Ten, kdo sleduje moje flerovské počínání, ať už šité či psané, jistě zaregistroval moji angažovanost v oblasti udržitelné módy. Módní průmysl má mnoho negativních dopadů na naše životní prostředí i společnost.

Jeho současný stav, kdy je vyráběno stále více a více oděvů v mizerné kvalitě za stále nižší cenu, je problémem, který je z dlouhodobého hlediska neudržitelným. A protože moc naháčů v ulicích nepotkávám, jsem přesvědčena o tom, že se tento problém týká nás všech.

Každý, kdo se v oblasti módy pohybuje, ví, že se módní průmysl mění..

Prostřednictvím svého flerblogu i své vlastní tvorby s myšlenkou rodných listů se snažím inspirovat prodávající a nutit k zamyšlení nakupující. Každý, kdo se v oblasti módy pohybuje či se o ni zajímá, ví, nebo by alespoň věděl měl, že se módní průmysl mění. Ti, kteří na Fleru prodávají oblečení, a ti, kteří ho nakupují, k oné změně napomáhají.

Lokálnost, transparentnost, příběhy.

Tři klíčová slova, pro Fler tak typická.
Tři klíčová slova, která budou hrát významnou roli v budoucnosti módního průmyslu.

Není proto divu, že k vám dnes přicházím s pozvánkou na víkendový workshop, který se zabývá tím, jak napomoci k tomu, aby se módní průmysl stal udržitelnou, ba dokonce prospěšnou aktivitou.

  • Jste Fler tvůrcem a chcete se dozvědět o tom, jak tvořit tak, aby to neškodilo přírodě ani lidem?
  • Jste Fler nakupujícím a chcete se dozvědět o tom, jak vaše spotřební návyky ovlivňují podobu módního světa?

Přijďte na workshop o udržitelné módě THE 'S'FASHION.

Workshop bude probíhat poslední březnový víkend v Praze pod vedením Kamily Boudové, konzultantky v oblasti módního průmyslu a absolventky MBA Fashion Business na International Fashion Academy v Paříži a Šanghaji, která aktuálně přednáší na Pařížské vysoké škole módního obchodu MOD’SPE. Kamila vede v České republice a na Slovensku mezinárodní kampaň Fashion Revolution a díky svým studiím, několikaleté profesní zkušenosti v oblasti módy napříč Evropou a zájmu o udržitelnou módu se stala velmi erudovanou osobností na poli módního průmyslu.

Kamilu jsem pro vás vyzpovídala. 

Kami, pro Fler čtenáře, kteří nevědí, co si pod pojmem udržitelná móda představit, můžeš prosím vysvětlit základní principy?

Moc ráda. Začala bych obecně pojmem dlouhodobá udržitelnost. Ta stojí na třech pilířích - ekonomika, společnost a životní prostředí. Důležité je porozumět dynamice vztahu mezi nimi. Bez lidstva by nebyla žádná ekonomika. Stejně tak bez přírody by nebyli řádní lidé. Přímá závislost lidí na stavu životního prostředí a pozice ekonomiky jen jako výdobytku lidstva stojí za citáty typu: Až umře poslední pták, až pokácíme poslední strom a sníme poslední rybu, zjistíme, že peníze se nedají ani dýchat, ani jíst.

Bezohledným přístupem k přírodě si doslova řežeme pod sebou větev, na které sedíme. Módy se to dotýká ve velkém měřítku. Móda je druhý nejšpinavější průmysl na světě a trend posledních let jít dolů jak s cenou, tak kvalitou, ale přitvrdit na množství, nás vede do rychlé záhuby. Přitom to tak být nemusí.

"Cradle to Cradle" je princip, kde produkt nikdy ‘neumírá’.

Jaká jsou tedy podle tebe řešení?

Mým naprosto snovým konceptem je princip Cradle to Cradle, tedy od kolébky do kolébky. Je to princip, kde produkt nikdy ‘neumírá’, ale prožívá nekonečnou reinkarnaci čili recyklaci.

Dnes je koncept asi takový: take (vzít materiál), make (udělat produkt), waste (vyhodit ho).

Podle principu Cradle to Cradle jsou materiály ale rozděleny na dva typy: přírodní a syntetické. Přírodní materiály projdou svým ‘funkčním obdobím’ a vrátí se do země, kde nakrmí další rostliny. Syntetické materiály zase donekonečna kolují v technickém cyklu. Částečně se to dnes již děje - z PET lahví se dělají flísové bundy například. Cradle to Cradle je svět, ve kterém neexistuje odpad. To je můj sen!

Co tě vedlo k tomu workshop o udržitelné módě zorganizovat?

Silná touha sdílet tyto informace i poptávka po nich. Věřím, že skrze módu, kterou všichni tolik milujeme, můžeme vzdělat jak spotřebitele, tak návrháře i manažery o tom, jak zodpovědně přistupovat nejen k našemu šatníku, ale i k našemu řemeslu, k podnikání, k naší společnosti, našim dětem. V podstatě workshop o udržitelné módě není ve své podstatě až tolik o udržitelné módě. Na jeho pozadí je silná touha něco dělat s aktuálním systémem, silná touha změnit svět.

 Pro koho je workshop určen a co je jeho cílem?

Workshop The ‘S’ fashion je zaměřen nejen na ambiciózní profesionály, ale obecněji na lidi, které toto téma zajímá, chtějí vědět víc a možná chtějí třeba i vyvinout nějakou aktivitu, něco s tím dělat - ať už vybudovat vlastní ‘udržitelný’ šatník nebo navrhnout kolekci podle principů Cradle to Cradle nebo chtějí změnit celý průmysl nebo systém. Chci nabídnout ucelený balík informací lidem, které toto téma zajímá, a rozšířit tyto informace mezi jejich přátele a přátele jejich přátel, inspirovat.

V úvodu jsem zmínila, že v současné době přednášíš na Pařížské vysoké škole módního obchodu. Pověz nám o tom něco.

Aktuálně působím na Pařížské vysoké škole módního obchodu MOD’SPE, kde přednáším Product Development pro studenty z newyorské univerzity Marist, se kterou máme uzavřenou partnerskou smlouvu. Můj zájem a znalosti v oblasti udržitelné módy byly jedním z důvodů, proč jsem byla vybrána během přijímacího řízení. V Americe si uvědomují vzrůstající poptávku po zodpovědném podnikání.

Jaké jsou vlastně aktuální trendy, co se lokalit pro výrobu oděvů týká?

Většina lidí si myslí, že se oblečení v řetězcích vyrábí z největší části pořád v Číně. To ale není pravda. V Číně se nyní masy dostávají z chudoby do střední vrstvy. Nejsou tedy již v tíživé situaci a nejsou tedy nuceni vzít zavděk prací v oděvním průmyslu.

Vzhledem k tomu, že výroba oblečení stále vyžaduje spoustu lidské práce - oproti ostatním průmyslům jsme zde neprošli žádným výrazným pokrokem - značky hledají nejlevnější pracovní sílu. Ta je aktuálně v Bangladéši, kde je oficiální minimální plat šedesát dolarů na měsíc. Mnoho lidí je zde ale zaměstnaných ilegálně a nedosáhnou ani na tuto mzdu. Nejaktuálnější trend je převážení sweatshopů z Číny do Afriky.

V poslední době vznikají nejrůznější aktivity a hnutí, které upozorňují na oděvní nadspotřebu, kumulaci obrovského množství textilního odpadu, pro který nemáme využití, devastaci životního prostředí, problematiku lidských práv, a vyzývají ke zpomalení spotřeby. Jedná se ale o velmi složitý a komplexní problém a řešení není jednoduché. Zdá se, že většina oděvních řetězců nic z výše zmíněného nezohledňuje a stále chrlí jeden kus oděvu za druhým, kdy jeho cena i kvalita stále klesá...

Nezapomínejme, že podle společenské zodpovědnosti firem je základní povinností každého podnikatele udržet svou firmu na trhu. Pokud by například H&M dnes investovalo všechny své síly do udržitelnosti a přestalo se soustředit na jádro svého podnikání, brzy by ztratilo kontrolu nad svými finančními, produkčními a distribučními operacemi, a možná by skončilo v bankrotu. Možná by aktivista řekl, že by to bylo super, protože by bylo méně fash fashion, ale stalo by se jen to, že jejich místo by obsadil jiný řetězec.

Jak říkám svým studentům, kdekoliv přednáším, je mnohem jednodušší založit novou malou firmu se ‘sustainability’ vetkanou do jejího DNA. Když víte od prvního okamžiku, jaké jsou vaše hodnoty, jak chcete nastavit své procesy a operace, je jednoduché to celé nastavit přesně tak, jak si přejete.

"Věřte mi, celý průmysl se žene tímto směrem..."

Pokud ale řídíte rozjetý vlak (jste výkonným ředitelem nějaké nadnárodní korporace), který má dejme tomu tisíc vagónů, závodíte se spoustou dalších ohromných soustav vlaků (s vašimi konkurenty), směr a koleje jsou pro vás připraveny skupinou inženýrů (akcionářů) a vy se postavíte ke kormidlu a řeknete: "Měníme směr, vážení," není to snadné. Lidé vám nevěří, že je to možné, myslí si tedy, že chcete jen udělat senzaci a urvat si svých pět minut slávy (greenwashing). Nedá se to ani udělat během krátkého času. Musíte vysvětlit inženýrům, že od nich potřebujete postavit koleje jiným směrem a potom přesně v tom správném okamžiku přehodit výhybku a zahnout. Čím větší korporace, tím více času je potřeba na přípravu celého vlaku na změnu směru.

Některé značky o svých aktivitách mluví více a nastavují tím nové standardy v průmyslu, některé se připravují v tichosti. Ti první jsou odsuzováni za greenwashing, ti druzí za to, že nedělají nic, ale věřte mi, celý průmysl se žene tímto směrem.

Na závěr nám ještě pověz, jaké máš plány pro příští týdny a jaké pro příští rok?

Pracuji teď hodně na přípravě mých přednášek pro MOD’SPE. Navazuji různé spolupráce a sestavuji opravdu vzrušující program hostujících lektorů a přitom připravuji mé vlastní workshopy v Čechách a na Slovensku.

V dubnu se s přítelem stěhujeme do nového bytu v Paříži, takže to bude jistě velká kapitola sama pro sebe.

V ročním horizontu se musím pořádně postarat především o svůj business. ‘Leadership by example’ je mou důležitou hodnotou. Učit mladé profesionály, jak nastartovat a aktualizovat jejich projekty, znamená, že můj projekt musí být zářným příkladem dobře nastaveného podnikání. Je to velká zodpovědnost a vzrušující výzva.

Držíme palce, děkujeme a těším se na viděnou na workshopu The ‘S’ fashion, který proběhne 27. – 29. 3. 2015 v krásných prostorách galerie Czech Design v Praze.

www.fashionbusinessworkshop.com