Na začátku bylo osudové setkání na Střední keramické škole v Bechyni. Následkem tohoto setkání vznikly dvě děti a taky jedna keramická dílna. Keramika Vanya se zaměřuje hlavně na keramiku litou do forem a více si o ní můžete přečíst v dnešním rozhovoru...

Řekněte nám na úvod něco o sobě. Jak jste se dostali k tvoření?
Jsme rodina žijící na Vysočině, máme dvě malé neposedné děti. Potkali jsme se jako studenti v Bechyni na Střední keramické škole a od té doby jsme spolu. Manžel vyrůstal v rodině keramika, já jsem se od dětství věnovala drobné ruční výrobě. Oba jsme jako děti navštěvovali výtvarné obory na lidových školách umění. Manžel se výrobě spojené s keramikou věnuje už 18 let. Jeho hlavní pracovní náplní byla výroba modelů a rozmnožovacích zařízení pro keramiky, vždy ale snil o vlastní tvorbě. Rozjezd vlastní tvorby byl časově náročný, od myšlenky k výrobku byla dlouhá cesta. Postupně si ale začal vyrábět vlastní modely a snažil se realizovat své sny. Já jsem dříve pracovala v obchodě a poté jsem nastoupila na mateřskou dovolenou a pečovala o dvě děti. Teď tvořím keramiku spolu s manželem.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Věnujeme se jí profesionálně a věnujeme jí veškerý možný čas. Naše děti jsou malé, potřebují fungující rodinu, musíme dobře plánovat, abychom se jim mohli také věnovat. Nakonec jsou to ale naše děti, pokud hoří termíny, i ony se účastní výroby keramiky. Samozřejmě po svém :)

Jak už jsem psala, manžel se dříve věnoval převážně výrobě forem, bylo by škoda nezúročit tyto zkušenosti, používat tuto techniku vyplynulo jako samozřejmost. Vyrábíme keramiku litou do forem, kterou poté ručně vyřezáváme. Tak vznikly jedny z našich prvních výrobků, jako například aroma lampa nebo aroma ozdoba. Poté se přidávaly další výrobky, např. úchyty a postupně i nádobí.

Na začátku tohoto procesu se vytvoří model samotného výrobku a poté rozmnožovací zařízení, ze kterého se odlijí sádrové formy. Do těch se lije hlína v tekutém stavu. Sádra odsává vodu a postupně vzniká střep výrobku. Podle síly střepu je doba, než se hlína opět vylije, různá. Poté se výrobek vyndá z formy a v případě vyřezávaného produktu se vyřeže. V ostatních případech se výrobek nechá zavadnout a retušuje se. Následuje první výpal, takzvaný přežah. Dalším krokem je glazování a druhý výpal, takzvaný ostrý. Některé naše výrobky, jako například vyřezávané srdce, závěsný anděl nebo aroma ozdoba se musí ještě zkompletovat.

Než vznikne nový výrobek, je to spousta slov a dlouhých debat. Nápadů máme v hlavě spoustu. Vše spolu konzultujeme a vždy se dohodneme na tom, co a jak bude vypadat. Manžel je ten hlavní tvůrce, ale o moje názory stojí a očekává je. Než začne proces samotné výroby jednotlivého výrobku, je to dlouhá cesta a čas potřebný k tomu, aby „plod“ uzrál.

Důležité pro nás je, abychom byli oba spokojeni s tím, jak samotný výrobek vypadá. Máme rádi detaily, takže se snažíme pracovat i na konečné fázi, jako je design balení. Myslím, že k sobě navzájem chováme zdravou kritiku, takže jeden druhému nic nedarujeme, a to z nás, myslím, dělá dobré partnery. Taky jsme rádi, když nám zákazníci napíšou pozitivní hodnocení nebo když objednají znovu. To je vždy povzbuzující.

Doporučte Fler tvůrce, kterého máte rádi.
Je to náš kamarád, má skvělý vkus a je s ním legrace. Jeho tvorba je nám blízká. Na Fleru ho najdete jako Artobject.

Kdybyste měli upozornit na jeden svůj výrobek z Fleru, který by to byl a proč?
Naším nejprodávanějším výrobkem jsou úchyty. Vyrábíme ve dvou velikostech, pěti vzorech a devíti barvách. Nyní pracujeme na dalších dvou velikostech a jednom dvojitém úchytu. Dají se koupit nejen na zásuvku či skříňku, ale nově i jako hotový věšák.

Používáte své výrobky, nebo jste kovářovy kobyly?
V kuchyni najdete i naši keramiku. Většinou ale jde o zkoušky tvarů a barev. Takže každý talíř nebo miska jsou jiné :) Ráda si ale občas koupím i pěkný kousek od jiného autora, převážně nádobí. Jak už jsem psala výše, manželův otec je taktéž keramik a vyrábí ručně malovanou keramiku zvanou fajáns. Takže i jeho keramika je v naší domácnosti v hojné míře.

Čemu se rádi věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Manžel tvoří pořád, když není v dílně, tak hledá inspiraci, navrhuje, atd. Já ve svém volném čase ráda něco uháčkuju, ušiju nebo vyšiju. Ale také máme malé děti, takže spoustu našeho volného času věnujeme jim. Někdy jsme z této životní kombinace velmi unavení, ale je to tak celé naše a jsme za to rádi.

Jak vypadá váš ideální den?
Ideálním dnem by bylo dobře se vyspat, nikam nechvátat a jet třeba s dětmi na výlet. Ideální den v práci je, když vše do sebe zapadá a my můžeme v klidu pracovat. Jelikož pobíháme stále mezi dětmi a prací, někdy je to pěkný adrenalin. Taky je fajn, když výrobky vycházejí a zákazníci objednávají :)

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Ještě stále nemáme náš vysněný hrnek, to je náš dlouhodobý plán. Rádi bychom také vyrobili relaxační a meditační předmět. Určitě toho bude víc, co v příštím roce představíme.
Rádi bychom poděkovali Fleru za možnost prodávat zde naše výrobky. Bylo to první místo, kam jsme umístili naši keramiku k prodeji.