LudmilaSenky ceramics je autorský porcelán a keramika, které vznikají v lesním ateliéru v Podkrkonoší. Výrobky jako hrníčky nebo kořenky spojují jednoduché linie, jemné barvy a originální plastický povrch, který produktům dodává špetku osobitosti i humoru. O tom, jak vznikají a co je při jejich tvorbě důležité, se dnes rozpovídala keramička Ludmila Šenkyříková.

Řekněte nám na úvod něco o sobě. Jak jste se dostala k tvoření?
Jmenuji se Ludmila Šenkyříková a keramice se věnuji od roku 2002, kdy jsem začala jezdit na kurzy do Keramického studia Jarmily Tyrnerové v Kohoutově, tam jsem ten rok začala i pracovat jako asistent lektora. Poté jsem si udělala výuční list v oboru umělecký keramik na SOU uměleckořemeslném v Praze. V Kohoutově jsem už zůstala a od roku 2005 pracuji ve vlastním ateliéru u lesa. Nyní se zabývám hlavně autorským porcelánem, vyrábím drobné předměty ke každodennímu i svátečnímu použití… Hrnky, pohárky, kořenky, misky a talířky. To vše s ohledem na životní prostředí, pro radost a příjemný pocit můj i mých zákazníků.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Momentálně se tvorbě věnuji naplno, kromě toho učím několikrát do roka kurzy v Keramickém studiu.

Původně jsem se hodně věnovala keramice točené na kruhu, mojí oblíbenou technikou je i modelování z plátů či stavba větších objektů. Teď u mě ale vyhrály sádrové formy, odlévání a hlavně porcelán. Sádrové formy proto, že mohu vymýšlet tvary, které by točením na kruhu vzniknout nemohly, a porcelán pro jeho čistotu, bělost a jemnost.

Nejprve si vytvořím model, kterému někdy předchází kresba návrhu a někdy vznikne rovnou z ruky, podle modelu si vyrobím sádrovou formu. Do forem pak odlévám z porcelánové hmoty, lepím ouška a dlouho a pečlivě retušuji. Následuje první výpal při teplotě 920 °C. Po přežahu je nutné z polotovarů odstranit prach, který při retuši vzniknul. Pak přichází dekorace a glazování, po zaschnutí glazury opět velmi pečlivá retuš. Další výpal je na 1250 °C a u některých věcí ještě třetí výpal, kvůli způsobu dekorace. Po dokončení ještě brousím dna, aby produkty byly hladké i zespodu. Celý proces se skládá ze spousty kroků a je nutné se soustředit a nedělat chyby. Každý kousek vezmu do rukou minimálně 10x, spíš víckrát a celý tento proces trvá asi dva týdny. Toto je jen velmi stručný popis.

Dříve pro mne byly důležité názory mých lektorů a učitelů. Teď už se orientuji hlavně podle sebe, ale ráda slyším i názor od mých zákazníků či kolegů, ostatních tvůrců, umělců a designérů.

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda.
Kamarádka Terezka, která prodává pod jménem Hill, jí také děkuji za fotky k tomuto rozhovoru, více jich můžete vidět v jejím profilu Foto Hill. Krásné šperky vytváří SOULjewellery i Vika Mayzel Jewelry, super batůžek mám z profilu Chrobáková.

Mám ráda Kořenky ve tvaru oblázků, které se dají použít nejen na sůl a pepř, já v ní mám například kardamom a dávám si ho do kávy.

Používáte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Velmi ráda používám své výrobky. Ty, které nevyšly úplně podle mých představ, nebo prototypy, které si chci nechat, zůstávají v mé kuchyni, tak mohu testovat tvary i povrchy.

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Mojí velkou láskou je malba. Těžko se na ni ale soustředím, když mám ateliér plný porcelánu. To je sen, kterému bych se chtěla věnovat do budoucna. Když zrovna nejsem v ateliéru, ráda se inspiruji v galeriích na výstavách současného umění nebo pracuji na zahrádce, chodím po lese a po horách.

Jak vypadá váš ideální den?
Ideální den je každý den, vždy se těším, co nového přinese. V ideálním dni je čas na práci, na rodinu, na další vzdělávání i na lenošení.

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Ráda bych se i nadále věnovala porcelánu, vymýšlela nové tvary a nové způsoby dekorace a přitom všem si našla i chvilky na malbu, pro kterou teď sbírám spíš inspirace a podněty.