Dlouhá cesta od malování, interiérového designu a outdoorového vybavení dovedla manžele Tomáše a Janu k tvorbě minimalistických šperků a originálních tašek z netradičních materiálů. A tak se stalo, že v nabídce dílny Studio UP! najdete třeba náhrdelníky z eloxovaného hliníku a neoprenu. Pokud vás už zvědavost táhne k jejich profilu, pak si nenechte ujít ani dnešní rozhovor!

Řekněte nám na úvod něco o sobě.
Zdravíme všechny milovníky moderního designu! Jsme autorská (a mimo to i manželská) dvojice, Tomáš a Jana. Studio UP! je naše společné dítě. Pak máme ještě Tomáška, Terezku, Lindu a Jonáše. To jsou taky naše děti. Pořadí s ešusem u plotny si určují sami. Ostré lokty jsou jim cizí. Jsou veskrze po nás. A tak zatím nesměle vystrkujeme růžky, ukazujeme, jak asi bychom si to tvoření představovali MY, a hle, ono se to lidem líbí! Jsme za to rádi.

Jak jste se dostali k tvoření?
Původně jsme před pěti lety začínali s interiérovým designem, což je činnost, která nás živí dosud. Na Fleru prezentujeme hlavně naše autorské tašky a šperky z eloxovaného hliníku, které jsme začali vyrábět asi před dvěma lety. Nebyla to náhoda, že zrovna tašky.
Tomáš: Galanterní výrobou jsem se zabýval už od začátku 90. let, kdy jsem založil značku Pigeon, svého času docela profláknutou mezi milovníky cykloturistiky. Přes cyklobrašny a batohy, přes tisícikusové série a cvrkot pásové výroby, jsem se po létech šití (světe, div se) nedopracoval k největšímu regionálnímu velkovýrobci outdoorového vybavení, nýbrž k malosériové manufaktuře s jednou domácí šičkou. Vzestup, či pád? Já to hodnotím jako vzlet s lehkými křídly po letech, kdy bylo na zádech naloženo víc, než je zdrávo.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Ano, jak se říká na plný úvazek, neboli od nevidím do nevidím. Na hodinovou mzdu to raději nepřepočítáváme…
Ale takhle jsme to přeci chtěli. Úkoly máme rozdělené. Tomáš dělá většinou návrhy a piluje šperky. Jana zase víc běhá okolo tašek. Nebýt jí, tak vám nikdo neodpoví na mail a na vyřízení objednávky budete čekat do soudného dne.

O taškách jsme už mluvili. Na těch se dají lehce rozpoznat jejich sportovní geny. Lákají nás různé moderní materiály a technické vychytávky.
Tomáš: …a tak se jednou stalo, že jsem nebyl spokojený s běžným galanterním kováním a rozhodl se navrhnout a vyrobit si vlastní – z hliníku. Inspirací se mi stala jízdní kola. Fascinován precizností rozličných kovových komponentů a vychytávek pro bikery a barevným eloxem pustil jsem se do opracování hliníku. Cesta k eloxovaným šperkům byla na světě! Hovořím tady o šperku, ale necítím se jako šperkař. Moje práce je spíš někde mezi šperkařem a strojním inženýrem, protože pro každý z náramků, prstenů, náhrdelníků je potřeba zpracovat počítačový model pro laser nebo vodní paprsek, kterým se vyřezávají hrubé polotovary. Pak teprve následuje ruční práce. Od prvotního nápadu k náramku na dámské ruce vede dost dlouhá a nesnadná cesta. Na všechno přicházím postupně. Moje práce má zlepšující se tendenci a jednu velkou výhodu. Nikdy nás šperkařů, co se hliníkem probrousí až k úspěchu, nebude moc.

Tak to máte:
Plechy, tyče, jehly, trubky, pilníky, vrtáky, šmirgly, jemnější šmirgly, lanka, krabičky, visačky, letáčky, inspiraci, motivaci, (na Fleru i občasnou expiraci). A hlavně: Důležitý je především dobrý náčiní!
…No jó, to jsou starosti!

Nejdůležitější je vždycky naše vzájemné souznění. Někdy nemusí být názor ani vysloven, stačí pohled a je jasno. A potom přímá odezva od zákazníků na marketech. A zejména od kolegů designérů.

Doporučte Fler tvůrce, které máte rádi.
Především se jedná o všechny aktivní členy Malířského klubu, kterým se touto cestou omlouvám za nečinnost v poslední době (nestíhám lautr nic…). No a pak dlouhá řada tvůrců, jejichž tvorbu obdivuji. Ze šperkařů je to určitě Pan šperkař Lubor Baum, JARAdesign, Honza Vlasák, malíři LucieVV, Moare, LaVe, a další skvělí tvůrci, kamarádi, které máme v oblíbených Terinela, Jarosa, Lekuca, PP style.

Kdybyste měli upozornit na jeden svůj výrobek z Fleru, který by to byl a proč?
Byla by to naše horká novinka, lepený náhrdelník z hliníkových hranolů na neoprenovém závěsu. Leckomu připomíná píšťalku nebo flashku. Zhmotňuje naši představu o jednoduchém, moderním, minimalistickém designu. Není na něm vůbec nic navíc, dokonce ani zapínání. Použili jsme netradiční materiál, který se ve šperkařství vůbec nepoužívá. V tomto trendu budeme pokračovat. A pozor – moc sluší i chlapům! Dobrá zpráva pro pískálky – na píšťalce se pracuje :-).

Nosíte své výrobky, nebo jste kovářovy kobyly?
Používáme pár tašek různých velikostí. A nějaké prototypy, které kdo ví, jestli se dostanou do výroby.
Jana: Často ráda ukradnu něco z kufříku se šperky. Tu na krk, tu na ruku, anebo rovnou obojí. Pak se mi to nechce vracet. Ale byznys je byznys :-).

Čemu se rádi věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Tomáš: V létě kolo, v zimě lyže, o víkendech občas barvy, špachtle a plátno. Na kytaru padá prach.
Jana: Tome, už dlouho potřebuju vyměnit kolečka na bruslích, mám je hrozně sjetý ke straně.

Jak vypadá váš ideální den?
Tomáš: Zimní sezóna na krku, tak bych to popsal asi takhle: devět ráno, azurová obloha, zrovna pustili lanovku, žádný fronty, vyjíždím na kopec, nikde nikdo, jen jak manšestr upravené sjezdovky. Kolem les a zasněžené štíty hor. Kolo na kladce trochu povrzává stejně jako prašan pod hranami lyží. Odrážím se k prvnímu oblouku. V tom zvoní telefon. V galerii doprodali všechny šperky a chtějí další!
Jana: Nevařím, neuklízím, nežehlím, neperu. Notebook je zaklapnutý. Děti vzorové. Stačí fakt málo :-).

Jaké máte pracovní plány pro příští týden a jaké pro příští rok?
Finišujeme s výrobky na několik předvánočních trhů. V příštím roce bychom chtěli doplnit nabídku hliníkových šperků do několika ucelených kolekcí a lépe se starat o obchůdky, které prodávají naše zboží. Taky prorazit někam mimo Prahu. Když to půjde hodně dobře, rádi bychom se prezentovali na některém mezinárodním veletrhu designu. Nabídku tašek už moc rozšiřovat nebudeme, tam se spíš omezíme na občasné tematické série.