články

Zakázka = výzva. A zakázka do Ameriky dvojnásob!

Myslím, že každý, kdo vyrábí na zakázku, se mnou bude souhlasit - zakázka je vždycky menší či větší výzva. Osobně mám zakázkovou práci ráda, protože mě těší, že mohu lidem splnit jejich přání, často mě také zákazníci překvapí s nějakým skvělým nápadem či vylepšením stávajícího designu a v neposlední řadě je fajn i to, že vím, že hotový šperk už má svého majitele a nebude mi tu smutně ležet.

Letošní rok pro mě byl vzhledem k mateřské dovolené a nečekanému druhému těhotenství docela náročný, přesto jsem si ale našla čas přijmout pár zakázek. Největší a nejnáročnější z nich byla následující zakázka do Ameriky.

Slečna si přála vyrobit přesýpací hodinky (inspirací jí byl jeden můj starší šperk) jako doplněk k fantasy kostýmu věštkyně a vládkyně času. Požadavkem byl motiv hvězd a měsíce a kombinace zlaté a stříbrné barvy (v tomto případě jsme zvolily stříbrný patinovaný a pozlacený stříbrný drát). K požadavku se pak přidaly i konkrétní kameny (rainbow mystic topaz), kterým jsem musela přizpůsobit design a vymyslet jejich usazení. Celou zakázku jsme intenzivně konzultovaly přes e-maily, kterých jsme si vyměnily desítky - chtěla jsem si být jistá, že bude zákaznice spokojená, protože vyřizovat reklamaci z Ameriky by bylo dost náročné.

Výroba i s objednáváním materiálu nakonec trvala zhruba půl roku a asi měsíc a půl intenzivní práce - nakolik tedy může být práce na mateřské dovolené intenzivní. Přiznám se, že hodiny strávené nad šperkem jsem nakonec radši přestala počítat :)

Takto jsem začínala s prvním návrhem, který se zákaznici líbil, takže ho stačilo pouze mírně upravit:

Pak nastala fáze objednávání materiálu. Vzhledem k tomu, že většinu jsem objednávala ze zahraničí a z několika různých zdrojů, trvalo zhruba dva měsíce, než jsem měla vše pohromadě. 

Začínám kompletovat materiál:

Písek do přesýpacích hodinek jsem ručně nadrtila. Je to směs stříbrného prachu, drceného lapisu lazuli a ametystu. Díky stříbrnému prachu se krásně třpytí, což na fotkách bohužel nevynikne. Vršek jsem zatavila lepidlem z tavné pistole.

Poté nastala dlouhá fáze pájení jednotlivých dílků... Vše muselo dobře sedět, aby šly zasadit kameny, jednotlivé dílky musely být stejně velké atd.

Kameny jsem se nakonec rozhodla usadit do ozdobného vyvýšeného lůžka, protože měly briliantový brus se špičkou.

Jen pro představu rozměrů - kameny mají 9 x 7 mm, malé keltské triquetry po stranách mají necelého půl centimetru, takže docela piplačka je natvarovat a pak spájet :)

Základní kostra hodinek je ze čtvercového drátu 925 o síle 1 mm, jednotlivé dílky jsou z drátu 0,8 mm, hvězdičky pak z 0,6 mm a triquetry jsou z ryzího stříbra 999 (je měkčí, takže jde lépe tvarovat) o síle pouhých 0,5 mm. 

Teď ještě všechny měsíční dílky vyrobit 4x, připájet šlupnu (je připájená k základní konstrukci a hvězdička je dovnitř také vpájená) a hvězdičky po stranách. Ty mi, popravdě, daly zabrat asi nejvíc, několikrát jsem je předělávala.

Původně jsem chtěla mít pájené úplně všechny spoje, ale nakonec jsem se rozhodla menší dílky přichytit drátem pomocí wire-wrappingu, protože jsem se bála, abych si to všechno při pájení zase neroztavila. Na fotce níže už je vše spájeno a skládání puzzle může začít!

Jako první jsem uchytila hvězdičky po stranách. Byl to docela boj, protože mi drátek praskal, takže jsem je musela znovu a znovu pájet. Nakonec si ale daly říct a mohla jsem začít s omotáváním měsíčků a přichycováním malých ametystů a dalších korálků.

Je o mnoho hodin omotávání později a hodinky už začínají vypadat víc jako šperk a méně jako hromádka drátovaných dílků :)

Použité kameny jsou ametyst a malý safír na šlupně. Zasazení rainbow topazů šlo nakonec celkem bez problémů, takže už zbývalo jen začistit všechny volné dráty (a že jich bylo!), dodělat řetízek a nafotit. 

Patinování a leštění jsem tentokrát musela zvládnout už před omotáváním, protože pozlacené stříbro by patinu nesneslo. 

A tady jsou fotky finálního šperku.

K zákaznici šťastně doputoval a byla z něj nadšená. A já jsem ráda, že se mi zase jednou povedlo překonat vlastní očekávání :)

Komentáře

Vložení komentáře: Pro přístup k této funkci se prosím přihlaste nebo se nejprve zaregistrujte.