V představování zajímavých nováčků na Fleru jsme se pomalu přehoupli z prosince do ledna. A ještě stále jich tu je mnoho, takže nebudu zdržovat proslovy. Dnes to bude jeden truhlář - loutkař, maminka tří dětí a nespočtu panenek, včelařka s pestrými voskovanými ubrousky a láskou k zero waste životu a dvojice architektů malých domků pro děti a jiné mazlíčky :)

Dřevořezby Drhovský

Fler.cz/drevorezby-drhovsky

Registrace: 12.12.2018
1. zboží: 13.12.2018

Jaký je příběh vaší tvorby?

Mé loutky původně vycházely z dětské hračky (otec vyrábí dřevěné hračky) a z pohádkových bytostí - klasické celodřevěné (lipové) marionety s polychromií. Dnes mne baví spíše kombinace dřev… První serioznější řezbařina byla maturitní práce, na “vejšce” jsem pak místo sezení na přednáškách trajdal po světě s divadlem. Dále jsem se při souběhu různých zaměstnání věnoval řemeslu - řezbářství a truhlářství, až jsem před časem dospěl k rozhodnutí, že se tím zkusím živit - živí mne především zakázková truhlařina.

Jaké to je, když usedáte k výrobě?

Žádné speciální rituály nemám. Když řežu jen tak, pro radost, bývá to po chvílích - večerech, nocích, o víkendu. Když jde o objednávku a už se ví, co se má dělat, je to jako do práce - ráno káva/čaj, vyčistit zuby a jde se na to... tak trochu rutina.

Co si myslíte, že je pro tvůrčí proces nejdůležitější?

Soustředit se na konkrétní práci. Nemyslet na věci kolem, na čas a termíny, určitě ne na finanční stránku věci - to platí i při truhlařině. Řešit estetiku, konstrukci, technologii...

A co vás v tvorbě ovlivňuje a doprovází?

Uf, tak to lze těžko říci, kde a jak přichází invence… Když už je nějaký nápad, tak se s ním chvíli, no někdy i docela dlouho :), pracuje. Ale určitě to není čekání na nějakou múzu - přemýšlí se o tom, kreslí se, někdy se vyrábí modely...

Kde vaše věci vznikají?

Dílnu, kde dělám truhlařinu, mám u otce ve vedlejší vesnici. Zde mám také strojní zázemí (okružní pilu, pásovou pilu, ... ) pro základní přípravu loutek. Pak už mi stačí koutek u mne doma na verandě, která je ale prosklená, takže s maximem denního světla. Některé věci vznikají jen v ruce, něco u ponku… něco také v létě při vyřezávání ve skanzenech.

Jak vypadá cesta vašeho výrobku na Fler?

Hotové loutky (a většinu mých výrobků) nafotí má partnerka - má pro to cit… a vypadá to úplně jinak, než když něco vyfotím já… Celkově mi s propagací pomáhá - je můj IT poradce, protože já umím počítači tak leda vynadat :). Loutky fotíme většinou u nás na zahradě.

Líbí se vám Fler? Co konkrétně vás na něm okouzlilo? :-)

O Fleru jsem uvažoval delší dobu, ale uskutečnil jsem to až nyní - vlastně to uskutečnila má partnerka :). Líbí se mi výrobky zde, parta lidí kolem Fleru, po praktické stránce mi Fler přijde přehledný a funkční…

Co inspirativního můžete doporučit ostatním?

...hm... inspirativního... Myslím, že nejvíce inspirativní je setkávání se se zajímavými lidmi a jejich činností, vzájemné sdílení.

Co považujete za svůj dosud největší úspěch?

Největší úspěch? Že jsem sebral odvahu a živím se tím, co mne baví.

A váš veliký sen? :-)

Mít více času na řezbařinu - mnohem více času, - aby se vyřezávání stalo mou většinovou obživou, i když asi ne úplnou - truhlařina mne také baví - hm, takže možná aby měl den třeba padesát hodin :). Ještě se toho hodně naučit a zdokonalit se v řemesle. Jo a také krásná nová ideálně zařízená dílna.

 Cest Dada

Fler.cz/cest-dada

Registrace: 30.12.2018
1. zboží: 1.1.2019

Jaký je příběh vaší tvorby?

Řekla bych, že úplně přirozený. Moje maminka, babička i teta, byly a jsou velice zručné jak v šití, tak v pletení, háčkování či vyšívání. Vlastně nic pro ně nikdy nebyl problém. Maminka se vyučila dámskou krejčovou u Hany Podolské a své řemeslo ovládá jako málokdo.
Vzděláním jsem však úplně jinde, vystudovala jsem gymnázium a chtěla se věnovat sinologii a mezinárodním vztahům, ale nakonec jsem dala přednost cestování (nutno dodat, že po propásnutých přijímacích zkouškách ;)). Ruční práce mě ale baví neustále a miluju obdarovávat své blízké vlastnoručně vyráběnými dárky, snad odjakživa...
Pak přišly děti. Mám tři - a najednou nebyl čas! Jsem tedy maminka na plný úvazek a zároveň i podnikám. Jak děti rostou, opět mě to chytlo. Může za to asi i Pinterest, který je nevyčerpatelnou studnicí inspirace. První čtyři panenky jsem ušila pro své dcery a neteře k Vánocům. „Skromně“ jsem se pochlubila fotkou v mobilu své sousedce, a ta si podobnou objednala pro svou dceru. A to i přes mé varování, že to bude něco stát :).
Neuvěřitelně mě to chytlo. Vyrábět něco vlastníma rukama je úplný protipól toho, co je mým povoláním.

Jaké to je, když usedáte k výrobě?

Většinou chaotické! Protože jakmile mám nějakou jasnou představu, co bych chtěla ušít, veškerá ostatní práce jde stranou, zasednu ke stroji a prostě to musím ušít. A pro jistotu si nosím rozdělané věci sebou, třeba pletení, nebo panenky na vycpání. To pak kdykoliv mám chvilku, třeba jsem s dětmi na tréninku nebo někde čekám, vytáhnu jehlice a upletu pár řad. 

Asi radost z tvorby samotné, výsledku a hlavně když se výrobek líbí. To je pro mne největší motivace.
V dnešní době, kdy je k dispozici nepřeberné množství materiálů a pomůcek pro výrobu, je to opravdu radost. Ale já třeba šiju na stroji, který je stejně starý jako já. Je to stará Veritaska, kterou jsem zdědila po mamince. Když na ní šiju, tak tak pěkně cvaká... :)

Jak už jsem psala výše, především asi chaos. Ale ten já prostě nevnímám. Moje okolí z toho trochu šílí, ale když musíš, tak musíš! :-D

Kde vaše věci vznikají?

Mám takový malý koutek, kde mám šicí stroj a základní materiál, ale pracuji všude, kde se jen dá. Návrhy kreslím u počítače, látku stříhám na jídelním stole a kompletuji kdekoliv. Až dokončíme rekonstrukci domu, ráda bych si udělala pracovní koutek, který by byl krásně uspořádaný a útulný. Mám spoustu inspirací z internetu a vysněných představ, tak uvidíme.

Veškeré věci spojené s výrobou, focením, prezentací a propagací výrobků si dělám sama. Největší potíž mi asi činí vlastní popis výrobků. Miluju ty krásně květnaté, pohádkové popisy s příběhem, ale to mi bohužel není vlastní. Ale neuvažuji oslovit k tomu účelu někoho jiného, mám totiž pocit, že když by to nevzešlo ode mne, stejně by to nebylo ono.
Výrobky fotím při denním světle u okna mobilním telefonem. Používám filtry k úpravě obrázků, ale vždy jen tak, aby konečná podoba a barva nebyly zkreslené.

Hned od začátku jsem si řekla, že si za svou práci nechám řádně zaplatit. Ale také, že své ceně musí zboží kvalitou zpracování odpovídat. Nevím, jestli je to jen český nešvar, ale přijde mi, že se zde lidé velmi podceňují. Bohužel u spousty lidí přetrvává názor, že něco vyrobené/ušité na zakázku přeci musí být levnější, když se to dělá doma! Já jsem se rozhodla si cenu pečlivě propočítat. Zde je třeba odkaz na zajímavý článek právě o tom, jak určit správnou cenu výrobku.

Fler byl od začátku jasná volba, kde své výrobky prezentovat a prodávat. Znala jsem ho již velice, velice dlouho, ale na pár let jsem na něj zapomněla. Po letech, když jsem na něj opět zavítala, mne velice mile překvapil. Ta nabídka! Tolik úžasných a kreativních tvůrců!

Myslím, že je důležité si uvědomit, že být jen šikovný a zručný nestačí. Obzvlášť, když se chcete výrobou vlastních výrobků i živit. Je potřeba mít pěkné fotky, kvalitní popisky, SEO, aby byly vaše produkty vidět a ještě pár dalších fíglů.
Dnes je snad nutností používat sociální sítě, Facebook, Instagram a Pinterest. Objevila jsem úžasnou koučku Renae Christine, která vede kurzy právě pro hand-made business. I z jejích videí na Youtube, která jsou zdarma, se člověk dozví spoustu tipů, jak být úspěšný v handmade světě. Vřele doporučuji!

Asi to, že ačkoliv jsem začala teprve na přelomu roku, dostala jsem již několik nabídek na účast na různých akcích, a to nejen jako prodejce, ale abych představila svou tvorbu a pomohla inspirovat a povzbudit i další, kteří o prodávání vlastních výrobků zatím jen uvažují. A to, že mne oslovil Fler magazín, o čemž se mi ani nesnilo! :)

A váš veliký sen? :-)

Rozdávat radost :). A samozřejmě se svou značkou C’est Dada uspět. Máme ještě plány s mojí maminkou vytvořit značku oblečení pro děti a ženy. Snad na to bude někdy čas.

Oblaczech

Fler.cz/oblaczech

Registrace: 14.1.2019
1. zboží: 14.1.2019

Jaký je příběh vaší tvorby?

Za vznikem značky Oblaczech stojí myšlenka nulového odpadu, se kterou souzním. Sama zkouším možnosti, jak odpadu předcházet a baví mě tyto možnosti zprostředkovávat i dalším lidem.
Když před pár lety přišel boom bezobalových obchodů, malovala jsem si, jak takový otevřu ve svém rodném městě. Ale ouha, předběhla mě Ingrid. Už měla téměř vše připraveno, zatímco já vězela hluboko v hrubých představách. Chtěla jsem v obchodě tedy prodávat a být tak toho všeho součástí. Mladší syn mi v tom však zabránil tím, že si vybral tuto dobu pro příchod na svět. Ráda jsem tedy přijala, když mě Ingrid požádala alespoň o pomoc s šicím workshopem, kam si nové zákaznice přišly ušít nákupní pytlíčky. Já si tehdy ušila svůj první záclonkový, se kterým nakupuji dodnes.

Do obchodu k Ingrid jsem chodila (a stále chodím ;)) nakupovat pravidelně a během jednoho takového „slow shopingu“ jsem se v Domácím časopise dočetla o voskování ubrousků. Sama včelařím, první včelky jsem zdědila po dědečkovi. A hned jsem myslela na ten zbytek vosku, který jsem opomněla vyměnit za mezistěny. První pokusy s voskováním byly nevalné a já dál a dál experimentovala, dokud jsem nebyla spokojená. Navoskovala jsem toho ale nakonec víc, než jsem byla schopná doma užít, a taky mě to tak chytlo, že jsem musela pokračovat. Stala se z toho prostě má voňavá vášeň.

Jaké to je, když usedáte k výrobě?

K výrobě většinou usedám, až je u nás doma klid. Mám tak noční směnu, když oba chlapci spí, nebo denní během poledního spánku. Mám ráda ten klid, když se můžu do práce ponořit a zapomenout na vše ostatní. Šití i voskování je skvělá meditace, je dobré se při tom soustředit na přítomnost. Když mi začnou myšlenky utíkat jinam, je zle a můžu začít opravovat.
Někdy není zbytí a vrhám se do díla i za denního provozu. Pak mám hned plný klín pomocníků: podavače materiálu, zvedače patky nebo kontrolory kvality. Mám pak co dělat, abych všechno ohlídala a nikdo nedošel k úrazu.

Mám za to, že nejpodstatnější pro zdárný tvůrčí proces je odhodlání, vytrvalé a pevné odhodlání překonat všemožné překážky a projekt realizovat. Představy, začátek tvorby, výroba i dokončení potřebují spojit úsilím, zápalem. Na takový můj zápal čeká v koutě pár krabic s nedokončenými projekty. Říkám si stále, že se do nich jistě jednou pustím, a tiše doufám, že mě moli nepředběhnou :)

Kde vaše věci vznikají?

Bydlíme v malém bytě v centru města. Stejně jako moji dva chlapci mají své hračky všude po bytě, i já tvořím, kde se dá. V ložnici šiju, v kuchyni voskuju. Někdy mi připadá, že mám málo stolů a odkládacích ploch, ale vždy to nakonec nějak vyjde. Malý prostor je ve výsledku dobrý v tom, že se člověk moc nenachodí, vše je po ruce, a pravidelný úklid, který vždy před prací absolvuji, je poměrně rychle hotov.

Dostat hotové zboží na Fler je pro mě stále pěkný oříšek. Já vím, stačí jen výrobek popsat a nafotit. Jenže já u obojího cedím pot a krev. Někdy se za svoje puntičkářství a sebekritiku až nesnáším. První texty jsem psala věčnost, fotky několikrát přefocovala. Doufám jen, že se to časem poddá, texty dříve nebo později dopíšu a i ta kritika poleví. Učím se nedělat si z toho zbytečně hlavu :).

Fler je „musítko“. Je to osvědčená značka, nejlepší u nás. Pokud někdo jako já chce se svojí skromnou tvorbou oslovit širší záběr zákazníků, musí se svou kůží na Fler :). Ačkoli mi začátek připadal zbytečně komplikovaný, jak se začínám pomalu orientovat, musím smeknout před důmyslností některých funkcí. Je zde vidět spousta práce, která stojí za ocenění. Je mi také jasné, že zdaleka ne vše jsem už objevila, a čekám, že dost významných objevů ještě přijde.

Jít ven a mluvit s ostatními lidmi :).

Za největší úspěch považuji jednoznačně přízeň zákazníků. To, že si v té záplavě věcí někdo vybere tu ode mě, je pro mě vždy důvod k oslavičce. Za úspěch také považuji to, že tvořím věci, které mi dávají smysl a naplnění.

A váš veliký sen? :-)

Můj životní sen se mi již splnil. Je to moje rodina, moji synové. Teď už sním jen o tom, že budou moci prožít svůj život v lepším prostředí, než jaké avizují dnešní katastrofické předpovědi.

Luckydes

Fler.cz/luckydes

Registrace: 15.1.2019
1. zboží: 15.1.2019

Jaký je příběh vaší tvorby?

S přítelem jsme oba vystudovali architekturu a následně jsme se tímto oborem živili. Jelikož to je celkem náročné povolání, od vymýšlení atypických konstrukcí až po následné organizování celé stavby, rozhodla jsem se trochu utéct k menším měřítkům. Nyní společně navrhujeme a vyrábíme dřevěné výrobky pro naše nejmilejší: děti a mazlíčky. Naše výrobky mají většinou funkci bydlení, pouze se jedná o bydlení pro panenky a zvířátka.

Nápad začít s výrobou dřevěných hraček vznikl v době, kdy byl mé neteři necelý jeden rok. Přemýšlela jsem nad dárkem k narozeninám a narazila na domečky pro panenky. Rozhodla jsem se také jeden navrhnout.
Obchod na Fleru jsme založili až později. Trochu jsme pak litovali, že jsme to neudělali dříve.
Rádi bychom vyráběli věci, které budou užitečné pro společnost a učili děti ocenit současnou architekturu a jednoduchost. Doufáme, že v dospělém věku si jednou postaví dům, který bude promyšlený a bude navazovat na své okolí.

Jaké to je, když usedáte k výrobě?

Práce rukama nás těší. V dřívějším povolání (které občas i já stále dělám) sedíme většinou celý den u počítače. Při výrobě ze dřeva si tedy většinou (když vše stíháme) odpočineme. Nejlepší pocit je, když za sebou vidíme dobře odvedenou práci a spokojené zákazníky.

Pro náš tvůrčí proces bylo nejdůležitější naučit se ovládat CNC router, který k výrobě používáme. Na začátku jsme vše uměli navrhnout, jelikož jsme měli již dřívější zkušenosti s používáním 3D a 2D programů, ale s ovládáním CNC routeru jsme začínali od nuly. CNC router je zjednodušeně 3D fréza, která nám umožňuje mimo jiné navrhovat propracovanější spoje. Řešit jsme museli, jak stroj ovládat, čím kotvit dřevěné desky, jak je položit do naprosté roviny apod.

Při návrhu čerpáme především ze svých zkušeností ze studia a praxe a také ze hry s neteří a synovcem. U návrhu pelíšků nás nejvíce inspiroval náš vlastní pejsek. U dokončovacích prací posloucháme hudbu. Při řezání výrobků jsme rádi, že existují sluchátka proti hluku.
Času na sebe bohužel moc nemáme, pracujeme většinou i o víkendu.

Kde vaše věci vznikají?

Pro výrobu jsme si zařídili malou dílnu, kterou jsme sami odhlučnili předstěnami. Za pomocí dotace od kraje jsme si pořídili CNC frézku. Dílna sídlí ve vyloučené lokalitě s vysokou nezaměstnaností (cca 98 % nezaměstnaných). Trochu se do ní už nevejdeme, ale zatím postačuje. Se zimou občas trochu bojujeme.

Výrobky fotíme většinou v domě mé sestry, který jsem navrhovala v dobách své praxe. Fotíme je většinou sami, ale s hlavními fotografiemi nám pomáhal kamarád a fotograf Tomáš Nguyen. Obchod a grafiku na Fleru si zařizujeme sami.
Válčíme především s časem. :-)

Na Fleru je nejlepší, že ho všichni znají a shání tam místní produkty a tvůrce. Má jednoduché ovládání, takže každý bez problémů zvládne jeho nastavení. Propojuje mezi sebou lidi se stejnými zájmy.

Doporučujeme Janu Stejskalovou a její vlněné výrobky. Je to velice milá osoba, která má krásnou práci.
Dále se nám líbí vyšívané panenky od TankannaToys.
A ještě uvedeme tvůrkyni Pohanu, která vyrábí hračky z recyklovaných látek.

Za největší úspěch považujeme, že si neteř s domečkem ráda hraje a že náš pejsek spokojeně spí ve své boudičce. Také jsme rádi, že jsme obdrželi dotaci na stroj a že firma zaměstnává jednoho člověka. Zároveň jsme se mohli účastnit akcí, jako je Designmarket, Lemarket, Czech design week, Designblok (zde jsme měli pouze domeček v hlídárně Lemarketu) apod. Teď se chystáme na festival Mini. Co se týče podnikání, hodně nám pomohlo Inovační centrum ústeckého kraje. Centra pro začínající podnikatele doporučujeme.

A váš veliký sen? :-)

Mít malou firmu, která nás oba uživí a bude nás stále bavit.

Úvodní foto: Dřevořezby Drhovský