Dnešní rozhovor přinášíme se sympatickou Janou, původní profesí grafickou designérkou, která je právě na mateřské dovolené. Chuť k tvorbě ale neztratila, naopak! Využila inspiraci, kterou jí rodičovství přineslo, a vrhla se na výrobu hraček pro děti. Hračky od Little Finger stojí za to vyzkoušet!

Řekněte nám na úvod něco o sobě.
Pod značkou Little Finger se skrývá anglický překlad mého příjmení. Jmenuji se Jana Malíková a jsem grafická designérka na mateřské dovolené. Vystudovala jsem vysokou, uměleckou školu, obor grafický design. Po narození syna jsem neztratila chuť k tvorbě, ale nasměrovala jsem ji více k dětem. Potvrzuji pravdivost rčení, že osobní prožitky se projevují i v samotné tvorbě.

Jak jste se dostala k tvoření?
Hlavní podnět k vytvoření didaktických, dřevěných pomůcek byl od mého syna. Sledovala jsem, jak se vyvíjí, jaké hračky a materiály v určitém vývojovém období preferuje (zjistila jsem, že odmítá plasty, nejraději okousává dřevěnou vařečku a nohy od stolu). V tomto období mi zavolal můj tatínek (v současné době v důchodu) a chlubil se mi, že si koupil CNC řezačku, a když budu chtít, něco mi vyřeže. A já chtěla. Své nápady jsem zkusila vystavit v roce 2016 na Fleru a od té chvíle ho nepřetržitě zaměstnávám vyřezáváním zvířátek. Prostě mateřská dovolená ve znamení medvědů.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Tvorbě didaktických pomůcek věnuji svůj volný čas. Na prvním místě jsem stále maminkou, ale tvorba pro děti mě neuvěřitelně baví a naplňuje. Představuji si nové nápady, které bych mohla realizovat, sním o nich.

Měla jsem chuť vrátit se k řemeslu, nesedět jen u počítače. Ruční malba byla také nejjednodušší možnost, jak přenést certifikovanou, akrylovou, vodou ředitelnou barvu na dřevěný podklad.

Nejdříve vymyslím design výrobku, výřez připravím na počítači v digitální podobě a tatínek vyřeže navržený motiv na CNC řezačce z tvrdé, bukové překližky české výroby a zabrousí hrany. Pak následuje ruční malba akrylovými barvami (Balakryl s certifikací EN-71-3, vhodný pro dětské výrobky), provlečení tkaničky, a nakonec testování mým synem. Pokud výrobek schválí, zabalíme do kartónové krabičky a je to hotovo! Brnkačka :-) U jiných výrobků (například pexes, skládaček a šustících špalíčků) je potřeba ještě ušít látkové pytlíčky, ouška apod. V době největších objednávek mi pomáhají s šitím ještě další maminky na mateřské dovolené.

Myslím, že bychom měli své děti učit estetice již od raného věku. Proto se snažím přispět k tvorbě praktických, funkčních, vzdělávacích a oku lahodících výrobků, které jsou určené dětem. Je tedy pro mě důležitá zpětná vazba od maminek, babiček, tetiček a ostatních příbuzných dětí, kterým patří mé zakoupené výrobky. Jejich názoru si vážím, jelikož se na jejich praktických zkušenostech prokazuje, zda má snaha jde správným směrem.

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda.
Tvůrci pro děti: THE THREE TREES, bajkajlaj, Filip Rychlebský, Maty dětem pro radost, Wood season, Co budu dneska šít, Naše věci, slastidolls, Toconeos, dado design, Břichopas toys, lesito, INTRO, zuzug, betula pendula, Jou Jou, Ateliér Dorda, ko-čič-ky, Caldero dětem, UNLIMITED DESIGN, Vigvam design, Z lesa, Lollipop Kids, ZUGO., ízypízy, Utukutu, Cingrlata, tuitui a mnoho dalších.

Velká provlékačka Ježek s ovocem a látkovým pytlíčkem (katalogové č.: 8647468). Velmi oblíbená, variabilní, didaktická pomůcka pro děti, která podporuje rozvoj jemné motoriky a může vydržet i více generací.

Používáte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Samozřejmě, že je doma používáme. Můj syn má za úkol první testování, většina výrobků mu projde pod rukama (a nohama). Na naší podlaze se neustále válí několik prototypů, které právě prochází zátěžovou, testovací fází. Například testování medvěda probíhá takto: házení s medvědem z co největší výšky nebo dálky, zátěžové testování přejetím medvěda na odrážedle. Snídaně na medvědovi, následuje polití medvěda čajem. Poté fáze schnutí.

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Tvořím vlastně pořád, někdy si jen představuji návrhy, jindy je prakticky realizuji. Ráda chodím do obchodů s látkami a nechávám se inspirovat. Tvorba na Fleru je mým relaxem.

Jak vypadá váš ideální den?
Vstaneme a žádný z mých chlapů (malý i velký) nemá rýmu.

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
V nejbližší době chystám stolní, dřevěný, medvědí bowling. V následujícím roce bych chtěla realizovat vlastní kolekci dětských látek na nové výrobky pro děti. Mám také několik nových nápadů na nová dřevěná pexesa a skládačky. Budu ještě postupně zapojovat novou technologii – vypalování laserem do dřeva.