V obchůdku JolanaK si můžete nakoupit jídla, kolik jen chcete, a nepřiberete ani deko. Nezní to skvěle? No, bohužel si asi moc nepochutnáte, každopádně potěšíte minimálně oči a třeba i někoho dalšího pěkným dárkem. Jolana totiž vyrábí dokonalé imitace potravin i hotových jídel z filcu. Jak se k tomu dostala? To už vám poví sama :)

Řekněte nám na úvod něco o sobě. Jak jste se dostala k tvoření?
Jmenuji se Jolana Kandji a bydlím se svými třemi dětmi a rodiči v malé vesnici na Zlínsku.
Původním povoláním jsem učitelka MŠ a patřím mezi tzv. „Husákovy děti“. Krátce po převratu, v necelých dvaceti letech, jsem odjela za prací do Itálie. Tato nádherná země, obývaná velmi přátelskými a usměvavými lidmi, mi natolik učarovala, že jsem si svůj pobyt letní brigády prodloužila na patnáct nezapomenutelných let. Domů jsem se vrátila se dvěma dětmi a svým africkým manželem (nyní jsem již rozvedená).
Krátce po návratu domů se mi narodilo třetí dítě, syn, takže jsem pokračovala v mateřské „dovolené“. Při té jsem si přivydělávala různými brigádami, prodávala jsem třeba životní pojistky. Abych byla blíže svým dětem, nastoupila jsem jako dělnice-brigádnice v místní briketárně. Společnost mi dělaly mé dvě nejlepší kamarádky. Stály jsme u pásu a balily brikety, jindy přikládaly do kotle nebo házely lopatou piliny. Abych si tu jednotvárnou práci zpestřila, začala jsem se „vznášet ve své fantazii“ a představovat si a vymýšlet hračky, většinou legrační dráčky, které jsem pak po večerech vytvářela. Šít na stroji mě v dětství naučila má babička a základy ručního šití jsem se naučila ve školní družině.
Pak přišel nápad ušít cukroví. Vzhledem k tomu, že jsme měli o Vánocích přímo nadbytek cukroví od babičky a příbuzných, napadlo mne cukroví „upéct“ trochu jinak. K jeho výrobě jsem použila zbytky látek, plsti, vše, co dům dal. O svátcích tohle cukroví s prodlouženou trvanlivostí posloužilo nejen k dekoraci, ale i k pobavení rodiny a přátel. Na popud kamarádky a trochu z recese jsem cukroví vložila do nabídky na Fleru. Nápad se ujal a zákazníci si začali psát o další pokrmy a potraviny. S rostoucím zájmem zákazníků rostla i má chuť vymýšlet a vytvářet další a další jídla.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Ano. Většinou od rána do večera (s přestávkami) sedm dní v týdnu. I když mi je práce současně zábavou, najdu si čas i na své koníčky a v prvé řadě děti.

Řekněte nám něco o technice, kterou tvoříte. Proč u vás vyhrála?
Šité potraviny jsou pro děti příjemnější na dotek a jejich vzhled je věrohodnější než např. potraviny z umělé hmoty. Proto veškerá jídla šijeme z certifikovaných látek vhodných pro děti od tří let a plníme kuličkovým dutým vláknem (kterým se plní např. polštáře) vhodným i pro alergiky.

Pokud šiji potraviny, jako předlohu používám pravé potraviny nebo fotky hotových pokrmů. Vybírám takové potraviny, ovoce či zeleninu, které děti znají, běžně konzumují (nebo by měly, zeleninu :-)), aby byla potravina nejen lákavá pro hru, ale aby měla i didaktický přínos (např. procvičování jemné motoriky - skládání ingrediencí na pizzu, procvičování fantazie a představivosti, upevňování zdravých stravovacích návyků, ...).

Vyberu si potravinu, kterou budu realizovat, udělám si náčrt, šablonu či střih, obkreslím na látku, vystřihnu a na stroji ušiji základ. Poté vyplním dutým vláknem a ručně dokončuji či vyšívám detaily. Některé výrobky jsou otázkou desítek minut, jiné hodin, ty, které šiji na přání a podle fotky (např. zvířátka) i několik dní. Všechny výrobky mají vysoký podíl ruční práce, především zelenina a ovoce, tudíž jejich realizace je velmi časově náročná.

Pro mne je tato práce současně vášní, proto nelituji takto stráveného času. Zákazník si přeci zaslouží to nejlepší ;-). Odměnou je pak spokojenost zákazníků a především malých kuchaříků a kuchařinek.

Čí názor na vaši tvorbu je důležitý? Máte někoho takového?
Mé výrobky nekompromisně posuzují mé děti a samozřejmě potěší zpětná vazba zákazníků.

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda.
Mydlitto, uBorůvky, Babička Ovečka, re-ce-se… Jinak mám ráda všechny Fler tvůrce, kteří po večerech jen tak nečinně nesedí u televize a věnují se ve volném čase (nebo profesionálně) tvůrčí činnosti.

Koláčky od naší babičky. Jednak pro svůj původ tradičního českého jídla, které nemá v cizině obdoby, a jednak pro velký kladný ohlas zákazníků (velkých i malých :-)).

Používáte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
S výrobky si stále hrají mé, dnes už pubertální, děti. Pivo, jitrnice a některé další potraviny využívám k obdarování mých přátel a známých.

Čemu se věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Ráda sportuji, chodím běhat do přírody, cvičit, příležitostně fitko. Věnuji se svým pubertálním dětem, v jejich přítomnosti je vždy o legraci a zábavu postaráno. Ráda cestuji, především do jižní Evropy, k moři. Mám spoustu přátel a známých, miluji veselou společnost, posezení s přáteli…

Jak vypadá váš ideální den?
Ráno vstanu, až se vyspím, dám si rozcvičku a poté snídani, nesmí chybět šálek voňavé kávy. Vyřídím e-mailovou korespondenci. Během dopoledne mi pomocnice přinese hotové výrobky a zadám jí další práci (pomáhá mi šít polotovary). Dopoledne se věnuji kompletování zakázek a balení objednávek. Odpoledne střídavě práci a dětem. K večeru si jdu zaběhat a až děti usnou, posezení s přáteli. Kéž by byl každý den ideální den.

Jaké máte pracovní plány pro příští týden a jaké pro příští rok?
Příští týden budu intenzivně pracovat na realizaci stávajících objednávek. Současně se snažím svou práci zorganizovat tak, aby se dodací lhůty výrobků zkrátily na minimum.