Pohádkové a přitom jako živé. Tak by se daly popsat malby zvířat i rostlin od Pavlíny Kourkové. Tato nadaná ilustrátorka a akvarelová malířka, která se z ilustrací pro děti dostala až k velkoformátovým botanickým ilustracím, se s vámi dnes podělí o svůj příběh, inspirace i plány.

Řekněte nám něco o sobě. Jaká byla vaše cesta k tvoření?
Jsem malířka a ilustrátorka a veškerá moje tvorba souvisí s mojí velkou láskou, a tou je malování. Už jako malé dítě jsem jím trávila mnoho času a provázelo mě pak vlastně celým mým dosavadním životem, až se nakonec stalo i mým hlavním povoláním.
Největší a hlavní částí mého tvoření je malba květin, tzv. botanické umění. Ilustrovala jsem však i dětské knihy, kalendáře, leporela nebo třeba i pexeso. Tvořím také autorské výrobky, kde jsou využity motivy mých maleb.

Jakou technikou nejraději tvoříte? Proč to u vás vyhrála?
Mojí nejoblíbenější technikou je akvarel, používám akvarelové barvy. Mám ho ráda, protože umožňuje jasnou, lehkou a vzdušnou malbu, což je pro malování květin ideální.

Kde čerpáte inspiraci? Vyrábíte ráda na zakázku?
Inspiraci čerpám především v přírodě, je pro mne zdrojem odpočinku, relaxu, ale zároveň právě i velkou inspirací. Ráda pozoruji různé detaily květin – žilkování listů, zajímavé křivky stonků, stavbu nejrůznějších květů… vlastně veškeré mé malování je spojené s přírodou – květiny, ptáci, pohádkoví květinoví skřítci a víly… všechno to vychází z přírody a jejích krás.
Na zakázku jsem malovala hlavně na začátku, kdy jsem například ilustrovala knihy pro děti nebo malovala pro různé firmy. V současnosti už ale převažuje především moje vlastní volná tvorba, která mě těší a baví nejvíc.

Kdy a kde se vám tvoří nejlíp?
Pracuji z domova a mám takový svůj koutek, kde vznikají všechny mé obrazy. Pro svou práci potřebuji klid, abych se mohla soustředit, protože malování, kterému se věnuji, je velmi detailní. Někdy při práci poslouchám hudbu nebo mluvené slovo.

Popište moment, kdy jste si uvědomila, že vaše tvorba už není "jen" koníček.
To bylo v době, kdy jsem se přestěhovala za svým přítelem. Musela jsem se rozhodnout, zda si v novém prostředí budu hledat nové zaměstnání (původně jsem zahradní architektka), anebo se zkusím sama uživit malováním. Nakonec jsem se rozhodla pro malování a jsem moc ráda, že jsem zariskovala a zkusila to. Práce zahradní architektky mě dříve také bavila, ale v malování se nacházím a naplňuje mě ještě víc.

Co vám na vaší tvůrčí cestě nejvíce pomohlo?
Co se týče malby, jsem samouk, nemám žádné výtvarné školy ani vzdělání. Vším jsem se tak nějak snažila prokousat sama. Hodně mi pomohlo sledovat tvorbu jiných zahraničních malířů botanického umění. A také jsem se zúčastnila několika internetových on-line kurzů. To mi asi pomohlo nejvíc.

Na který svůj výrobek jste nejvíce pyšná a proč?
Největší radost mám z každého nového obrazu, který právě dokončím. Myslím, že to tak má hodně malířů i jiných umělců. Protože s každým novým dílem máte možnost se naučit a vyzkoušet nové věci, vypilovat ty starší a sami vidíte, kam jste se posunuli. Ne nadarmo se říká, že stávající obraz je takovým tréninkem k obrazu dalšímu. Takže každý nový obraz je pro mě taková malá výzva. Vždy jsem zvědavá, jak to dopadne.

Když se ohlédnete zpátky za svojí kariérou, udělala byste něco jinak?
Myslím, že ne. Všechno přicházelo tak nějak samo, postupně a přirozeně. Nebylo to vždy úplně jednoduché, ale nakonec jsem se dopracovala k tomu, co jsem si vždy přála – k vlastní volné tvorbě.

Do kterých Fler obchůdků chodíte potěšit oko?
Nemám nějaké speciální, konkrétně oblíbené, spíš tak občas nakouknu do obchůdků, které mají podobně jako mé malování něco společného s přírodou, přírodními motivy a materiály. Ráda se třeba dívám na umělecké výrobky ze dřeva.

Jak nejraději trávíte čas, když zrovna netvoříte?
Ráda chodím na procházky nebo na výlety do přírody. Moje práce je vlastně hodně „sedavé zaměstnání“, a tak se tělo potřebuje zrelaxovat pohybem. Teď v létě chodím hodně k řece, kde si mohu i zaplavat. Příroda mě inspiruje a nabíjí svojí čistou energií.

Kde se ve své tvůrčí dráze vidíte za rok a kde za deset let?
To popravdě vůbec netuším a ani nedokážu odhadnout. Moje tvorba se sama spontánně vyvíjí a neumím si představit, kam bude směřovat. Ještě před asi dvěma, třemi lety jsem tvořila převážně pro děti a pak najednou nastal zlom, který jsem nijak neplánovala. Začala jsem malovat velkoformátové botanické ilustrace, které mi v té době učarovaly. A tak je tomu dodnes.

Dětská tvorba pomalu a přirozeně přešla v botanické umění. Dovedu si představit snad ten rok – stejně jako vloni a letos, že budu vystavovat v zahraničí své práce. V posledních dvou letech jsem vystavovala v Moskvě, Londýně a Soulu. Tak věřím, že i příští rok bych se mohla zúčastnit nějaké takové mezinárodní výstavy. Ale těch deset let, tam opravdu nedokážu vůbec dohlédnout.

Jakou radu byste dala začínajícím prodejcům na Fleru?
Aby byli trpěliví a nenechali se třeba odradit tím, že neprodávají hned ze začátku tolik, kolik by si přáli. Pokud je jejich práce kvalitní, tak si určitě, dřív nebo později, své zákazníky najde. Prodej také ovlivňuje prezentace, proto je dobré věnovat čas kvalitě fotografií výrobků.