Právě teď, když venku "všechno kvete", poletují také včele, motýle - a spousta "otravného" hmyzu. (Třeba právě teď se u nás vyrojili chrousti a to je vám tedy, takhle k večeru pod stromy, lahůdka, mít dlouhé vlasy.. :-)) Každý z nich má v našem životě nějakou funkci, ať už se nám to líbí, nebo ne. (Ano, kromě hmyzu i pavouci. A ano, i slimejši :)) To ale neznamená, že se musíme nechat úplně terorizovat a nezkusíme minimálně s okolím našeho domu a vytuněných teras něco dělat, aniž bychom, samozřejmě, ublížili. Pomoci s invazí krev sajících malých predátorů můžou i květiny a keře kolem nás. 

Na většinu z nich jsme, ke své škodě, tak trochu zapomněli... Přitom silice, které si některé rostliny kolem nás vyrábí na ochranu proti škůdcům, lze účinně využít v omezení hmyzu i pro nás. Výhodou takových účinků rostlin, a také přípravků vyrobených na bázi esenciálních olejů z nich, je jejich zdravotní nezávadnost, nízká toxicita a nízké riziko vzniku rezistentních populací hmyzu. Jedná se tedy také o "zbraně" maximálně šetrné k životnímu prostředí.

Jitrocel a řebříček- přírodní mýdlo VEGAN/no-palm od Savon de V

Kromě toho, že ve svém bezprostředním okolí můžete omezit výskyt toho, co vás zrovna netěší, můžete takovými rostlinami také rozzářit své terasy, okolí domu, zaplnit nevzhledná zákoutí i nevyužívané plochy kolem. A výsledek? Nebude jen estetický. Přestože některé druhy hmyzu tyto druhy rostlin odpuzují, jiné, nám obvykle poněkud více sympatické, naopak do našich sídel lákají... Třeba zrovna všechny ty motýle a včele :)

Má kamarádka Gábina Rottová dala dohromady velmi užitečný souhrn těchto rostlinných pomocníků, věřím, že se vám bude hodit. Za možnost uvést z nich to nejdůležitější děkujeme její domovské a naší spřátelené :) redakci EQUICHANNELu.

A nebyl by to Fler, aby (téměř) ke každé z uvedených rostlin také něco neměl ;) Kochejte se s námi, popřemýšlejte, plánujte a pak nám třeba o výsledku napište pod článkem.

PS: Nenašla jsem na Fleru nic s tématem "polej obecná". Vyrábíte? Napište do komentářů pod článkem.

Řebříček obecný

Oblíbenou rostlinou, která byla po staletí využívána nejen v lidovém léčitelství, ale i v boji s nežádoucím hmyzem, je řebříček obecný (Achillea millefolium). Jeho hmyz odpuzující účinky jsou velmi dobře známy a řebříček je proto od nepaměti přísadou domácích, a dnes i průmyslově vyráběných repelentů.

Řebříček je 10 cm až 80 cm vysoká vytrvalá bylina z čeledi hvězdnicovitých. Latinské jméno (Achillea) připomíná bájného hrdinu Achilla, který si jím údajně léčil rány, které utržil v trojské válce. Jeho české jméno má souvislost s tvarem jeho lístků připomínajících starý typ žebříků, které měly pouze jedno středové ráhno.

Nejen, že vůně silic, které řebříček obsahuje, odpuzuje mouchy a komáry, ale řebříček i krásně kvete. Lze ho tedy úspěšně využít do hmyzoodpuzujících dekoračních váz či vazeb nebo zavěsit svazek řebříčku do dveří.

Na pozadí od Otakar - foto

Bílá louka od Anekvítek
a Zrcátko s řebříčkem obecným od A.CH

Ušij si králíčka / Řebříček od Břichopas toys

Vínová kokoška - povlak na polštář od Mí.Na
a Řebříček náhrdelník od ve-ra

Věnec (bylinky) - Řebříček s kapkou oregana od jana61

Střední mýdlenka/ mistička na houbičku ŘEBŘÍČEK od mago
a Řebříčkový sirup (250 ml) od Bylinky.od.Radmilky

Řebříček, sušená kytice od savory

mísa30-černá bylina od toha
a Achillea - přívěs/prsten od ORBIS

Manžetové knoflíky - žluté s řebříčkem od Anekvítek

Polštář "řebříček" od ververdesign

Vratič obecný

V minulosti měl v boji s hmyzem ale ještě větší význam vratič obecný (Tanacetum vulgare). Vratič je vytrvalá, jedovatá i léčivá bylina a pro své léčivé účinky je využíván již od dob starověkého Řecka. Sloužil jako baktericid, anthelmintikum, abortivum, antibiotikum a antirevmatikum. Jelikož je však účinná látka drogy velmi blízká dávce toxické (zejména pro obsah thujonu), od jeho vnitřního užívání se v domácím bylinkářství postupně ustoupilo.

Významné baktericidní a anthelmintické účinky vratiče byly ovšem dobře známy a také hojně využívány při napadení vnitřními i vnějšími parazity (škrkavky, roupi, blechy, vši, štěnice). K tomuto účelu se vratič v humánní medicíně aktivně užíval ještě počátkem 19. století a to nejčastěji ve formě prášku z květů nebo výluhu z celé rostliny. Ve veterinárním lékařství se v této souvislosti vratič využívá i dnes.

Vratič je ale také účinný přírodní insekticid. Za dob kolonizace Spojených států amerických jím proto bylo obkládáno maso a potraviny podléhající rychlé zkáze. Usušená kvetoucí rostlina se osvědčila jako ochrana proti molům šatním. Včelaři se bránili před útoky včel spalováním vratiče v kuřácích. Kvůli schopnosti odpuzovat určité druhy hmyzu byl používán také v pohřebnictví, vkládal se do rakví, do rubášů nebožtíků, věnce z vratiče se dávaly mrtvým kolem krku. V Severní Americe ho první osadníci používali i k balzamování. Jako prostředek proti nežádoucím druhům hmyzu se po staletí používal jak v domácnostech, tak i ve stájích a chlévech. Nejnovější výzkumy dokonce doložily, že velmi dobře působí i proti klíšťatům. Z extraktu vratiče a poleje obecné byly vyráběny i první průmyslově vyráběné repelenty. 

Pro insekticidní účinky je dnes vratič často používán v organických zahradách a udržitelném zemědělství coby přírodní ochrana před škůdci. Výborně chrání kupříkladu před mšicemi. Vysazoval se ale také společně s bramborami, protože odpuzuje mandelinku bramborovou.

A1 personalizovaný rodokmen 4 generace od PosiesAndLoveletters

Vyšívaný a opomíjený vratič od mrkni.

Vratič v barvách od T E L L A
a Vratič od kiwi B.

Máta peprná

Další tradiční zbraní v boji s hmyzem je máta peprná (Mentha piperita nebo Mentha × piperita). Repelentní účinky na hmyz má významné. Účinně odpuzuje mouchy, komáry, celou škálu skladištních škůdců a rovněž i klíšťata. Je častou přísadou nejen domácích, ale i komerčně vyráběných repelentů. Potvrzeny jsou její účinky baktericidní, fungicidní, insekticidní i repelentní. Esenciální oleje máty jsou dnes také součástí komerčně vyráběných botanických pesticidů.

Výzkumy doložily, že pokud jsou silicím máty peprné vystaveny larvy komárů, uhynou. Zkuste tedy v letních měsících vložit do sudů s vodou několik snítek máty. Mátové silice mimo to odpuzují i myši. Což je jistě dobrý bonus. A co víc?... Máta je významná léčivka a rovněž krásně kvete.

PEPPERMINT- vonná svíčka v českém foukaném skle od Kett's candles

Obrázek máta...akvarel od Srdce domova
a Vyšívaná máta od Anna Batia

Plakát - Máta - reprodukce autorské ilustrace A3 od LucieSchönauer

Máta - lékovka od Amélka

Máta peprná, sušená od asmera

Sójová svíčka Rozmarýn s petitgrain a mátou od Růžový květ
a AKČNÍ SIRUPOVÉ TRIO - bezinka, máta, kopřiva od Horňácká farma

MÁTOVÝ KOŠÍK od Mýdlárna ERDÉ

Náušnice "Mátová limonáda" od Hel. P.

Máta a zelený jíl od Mýd Lenka

VOSKOLÁDA ° vonný sojový vosk ° MINT CHOCOLATE od IneedThisCup

Meduňka lékařská

Repelentní účinky má rovněž meduňka lékařská (Melissa officinalis). Meduňkový čaj z listů snižuje stres, uklidňuje, uvolňuje, zpříjemňuje spánek a napomáhá dobrému zažívání. Nově se uznávají i její protivirové účinky, zvláště u herpesvirů (opary). Nať se používá v lidovém lékařství jako hypnotikum a sedativum.

Její citronová vůně je člověku libá, hmyz ale intenzivně odpuzuje. I ona by tedy měla mít své místo v blízkosti našich domů. 

Bylinky.dekorační polštář s akvarelem od Jitka Zajíčková

Voňavý náhrdelník - aromaterapie na krk - Meduňka od Ana Hata
a Meduňkové hodiny od Beatles

pytlíčky na bylinky od Neoralova

Tekuté mýdlo s olejem babassu meduňkové 1 litr od libebit
ROSEMARY - dárková krabička od mydulienka

Meduňkový sirup s medem a citrónem, 0.5l od bilerbin

Bylinkový meditační podsedák - Lapač snů šedý s meduňkou od U Jadwigy
a Medovková (meduňková) voda od Modrá púpava

Meduňkový krém od Caltha

Rozmarýn lékařský

Další na seznamu je milovaná rostlina našich babiček, rozmarýn lékařský (Rosmarinus officinalis). Lze jej pěstovat na slunném místě, v zimě je ale nutné rostlinu přemístit a nechat přezimovat ve vhodných prostorech. Tradičně se vkládá do šatníků jako ochrana proti molům. 

Chmelový šampuk s rozmarýnem od mydlitto

Razítko "Rozmarýnové" od Tereza Heinich
skříňka na klíče rozmarýn od lucieholubova

dóza na rozmarýn od vaškovi

Čajová krabice - bylinková II od xxxpetraxxx
Vyšívaný rozmarýn od Anna Batia

Rozmarýnový vánek - v kompostovatelné folii od Mýdlárna na Pálavském vršku

Vonná sójová svíčka 120 ml, Rozmarýn od Moje Hygge

velké kypřítko do bylinek / na objednávku/ od Ateliér HAPPY ART

Bazalka pravá

Hmyz odpuzující účinky má i bazalka pravá (Ocimum basilicum). Obsahuje silice (až 1,5 %) s hlavní složkou methylchavikolem (estragolem) a linaloolem a přibližně 5 % tříslovin, dále flavonoidy, glykosidy, éterické oleje s eugenolem a ocimem, bazalkový kafr, tanin, cinoel a jiné látky.

Pokud je bazalka pěstována jako okrasná rostlina v nádobách, má významnou schopnost odpuzovat mouchy a některé další druhy hmyzu. V této souvislosti proběhlo několik výzkumů, které doložily, že její éterický olej ocimem poskytuje vysokou ochranu proti komárům, což lze využít při výrobě domácích repelentů. 

Bazalka od lachtani

*** BAZALKA MÁTA PAŽITKA *** sada zápichů od .M.A.
Aromavosk Babiččina zahrádka od Růžový květ

Bazalka z kolekce Bylinková kuchyně od Trumade

Truhlíček BAZALKOVÝ od kuzu
a Lasagne alla bolognese od Dobroty jehlou

Pytlík na byliny - bazalka od levandulová chaloupka
Pytlík s výšivkou - Bazalka od Nošenec

Koupelová koule Zahradní bazalka od WeAreSoap

Mast Posvátné Tulsi - velká od Mýdlárna Mlýnky

Speciální blahopřání - Zasaď mě od Janykke

Polej obecná

Méně známá je polej obecná (Mentha pulegium), a to přestože v minulosti byla v souvislosti s odpuzováním nežádoucího hmyzu velmi oblíbená. I tato rostlina patří do čeledi hluchavkovité (Lamiaceae). Její rozdrcené lístky vydávají silnou vůni, podobnou mátě klasnaté. Esenciální olej z poleje obecné se používá v aromaterapii, obsahuje vysoké množství silice pulegonu. Rostlina obsahuje ale i další silice, například menten, limonen.

V českých zemích se dnes vyskytuje pouze na jižní Moravě, dříve byla doma i v Polabí, odkud ale zřejmě díky intenzifikaci zemědělství vymizela. Ze zákona patří polej mezi kriticky ohrožené druhy rostlin České republiky, a proto ji v žádném případě nestěhujeme z volné přírody na své záhony!

Polej má schopnost odpuzovat široké spektrum hmyzu. Po staletí se polej využívala v ochraně našich příbytků nejen před mouchami, komáry a blechami, ale i před brouky. Velmi účinný je prášek ze sušené natě, lze ale využít i výluhů z rostliny. V minulosti se polej obecná používala i k ošetření zablešených domácích psů a míst, na kterých psi odpočívají.

S touto rostlinou je ovšem nutné pracovat opatrně, na rozdíl od jiných druhů mát je totiž při překročení doporučeného dávkování jedovatá. Požití většího množství silice může být i smrtelné.

Zápich 20cm - světlý na obj. od Ateliér MIG

Koření od Či-či-ny

The culinary artist, grafický list, diplom, zelená od Kosí sestry

Příště budeme ve výčtu užitečných rostlin pokračovat :)

Autorka: Gabriela Rottová
Pro / zdroj: EQUICHANNEL.cz

Úvodní foto: A.CH, Fler.cz