Její práce je nejenom skvostem šperkařského minimalismu, ale má i hlubší emoční rovinu. Rodné kořeny Vika Mayzel Jewelery a její životní cesta skrze Ukrajinu a Tel Aviv se promítají do elegantní a zajímavé tvorby, která nedávno získala nominaci v rámci Czech Grand Design 2022. Jaké bylo studium designu v Izraeli a co stojí za její nejnovější kolekcí?

Řekněte nám něco o sobě. Jaká byla vaše cesta k tvoření?
Nějaké formě umění jsem byla exponovaná již od malička. V sedmi letech jsem začala chodit do soukromé výtvarné školy, kde jsem získala základy designu: uspořádání prvků v rámci celku, tj. kompozice, rytmus, pak práce s barevností a kontrastem a podobně. Celkem jsem se výtvarnému umění věnovala 13 let. Když jsem se rozhodla emigrovat z Ukrajiny, kde jsem se narodila a vyrostla, do Izraele, kam jsem přicestovala ve věku 20 let, změnilo se i vnímání toho, co chci dělat v profesním životě. Chtěla jsem pracovat s materiálem a formou, vytvářet nové objekty a vymýšlet jejich funkce. To mě vlastně přivedlo na Fakultu designu šperku na vysoké škole Shenkar Academy v Tel Avivu, kterou jsem úspěšně absolvovala.

Jakou technikou nejraději tvoříte? Proč to u vás vyhrála?
Primární je vždy design a výstup, kterého chci na konci docílit. Podle toho volím vhodnou techniku, která mi toho umožňuje dosáhnout. Ve své tvorbě můžu využít celou řadu postupů práce s kovem, začínaje od klasických metod, jako je metoda ztraceného vosku, nebo nejmodernější technologie, jako je 3D tisk. Konečný výrobek je většinou kombinací několika technik.

Kde čerpáte inspiraci? Vyrábíte ráda na zakázku?
Jako umělecká duše čerpám vizuální inspiraci neustále kolem sebe. Můžu se inspirovat architekturou, tvary a strukturami budov, jejich detaily a ornamenty, nebo atmosférou a náladou, kterou vytváří.
V neposlední řadě se inspirace objevuje také ve mně samotné. Osobní zážitky, emoce a myšlenky jsou velkým zdrojem pro moje šperky. Proto je důležité být otevřený a citlivý ke všemu, co se děje kolem vás.

Výroba šperků je pro mě velmi osobním způsobem, jak vyjádřit své emoce nebo reakce na aktuální dění. Právě tak vznikla poslední kolekce B.A.I.T ovlivněná válkou na Ukrajině.
Zakázkové výrobě se vůbec nebráním, je to vždycky zajímavá výzva.

Kdy a kde se vám tvoří nejlíp?
Nejlíp se mi tvoří v mé dílně, když jsem tam sama. Občas si pustím hudbu, která mě jednak udrží v rytmu a taky pomůže odvést pozornost od okolního hluku a soustředit se na tvorbu šperku v klidné a harmonické atmosféře. Nejlíp to vychází o víkendech. Mimochodem, můj ateliér je spojen s dílnou, kde šperky vyrábím, a zákazníci tam můžou bezprostředně nahlédnout, když ke mně přichází.

Popište moment, kdy jste si uvědomila, že vaše tvorba už není „jen“ koníček.
Začínala jsem u sebe doma a první milník bylo přestěhování do pronajatého prostoru v centru Prahy. Toto byl první krok do světa, měla jsem svůj vlastní prostor v novém prostředí a tehdy jsem si uvědomila, že už to není jen koníček. Vzhledem k tomu, že design šperku jsem studovala, tak to byl přirozený vývoj a u koníčku jsem nikdy nechtěla zůstat.

Co vám na vaší tvůrčí cestě nejvíce pomohlo?
Co se týče technických znalostí, tak určitě studium na vysoké škole Shenkar v Tel Avivu. Kromě kvalitního vzdělání jsem si 4 roky studia užívala na maximum, potkala jsem spoustu talentovaných a inspirativních lidí. Myslím si, že stejně jako u jiných kreativních oborů, nejlepší cestou k úspěchu je kontinuální praxe a zvědavost. Praxe umožňuje získat zkušenosti a zdokonalovat své dovednosti v dané oblasti a neustále se posouvat kupředu. Zvědavost pak dovoluje objevovat nové možnosti a přístupy. Speciálně v našem odvětví se trendy rychle mění, což vyžaduje neustálou inovaci a vývoj, a proto je důležité být zvědavý a neustále hledat nové inspirace a přístupy.

Na který svůj výrobek jste nejvíce pyšná a proč?
Těžko říct, jestli to byl konkrétní výrobek, spíš kolekce. Jde o poslední kolekci B.A.I.T, do které jsem se přes kov a jeho tvar snažila dát emoci a ten smutek, který jsem cítila a vlastně cítím dodnes. Jedná se o spojení zemí, kde jsem se narodila, s tím, že opravdu v dnešním světě propukla ničivá válka. Nakonec byla kolekce nominována do Czech Grand design v kategorii Designér šperku roku 2022, což vnímám jako určité uznání a moc si toho vážím.

Když se ohlédnete zpátky za svojí kariérou, udělala byste něco jinak?
Chtěla bych mít trochu více odvahy a nebát se dělat chyby. Když jsem teprve začala se svojí značkou, neměla jsem ani ponětí o tom, co je byznys. Najednou jsem byla nejen návrhářka, ale podnikatelka se vším všudy: market a social media manager, fotografka, zákaznická podpora pro klienty a účetní v jednom. Určitě by mělo smysl si najít čas a nastudovat více o byznysu – bezesporu by to ušetřilo hodně času a možná i peněz :-).

Do kterých Fler obchůdků chodíte potěšit oko?
Máme dvě malé děti a Fler má opravdu co nabídnout, konkrétně máme rádi Kresky, A BA BU a Mamane. Ve zlatnickém oboru se mi moc líbí šperky od Cetky, jsou minimalistické a zároveň neobvyklé.

Jak nejraději trávíte čas, když zrovna netvoříte?
Miluji volný čas s rodinou a dětmi, když nemusíme spěchat do školky nebo na kroužky a můžeme být v klidu, buď venku v přírodě nebo u vody. Mám ráda focení a dá se to oboje krásně kombinovat. Můžeme se společně projít krásnými místy v přírodě a hledat zajímavé objekty nebo scenérie k fotografování.

Kde se ve své tvůrčí dráze vidíte za rok a kde za deset let?
Za rok bych se chtěla posunout do většího prostoru, který by mi dal možnost rozšířit mimo jiné technické možnosti, osvojit další technologické postupy, pořídit speciální výrobní zařízení. Za 10 let si přeji, abych měla radost z toho, co dělám, minimálně stejně jako teď, aby mě práce pořád naplňovala a motivovala držet se na proudu trendů a novinek. Doba se rychle mění, proto je těžké to více konkretizovat v horizontu deseti let. Nicméně, hlavním středobodem pro mě zůstanou vždy zákazníci. Chci s nimi pořád udržovat kontakt a současně poskytovat vynikající zákaznický servis a zážitek. Nevylučuji rozšíření týmu, zajímavé kooperace s dalšími designery napříč obory nebo individuální projekty na míru.

Jakou radu byste dala začínajícím tvůrcům na Fleru?
Co se týče produktu, tak hlavně klást důraz na kvalitu, zajímavý a unikátní design. Kromě toho být zvědavým, mít otevřenou mysl a nebát se experimentu – tím získáte zkušenost. Co se týče působení na Fleru jako takovém, tak nepodceňovat kvalitu fotografií, snažit se nabízet maximálně příjemný a flexibilní zákaznický servis. Pevně věřím, že to je investice, která se nejvíc vyplácí, a zákazník to ocení a časem se k vám on nebo jeho známý vrátí na doporučení. Což je současně i nejlepší ocenění vaší práce.