Pět regionů Česka a pět perfektních příležitostí potkat se se současným designem. To je "Meet Czech Design", který letos proběhne postupně ve Zlíně, Novém Boru, Praze, Mladé Boleslavi a v Brně. A právě ve Zlíně se můžete setkat s vybranými Fler autory a dokonce od nich i nakoupit.

ZLÍN - NA STOPĚ FENOMÉNU

1. - 3. 5. 2014

Začátkem května se Zlín promění v město designu. Odstartuje tu seriál designových akcí MEET CZECH DESIGN, ve Zlíně s podtitulem „Boty, které dobývají svět“. Od 1. do 3. května se v něm uskuteční na 13 výstav, 12 přednášek a bude na něm vyhlášena cena Talent Designu 2013.

Zlín je proslavený Baťovou obuví, funkcionalistickou architekturou, filmovými ateliéry i uměním a designem. Kde jinde by tedy měl začít seriál designových akcí MEET CZECH DESIGN než právě tady? Město protne velká designová stezka po výstavách, galeriích, exkurzích, přednáškách českých i světových jmen designu a performancích. 

A co všechno vás tedy ve Zlíně čeká?

Talent Designu 2013

Zlín ovšem není jen o úspěšných, ale také o odkazu zdejšího technologického fenoménu a respektu k názoru nastupující generace designérů. Město Zlín totiž v minulosti představovalo světovou špičku v oblasti průmyslového designu a inovativních technologií. S respektem k této historii vznikla mezinárodní cena studentského designu "TALENT", jejímž cílem je ocenit výjimečné studentské práce z oblasti designu.

Součástí zlínské akce proto bude i udělení ceny "Talent Designu". Proběhne v pátek 2. 5. 2014 v 18.00 hodin na slavnostním večeru v reprezentativním prostředí Kongresového centra ve Zlíně. Součástí večera bude i velká módní přehlídka prací studentů Ateliéru oděvu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě a projekce animovaných filmů. Po skončení bude zahájena výstava soutěžních prací s velkou afterparty. Vstup na vyhlášení i výstavu je volný.

V letošním ročníku této největší studentské designérské soutěže v ČR soutěží více než 500 prací z celého světa. Prohlédněte si pro představu některé z předchozích ročníků:

Shooting Fashion Stars 2014

V sobotu 3. 5. se pro milovníky současné designové módy bude v Kongresovém centru konat netradiční fashion night. Letošní jubilejní desátý ročník je příležitostí k oslavě i reflexi. Uvidíte 10 prací od 10 studentů. V rámci SFS 2014 předvede svou nejnovější kolekci Kateřina Geislerová a retrospektivu tvorby Ivana Kaňovská.

Cílem projektu Shooting Fashion Stars je dlouhodobá podpora a rozvoj talentů české módy a designu. V rámci deseti ročníků své kolekce prezentovala řada dnes již etablovaných jmen v oblasti fashion, jakými jsou Jakub Polanka, Pavel Ivančic, Kateřina Geislerová, Chatty, Zuzana Kubíčková a další.

Local Design Market - prodejní akce s Fler autory

...se koná po celé tři dny na platformě před novou krajskou knihovnou v 15. budově 14|15 Baťova institutu.

Zde si budete moct koupit originální designové kousky na prodejním veletrhu současného fashion designu, jehož partnerem je právě Fler.

Pokud sledujete náš MAGazín pravidelně, výzvu tvůrcům jste určitě zaznamenali. V rámci zlínského "fenoménu" proběhne také prodejní akce, kterou obohatí i vybraní autoři z Fleru. A kdo z přihlášených nakonec úspěšně prošel pořadatelským výběrem a koho z Fleru uvidíme ve Zlíně naživo?

krivkat Petr Jurníček hexe PRATA design
Ahinsa Shoes Studio UP! YellowViolet jeňapr
stará tráva radmil vaumps futuRING
Jiří Svatoš Jarka London Lipovka.art bijoux.Jex
Dílna Končiny Bkeramika Apropos LM design
babytricka Sluší Ti to barquito atelier-zuza
Lucy.hor Maria accessories EP studio MyFairy
Jarda.P KikiBike Noctambule Pukína-korálky
Sobieski Alžběta Tkadlecová bačuta Ateliér-EZA
vitráže zlín design-in-zlin dado design

Pozn. red.: tabulka odráží stav k 25. 4. 2014.

MIXER Festival 2014

Krátce před zahájením Meet Czech Design odstartuje v pondělí 28. dubna multižánrový festival MIXER a některé jeho části se stanou i součástí Meet Czech Design.

Festival je určený široké škále návštěvníků, přináší totiž přednášky a workshopy ze světa designu, architektury, grafiky, filmu, fotografie i hudby.

Organizátoři každý ročník ladí do jiného tématu. Tomu letošnímu bude vévodit téma Extrémní realita. Odrazit by se to mělo především v doprovodném programu, ve kterém se objeví i extrémní sporty či tattoo maraton. Návštěvníci festivalu se budou moci dále těšit na hudební produkci nejrůznějších stylů, představení designerů stylových firem a mnoho další překvapení. Lidé, kteří připravují festival MIXER, jsou studenty Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a chtějí návštěvníkům přinést to nejlepší ze světa umění a designu.

Z bohatého programu namátkou vybíráme přednášky ředitele společnosti Cream RE Martina Jarolíma nebo Daniela Gonzálese a Tomáše Vargy, Honzů Látala, Žaloudka a Pažiny s Míšou Klakurkovou z kreativního studia o reklamě, grafický battle mezi Vladimírem 518 a Vladimírem Strejčkem, či workshop pod vedením dvojice Puk — Puk nebo diskuse s Janem Zielinskim o architektuře, o zlínské módní značce s Oldřiškou Křížovou a mnohé další.
Všechny tyto přednášky a diskuse se odehrají na různých místech Baťova institutu. Festival svoje aktivity ovšem plánuje i jinde.  Tak například v rámci Queens Graffiti Jam předvedou svoje umění na čelní stěně podchodu ve spodním parku vedle zlínského autobusového nádraží writeři Luděkeim, NONECK, EICUL, NOMAD a DJLajfstajl. S ukázkami extrémních sportů anebo takového curlingu v nákupních vozících se budou moci lidé seznámit na parkovišti před U4 a již zmiňovaný Tribo Tattoo Marathon v podání Veroniky a Routa z pražského Tribo Tattoo proběhne v Cafe Blok 12.

Nabídka je skutečně široká, a tak návštěvníkovi s časovou a prostorovou orientací pomůže podrobný program.

Foto: z předchozích ročníků Talent Designu.

Průvodce některými z chystaných výstav a dalších akcí - neopouštějte nabitý Zlín!

V kulturním institutu Alternativa se odehrají výstavy:

Michal Richtr, „Designem k prosperitě“
Výstava na jednotlivých případech českých firem rozebírá přínos designu na úspěch v marketingu a konkurenční ekonomické soutěži. Opírá se o konkrétní firemní ukazatele a hospodářské výsledky. Takový pohled dosud nemá v českém kontextu obdoby.

Leoš Lang, „Design pneumatik jako umělecké dílo“
Na tuto výstavu si cestu najdou jistě nejen příznivci kol, motorek a aut. Nabídne totiž netradiční prezentaci průmyslového designu firmy Continental a představí se na ni také "pattern" pneumatiky. K vidění budou i modifikované tvary jednotlivých figur nezávisle na osách x, y, graficky jednoduché černo-stříbrné výstupy na hliníkových foliích Dibont a mnoho dalšího. Výstava rovněž ukáže, že pro vývoj konstrukce pneumatik byl přelomovým rok 1904 s uvedením pneumatiky s plochým běhounem fy Continental, která byla o rok později opatřena vzorkem, který zlepšoval její jízdní vlastnosti, a jak to vlastně celé pokračovalo v různých modifikacích až do současnosti.
Otevírací doba výstav: 30 4. (středa): 8-12 a 13-17, čtvrtek: 10-16,  pátek: 8-12 a 13-17, sobota: 10-16 hodin.

Další výstavy proběhnou v městských parcích, na platformě Baťova institutu a ve foyer Krajské knihovny.

Určitě atraktivní se stane výstava "Multimediální podoby konceptuálního designu" v Creative Hill College v areálu Filmových ateliérů, která bude po dobu celého festivalu otevřená od 10 do 18 hodin. Půjde zde o divácky atraktivní mix konceptuálního designu a moderních multimediálních technologií. Návštěvník doslova na vlastní kůži zažije několik netradičních interaktivních exponátů. Výstava vznikla ve spolupráci s Ateliérem multimediální tvorby Fakulty výtvarných umění VUT v Brně. Návštěvník této výstavy se dostane nejen do ateliéru, ve kterém tvořil světoznámý filmový mág Karel Zeman a jeho kolegyně Hermína Týrlová, ale i do prostor, které jsou jinak veřejnosti běžně nepřístupné.

V rámci festivalu se koná také vernisáž výstavy "Městské zásahy", do které přišlo více než 350 návrhů od obyvatel města Zlína.

Netradiční výstava studentů uměleckých ateliérů Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně se jmenuje "Viktorův byt". Takový název si dala proto, že je koncipována jako skutečný reálný byt, který je složen z designových kousků studentů uměleckých oborů. Výstava má svůj vlastní příběh o Viktorovi a jeho životě v designovém bytě. Výstava je veřejnosti přístupná vždy od 10 do 18 hodin v prostorech Divadla ve 32. budově areálu Svit.

Zámek Zlín po dobu festivalu od 10 do 18 hodin návštěvníkům nabídne výstavu "Zlínská designová líheň". Jedná se o časosběrnou výstavu designérů, kteří se narodili či studovali ve Zlíně, nebo se nechali Zlínem inspirovat ve své tvorbě. Výstava chce prokázat, že všude po světě úspěšně tvoří designéři, kteří ve Zlíně získali své profesní vzdělání. Prozkoumat na jednom místě tvorbu úspěšných profesionálních designérů, kteří ve svém oboru něco dokázali, bude jistě zážitek.

Na stejném místě i ve stejnou dobu bude přístupná výstava "Zlín – kolébka českého designu". Ta si klade za cíl přiblížit počátky 75letého vývoje výuky a designérské praxe ve městě, kde byla vychována řada významných československých designérů. Škola umění, založená v roce 1939, by však nevznikla bez promyšleného systému školství, podporovaného firmou Baťa. První část výstavy je proto věnována meziválečnému pedagogickému úsilí o využití nových progresivních a nekonvenčních metod ve vzdělávání a výchově mladých žáků i pracovníků firmy Baťa.

Součástí festivalu budou i dny otevřených dveří a prezentace největších designových hráčů v regionu, konkrétně společností Tescoma a mmCité.

Na své si přijdou i rodiny s dětmi, pro které je přichystáno designové tvoření v rodinném zábavním parku Galaxie.

Vstup na všechny akce v rámci festivalu je volný a pro návštěvníky bude zajištěna kyvadlová autobusová doprava. Další informace na: