Nevydržím čekat, než zaschne barva nebo vytuhne forma. Možná proto u mě vyhrála právě grafika. Tam se na nic nečeká a kdy bude plakát nebo placka hotová, je jen na mně, říká autorka stylových svatebních oznámení a designových placek Štumbyna.

Řekněte nám na úvod něco o sobě a jak jste se dostala k tvoření?
Jmenuji se Jana a jsem grafická designérka. Navrhuji, tisknu, stříhám, řežu, lepím a hlavně plackuju. To vše pod „značkou“ Štumbyna.
Tvořila jsem vlastně vždycky. Jsem z umělecky zaměřené rodiny. Největším vzorem pro mě byla a je moje mamka, která umí snad všechny ruční práce, na které si vzpomenete, a když se náhodou najde něco, co neumí, tak na to prostě přijde, i kdyby neměla jít dva dny spát. Asi jsem prostě její :-)

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Dá se říct, že vlastně jo. Zatím k tomu musím stíhat i práci grafičky v rodinné firmě, ale začíná to být docela honička :-). Že chci prodávat na Fleru, jsem věděla od první chvíle, kdy jsem Fler objevila. Jen k tomu vedla trochu delší cesta, než jsem plánovala. Ale teď se to stalo. A já si žiju svůj sen!

Už od mala jsem chtěla umět všechno a hlavně hned. Neustále jsem obcházela (a stále obcházím) všechny návody a pracovní postupy. Nevydržím čekat, než zaschne barva nebo vytuhne forma. Možná proto u mě vyhrála právě grafika. Tam se na nic nečeká a kdy bude plakát nebo placka hotová, je jen na mně (když netrucuje tiskárna).

Většinou to začíná pozdě večer se skleničkou vína v ruce v mém pracovním koutku. Nikdy si nic dopředu nekreslím a neplánuji. Nápad většinou přijde sám od sebe, a když mě to chytne, nevidím, neslyším a prostě tvořím. Upravuji, dokud nejsem s výsledkem na 100 % spokojená. Pak přichází na řadu zkušební tisk. Doladění barev. Výroba vzorové placky. Dlooouhé čekání do druhého dne na ideální světlo na fotku. Vkládání na Fler. A pak už jen napjatě čekám, kolik srdíček výrobek dostane.

Vlastně všech. Přítele, rodiny, přátel a hlavně zákaznic. Vždycky, když mi na Fleru přijde upozornění, že mi někdo udělil hodnocení, mám stažený žaludek. Ale zatím (musím zaťukat) čtu jen samé krásné komentáře. Vždycky mi to dodá spoustu pozitivní energie na další tvoření. Doteď žasnu nad tím, jací úžasní lidé na Fleru jsou!

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda.
Určitě Ateliér VeVerka. Ta je prostě boží! A hlavně stejnej blázen jako já :-). A pak Lull Loungewear. Mám od nich kabát a mikinu a kdyby to nebylo blbý, chodím jenom v tom ;-)

Asi svatební oznámení a placky s květinovými motivy na přání. Baví mě upravovat postavičky podle vzhledu budoucích novomanželů. Nejvíc se na tom učím a hlavně každá objednávka je originál.

Používáte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Plakátky doma mám. Placky na tašce taky. Ale se svatbou jsem zatím kovářova kobyla. Já bych si asi stejně neuměla vybrat jen jeden motiv oznámení… :-)

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Většinou stejně nejradši tvořím. Ale jinak obcházím všechny markety a trhy, kde si můžu něco koupit od jiného tvůrce a podpořit ho tak. Občas odjíždím k rodičům, kde s mamkou za víkend vymyslíme několik novinek, které ale musíme mít hotové hned. Takže pak kolikrát až do rána sedíme nad počítačem nebo šicím strojem. A kdyby bylo v potřebách pro kutily otevřeno non-stop, tak tam jedem třeba ve 4 ráno :-)

Jak vypadá váš ideální den?
Ideální den by byl, kdybych ráno stala v 7 (to se mi asi ještě nepovedlo), nasnídala se, zacvičila si, umyla se, oblékla a upravila. Vypila si kávu na balkóně. A bylo by teprve 8. (Vím, že je to nereálné, ale snít se musí.) Pak bych odepsala všem zákaznicím. Připravila všechny objednávky. A procházkou bychom s přítelem došli do nějaké veggie restaurace na skvělý jídlo. Celé odpoledne bych pak měla na vymýšlení nových věcí, focení a vkládání na Fler. Další káva na balkóně. K večeru bych zašla s kámoškou na skleničku vína nejlíp na náplavku. Po cestě bych skočila na poštu odnést hotové zakázky. Tam by nebyla fronta a u okýnka by byla milá a ochotná paní pošťačka. A pak doma véča a film s přítelem. Ideální den. Jen mi tam chybí asi 12 hodin :-).

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Určitě je na prvním místě ateliér. Kdyby to vyšlo, byla by to třešnička na dortu.
Jinak je teď svatební sezóna v plné proudu, takže nevím, kam dřív skočit. Ale na podzim, až vše opadne, plánuju novou sérii „vánočních dárků“. Měly by to být placky a magnety s postavičkami, které budu upravovat podle vzhledu rodinky. Taková obdoba foto knih. Tak uvidíme, jaký to bude mít úspěch ;-).