Takto připravenou směs necháme zhruba půl hodiny stranou. Jednotlivé suroviny se krásně spojí a citrón vytáhne z jablek šťávu.
  • Mezitím připravíme korpus. Do mísy nasypeme mouku, přidáme cukr a špetku soli, lehce promícháme vařečkou. Vychlazené máslo pokrájíme na větší kousky a přidáme k sypké směsi. Pomocí prstů rychle máslo zpracujeme do podoby drobenky. Postupně naléváme po troškách také vodu. Musíme s ní ovšem pracovat opatrně. Raději tedy naléváme po lžících. Cílem je vytvořit vláčné, nelepivé těsto. Hotové těsto zabalíme do sáčku a zajistíme mu minimálně 1 hodinu odpočinku v lednici.
  • V této fázi se budeme zase chvíli věnovat náplni. Z jablek slijeme všechnu šťávu a nalijeme ji do menšího rendlíku. Velmi opatrně začneme jablečnou šťávu zahřívat do lehkého zhoustnutí. Po 6-10 minutách přidáme lžíci másla, čímž vytvoříme obdobu jablečného karamelu. Do nakrájených zatím zamícháme vanilkový puding.
  • Vychlazené těsto rozdělíme na 2/3 a 1/3. Větší díl těsta rovnoměrně rozválíme na kulatý plát o síle půl centimetru. Plát opatrně přeneseme do koláčové formy. Přebytečné těsto z okrajů ořízneme. Předehřejeme si troubu na 170 °C.
  • Dno těsta propícháme vidličkou a naneseme na něj jablečnou náplň a přelijeme jablečným karamelem.
  • Ze zbylého těsta vyválíme plát, ze kterého vytvoříme stejně široké pruhy (cca 10). Těmi pečlivě přikryjeme celý koláč. Aby se vám napoprvé nezamotaly ruce, můžete si k pečení pustit krátké, návodné video, díky němu se vám mřížka povede jedna báseň.

    Tip:
    Pokud také v pečení preferujete spíše jednoduchost, nahraďte mřížku kulatým plátem, kterým přikryjete celý koláč a uprostřed pomocí libovolného vykrajovátka nebo nože uprostřed vytvořte otvor. Koláč bude díky tomu dokonale propečen. 
  • Takto připravený koláč důkladně potřeme rozšlehaným vajíčkem a ve vyhřáté troubě pečeme cca 40-50 minut, do zlatova.
  • Koláč necháme dokonale vychladnout, teprve poté jej můžeme krájet na kousky a servírovat, třeba s kopečkem vanilkové zmrzliny.

Nápověda: 
Předtím, než prsty začnete zapracovávat kousky másla do těsta, je dobré si ruce opláchnout ve studené vodě. Máslo by se totiž v těstě nemělo rozpustit zcela. Malé kousky másla jsou v těstě dokonce velmi žádané, neboť se v troubě postupně rozpustí a umocní kýženou křehkost a jemnost korpusu.

Zdroj: © Hilal Bülbül, Pexels

Zdroj: © Hugo Aitken, Unsplash

Tip na zábavné zminimalizování: 

Pochutnat si na lákavém jablečném koláči je (obzvláště pak na podzim) vždycky báječný nápad. My sázíme na to, že ve dvou, ve třech... se to lépe ochutnává. Pozvěte přátele ke stolu a třeba jim připravte zmenšené verze klasického koláče. Můžete se přitom držet postupu popsaného výše, pouze s tím rozdílem, že těsto rozdělte do menších formiček (např. na tartaletky). 

Zdroj: © Uliana Kopanytsia, Unsplash

Pozvěte podzim ke stolu!

Lákavou kompozicí hřejivých barev je podzimní období pověstné, tak pojďte a pozvěte podzimní náladu také do své kuchyně (a klidně i dál). Fler tvůrci vám v tom moc rádi pomohou a my tu pro vás máme na rozjezd pár tipů.

Zalíbit by se vám mohly zajímavé chňapky, zástěrky a další nezbytné drobnosti do kuchyně. Můžete také ošperkovat jídelní stůl ubrusem nebo prostíráním v přívětivých barevných variacích, přidejte mísy, formy, talíře s listy, rozkošné čajové konvičky nebo dřevěné (pod)tácky, prkénka či misky.

Ale především si všechny chutě a tóny podzimu užijte hezky pospolu v kruhu nejbližších. 

Zástěra klasik z podzimní kolekce od Silva -D

Chňapka rukavice magnet i poutko, Kanafas podzimní od by MaJa

Lněný běhoun - po lesní pěšině od Linen Your Life

Lněná utěrka od Pytlíčkárna

Kulatý tác tyrkys od woltér

Luxusní tác/podnos Obdélník ŘEBŘÍČEK-Natura zelená od mago

TALÍŘ velký - ŠÍPEK od Martin Sršeň

Tác ovál od Keramirka

Water variations n.2 - jídelní talíř od Lucie Hašková Marková

Čajová konvice od Přece z pece

Dřevěná miska SRDCE - švestka od Mona Lisa

Dřevěná lžíce od Krkosha

Běhoun: "Procházka podzimním lesem", bílý od ZOOZA home

Dubové prkénko Lankku od Korpi

Háčkované hořčicově žluté prostírání pro dva od Mrozci

Úvodní fotografie: © Priscilla Du Preez, Unsplash