Potřebujete na zimu zútulnit domov? Nejrychlejším a nejosvědčenějším způsobem je bytový textil. Patricia, tvořící pod značkou shabby.romantic, se na textil zaměřuje. Škála její tvorby je opravdu široká, od ubrusu, přes dětské šatičky až po kuchyňskou chňapku. Jen materiál je jeden: klasický a stoletími prověřený len.

Řekněte nám na úvod něco o sobě. Jak jste se dostala k tvoření?
Volám sa Patricia a som matkou dvoch detí. Bývame v malej dedinke na strednom Slovensku. Už ako malé dieťa som mala potrebu stále niečo vymýšľať a tvoriť. Vyskúšala som všeličo. Maľovanie, vyšívanie, pletenie…
Rada relaxujem v prírode alebo v záhrade, ktorú som si sama navrhla a spolu s rodičmi zrealizovala. Vyštudovala som pedagogickú školu, ale ako učiteľka som nikdy zamestnaná nebola. Namiesto toho som robila niekoľko rokov účtovníctvo a mzdy. Vždy ma ale fascinovali látky a ich kombinovanie. A tak som sa počas dlhých zimných večerov učila šiť. Najprv som šila v rukách. Časom som si kúpila prvý šicí stroj, na ktorom som ušila tisícky vianočných ozdôb. To boli moje prvé skúsenosti s predajom vlastných výrobkov. Neskôr som začala navrhovať a šiť bytový textil a to bolo to najlepšie rozhodnutie, aké som kedy urobila. Táto práca ma úplne pohltila.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Už pár rokov sa venujem návrhu a realizácii bytového textilu profesionálne. Čo znamená, že ma táto práca zamestnáva 10–12 hodín denne. Moje hobby sa stalo hlavným zdrojom mojich príjmov. Je úžasné mať prácu, ktorá ma baví, napĺňa a zároveň živí. Toto všetko ale môžem robiť naplno hlavne vďaka mojim úžasným rodičom, bez ktorých by som to sama nezvládla. Ako som spomínala, mám dve deti, ktoré vychovávam sama, a tak výdatná pomoc rodičov je viac než vítaná.

Řekněte nám něco o technice, kterou tvoříte. Proč to u vás vyhrála?
Učaroval mi ľan. Asi po roku šitia sa mi dostala do rúk prvá ľanová tkanina a odvtedy pracujem prevažne s týmto úžasným materiálom. Chvíľu sme si na seba zvykali, učila som sa pracovať s ním. Nebolo to jednoduché. Ale presvedčil ma, že je pre mňa ten pravý. Potom už nebolo ťažké o tom presvedčiť aj moje zákazníčky. Milujem jeho vôňu a vzhľad. Obľúbila som si ho aj pre jeho dokonalú nedokonalosť :) V ľanovom plátne nájdete rôzne uzlíky, zhrubnuté vlákna či kúsky ľanových stebiel. Nie je jednotvárny. Vyrába sa v rôznych gramážach a preto z neho môžme ušiť širokú škálu výrobkov. Je vhodný na posteľnú bielizeň, odevy, obrusy, závesy, záclony, tašky, uteráky… Rada dopĺňam našu ponuku o nové farby a vzory. A tak môžem neustále vymýšľať nové kombinácie farieb a vzorov. Nakupujem kvalitný, prírodný ľan od osvedčených výrobcov. A stále hľadám nových.

Popište nám typický průběh tvůrčího procesu, který vede ke vzniku nového výrobku.
Mnoho nových výrobkov vzniká vďaka mojim zákazníčkam, ktoré ma oslovia so žiadosťou zútulniť si domov. Žiadajú ma o návrh vhodných doplnkov. Ak zákazníčka nemá konkrétnu predstavu, požiadam ju o fotografie interiéru. Na základe fotografií a celkového dojmu navrhnem 1–2 riešenia, ktoré zákazníčke popíšem. Keď si vyberie, premyslím návrh nového výrobku/výrobkov do detailov a vypracujem cenovú ponuku. Po jej schválení začnem pracovať na realizácii. Najviac sa teším, keď mám voľnú ruku pri tvorení. Vtedy vznikajú úžasné novinky. Ale nový nápad často príde aj úplnou náhodou. Napríklad objavím nové látky so zaujímavým vzorom či farbou a v momente, keď ich držím v ruke, rodia sa mi v hlave nové nápady. Vtedy podľahnem tvorivému šialenstvu. Všetko ide bokom a ja musím výrobok čo najskôr vyrobiť. Samozrejme, najprv si ho nakreslím na papier, premyslím detaily a potom strihám a šijem.

Hotové výrobky musím samozrejme pekne nafotiť a fotky upraviť. Toto je už pre mňa menej zábavná práca, a tak sa často stáva, že nové výrobky čakajú v mojom počítači, kým si nájdem čas a zverejním ich. V mojom zošite mám načrtnutých niekoľko nápadov, ktoré čakajú na svojho majiteľa. Všetko si musím nakresliť, aby som na nové nápady počas dňa nezabudla. Keď nadíde ten správny čas, z nápadu sa stane hotový produkt a ja s radosťou a nadšením sledujem, aký bude úspešný.

Čí názor na vaši tvorbu je pro vás důležitý? Máte někoho takového?
V prvom rade sa vždy riadim vlastnou intuíciou. Ja musím mať dobrý pocit zo svojej práce a toho, čo vytvorím. Ale často svoje nápady konzultujem so svojou kolegyňou alebo maminou. Mnohokrát vidia veci z iného uhla a dokážu ma upozorniť na detaily, ktoré som si v tvorivej eufóri ja nevšimla. Veľmi dôležitý je pre mňa aj názor zákazníčok v podobe spätnej väzby pri kúpe a samotnom používaní výrobku.

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda.
Je ich viac. Ale nemôžem nespomenúť Elišku Kovandovú. Jej výrobky som objavila úplnou náhodou a zaujali ma na prvý pohľad. Ešte v ten deň som si objednala taniere a neskôr aj misky na polievku. Veľmi sme si ich všetci obľúbili. Tiež by som chcela odporučiť predajkyňu Ivu, která ma oslovila, lebo ju zaujali moje výrobky. A aj keď šperky nenosím, neodolala som a kúpila som si jeden vetvičkový prstienok. Jej tvorba je úžasná a prstienok stále nosím a teším sa z neho. Určite si spravím ešte radosť a dokúpim náušničky, alebo ďalší prsteň. Nedá sa odolať. Rada objednávam mydlá od paní Renáty. Prestala som požívať sprchové gély a tieto prírodné mydlá si neviem vynachváliť. A nielen ja ale aj ostatní členovia našej rodiny.

Kdybyste měla upozornit na jeden svůj výrobek z Fleru, který by to byl a proč?
Na túto otázku je veľmi ťažké odpovedať. Je to, ako keby ste sa ma spýtali, ktoré zo svojich detí mám radšej. Všetky moje výrobky sú ako moje deti. A každý mám rovnako rada a v čase jeho zrodenia bol každý z nich pre mňa ten najmilší. A každý jeden nosím vo svojom srdci a pamätám si, ako vznikal.
Ale ak mám spomenúť jeden z nich, tak je to ľanová štóla (běhoun) Linen Ecstasy. Je to produkt, ktorý vznikol spojením niečoho jednoduchého s materiálom, ktorý ma na prvý pohľad sklamal. Vysvetlím: stáva sa mi, že na základe obrázku objednám nový materiál, a keď ho už držím v rukách, jeho vzhľad ma nenadchne, ba priam sklame. Tak to bolo i v tomto prípade. Objednala som nový vzor ľanovej krajky. Na obrázku vyzerala dokonale, božsky. Keď prišla, bola som sklamaná. Vôbec sa nehodila na účel, pre ktorý som ju objednala. Toto sa mi občas stáva. Vtedy materiál odložím do skrine a na čas naň zabudnem. Tak to bolo aj s touto krajkou. Jedného dňa som robila poriadky v sklade a do rúk sa mi dostala ľanová štóla – jednoduchá bez krajky. Na stole sme mali porozhadzované rôzne krajky a ani neviem ako, vzala som do rúk jednu z nich a poprosila kolegyňu, aby ju našila po obvode na túto štólu zo skladu. Trvala som však na tom, aby krajku umiestnila viac do vnútorného obvodu štóly. Bola to presne tá krajka, ktorej som nedávala žiadnu šancu. Hotová štóla bola viac než dokonalá. Ešte v ten deň sme ušili obrúsky, vrecko na chlieb i kuchynskú chňapku. Fotenie týchto výrobkov ma veľmi bavilo a po zverejnení som netrpezlivo čakala, aký budú mať úspech. A musím konštatovať, že úspech prišiel takmer okamžite. Výrobky s touto krajkou sa predávali a dodnes úspešne predávajú. Vždy keď nám príde objednávka na vecičky z kolekcie Linen Ecstasy, veľmi sa tešíme. A ja už sa netrápim, keď objednám niečo, čo je skutočnosti iné ako som si predstavovala. Jednoducho si počkám na ten správny čas…

Používáte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Priznám sa, niekoľko rokov som si sľubovala, že keď budem mať čas, nečo ušijem aj k nám domov. A dlho to ostávalo len pri sľuboch. Samozrejme, čas nebol, lebo objednávky stále prichádzali a čas plynul… Dnes už ale pár vecí doma máme v podobe záclon, roletiek či vankúšov. Tiež sme si dopriali zdravý spánok v ľanovej posteľnej bielizni. V pláne mám ešte ušiť si ľanové plachty a vymeniť záclony v kuchyni a obývačke. Ale idú Vianoce a už teraz viem, že tento rok to nebude. Snáď ten budúci…

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Voľného času mám veľmi málo. V podstate ani neviem, čo to je. Ale keďže mám psíka, doprajem nám obom pravidelné prechádzky v prírode. Tam zrelaxujem a často aj prídem na nové nápady. Dcéra jazdí na koni, tak keď sa mi podarí, idem s ňou na tréning a tam si oddýchnem. Ona kone zbožňuje a uvedomila som si, že tieto úžasné zvieratá ma nabíjajú potrebnou energiou a šťastím. Raz by som sa chcela naučiť jazdiť na koni aj ja. Uvidím, či sa mi to podarí. Tiež si užívam vzácne chvíle so synom, ktorý študuje v Brne a doma býva málo. Moja práca ma sprevádza na každom kroku. Tvorivá činnosť je pre mňa relax a často sa stáva, že voľný čas využívam chtiac či nechtiac na vymýšľanie nových výrobkov. Ale nesmiem zabudnúť, že si rada „oddýchnem“ pri kosení trávnika či strihaní ruží v našej záhrade.

Jak vypadá váš ideální den?
Ideálny deň? Ten môže mať mnoho podôb. Ideálne boli pre mňa všetky dni na tohtoročnej dovolenke s mojimi deťmi. Každý deň sme objavili niečo nové, plánovali výlety a večer sme si vždy dopriali vynikajúce jedlo, kávičku a zmrzlinu. Nikam sme sa neponáhľali a bolo nám spolu fantasticky. Ale ideálny je pre mňa aj deň, na konci ktorého si môžem povedať, že som stihla urobiť všetko, čo som si naplánovala, vybavila všetko potrebné, potešili sme pár zákazníkov kvalitnými výrobkami, deti úspešne zvládli školské povinnosti a do postele som sa dostala pred desiatou večer, aby som si mohla v kľude ešte prečítať zaujímavú knižku.

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Tento rok sme našu ponuku obohatili o ľanové šatočky pre malé slečny. Chcela som si splniť dávny sen a navrhnúť šatočky z ľanu. Odozva bola pozitívna a ja som si fotenie s malými princezničkami veľmi užila. Takže budúci rok mám v pláne opäť priniesť niečo pre deti v podobe ďalšej limitovanej edície. To pre radosť a osvieženie.

Čo sa týka bytového textilu, nič neplánujem. Nápady prichádzajú neohlásene. Nič sa nedá plánovať. Jednoducho, keď príde ten správny čas, tak sa náš obchodík napĺňa novinkami.
Určite chcem ponuku dopĺňať o nové farby a vzory. Takže stále sledujem novinky u výrobcov ľanu a vyberám tie, ktoré ma zaujmú natoľko, že sa mi o nich aj sníva.
Sama som zvedavá, čo nám nasledujúci rok prinesie. Teraz sa musím sústrediť na koniec tohto roka. Posledné tri – štyri mesiace v roku bývajú náročné pre veľké množstvo objednávok. Na tvorenie a plány nie je čas. Ten správny čas príde začiatkom roka :)