Před dvěma týdny vás zaujalo plstění za pomoci vykrajovátek, máme tu tedy pro vás další letní návod.  Obrázek, polštář, nášivka, dečka, obal - to všechno můžete vytvořit následujícím postupem. A pak se nám pochlubte, jak jste dopadli! Prima zábavu :-)

Pomůcky:

  • prefelty silnější a slabší (např. pod názvem fólie Jago a Jago plus)
  • mýdlo nejlépe olivové, kropítko nebo nádoba na vodu
  • bambusová rohož nebarvená, k dostání jako prostírání nebo žaluzie, syntetická záclona
  • bavlnky, korálky, flitry

Z fólie Jago plus vystřihneme čtverec zhruba o jednu čtvrtinu větší, než chceme mít finální výrobek, a poklademe jej vystřiženým motivem ze slabší fólie.

Na bambusovou rohož položíme naaranžovaný obrázek, opatrně jej překryjeme záclonou a důkladně postříkáme teplou vodou, namydlíme a rukama promačkáme tak, aby se voda důkladně vsákla.

Odstraníme opatrně záclonu, rohož opatrně, ale pevně svineme tak, aby se obrázek nezdeformoval, a necháme volně vytéci přebytečnou vodu. Poté znovu válíme zavinutou rohož na stole, jako podklad je dobré použít neklouzavou koupelnovou podložku; podle mé zkušenosti je třeba válet rohoží sem a tam celkem 200x.

Zhruba po 100 váleních rozbalíme rohož a přesvědčíme se, zda někde nevznikl nežádoucí přehyb nebo se motiv neposunul. Pak pootočíme obrázek o 90 stupňů, aby došlo k zaplstění i v kolmém směru, znovu zavineme a pokračujeme.

Zda je obrázek dostatečně zaplstěný, poznáme podle toho, že se pokusíme chytit povrch palcem a ukazováčkem - když se zvedne jen několik vláken, je to v pořádku, když hodně, musíme pokračovat v plstění.

Nakonec vymácháme obrázek ve vlažné vodě s kapkou octa, dotvarujeme jej opatrným povytažením do stran v požadovaný tvar a dáme sušit.

Když je obrázek suchý, dozdobíme ho výšivkou, flitry a korálky a zpevníme jej tím, že na spodní stranu nažehlíme rašlovku. Nakonec můžeme dokreslit detaily kresbou, např. glitterovými tužkami.

Obrázek pak můžeme vystřihnout a použít jako nášivku nebo více obrázků sešít dohromady a vznikne dečka nebo polštář. Obrázek je možné také zarámovat.

TIPY:
  • Plstění urychlí, pokud obrázek krátce prohřejeme v mikrovlnce a pak hned ponoříme do studené vody, protože k zaplstění dochází vlivem tlaku a změny teplot v mydlinkovém prostředí.
  • Obrázek je možné zpevnit i fixační mřížkou, která je oboustranně lepicí, a nažehlit ho pak rovnou na požadované místo stejně jako nášivku.
  • Obrázky je možné sešívat do větších celků a ty použít pro další tvorbu.

A opět i nějaké to info k materiálu:

Prefelty - fólie Jago a Jago plus

...jsou komerčně vyráběný polotovar z jemného merina, lehce strojově zaplstěný, určený pro další plstění. Je možné ji zaplstit samotnou nebo na ni aplikovat další fólii nebo rouno, nebo ji zaplstit s fáčovinou či šifonem, výsledná plst je krásně pravidelná a jemná.

  • Jago plus je silnější a hodí se jako základ.
  • Slabší Jago je vhodná na vytváření vzorů, jemné výrobky, nunofelting.

Obě jsou dostatečně pevné, aby z nich bylo možné vystřihnout požadovaný motiv a zaplstit. Fólii i její odstřižky lze také zaplstit zasucha jehlou nebo kombinovat obě techniky.